Događaji

#odgoj

UNICEF upozorava da gotovo dvije trećine djece do 13 godina ima profile na društvenim mrežama

UNICEF upozorava da gotovo dvije trećine djece do 13 godina ima profile na društvenim mrežama

Dvije trećine ispitanih mladih osoba u Hrvatskoj (61 posto) svoj profil na društvenim mrežama otvorilo je prije 13. godine, pokazala je anketa UNICEF-a koji upozorava da mladi ostavljaju brojeve svojih mobitela i fotografije bez kontrole na internetu.

Iako otvaranje profila na društvenim mrežama nije dopušteno djeci mlađoj od 13 godina, pet posto ispitanika otvorilo je profil u dobi od 7 ili 8 godina, a njih 16 posto s 9 ili 10 godina, upozorava UNICEF koji je zajedno s udrugom u sektoru tržišnih komunikacija HURA! proveo anketu o utjecaju digitalnog marketinga na dječja prava na internetu.

Anketa, provedena među 1092 djece i mladih, pokazala je da mladi profil na društvenim mrežama otvaraju u vrlo ranoj dobi, te na internetu bez problema ostavljaju brojeve svojih mobitela i fotografije kako bi mogli pristupiti besplatnim sadržajima poput glazbe i videa.

Petina djece koja su sudjelovala u anketi navela je da su primijetili neprikladne oglase za odrasle na društvenim mrežama i internetskim stranicama, koji ih mogu potaknuti na negativne obrasce ponašanja. Riječ je o oglasima u kojima se navode pornografski sadržaji i eksplicitne fotografije, kao i alkoholna pića, e-cigarete, kockanje i igre na sreću....

Zabrinjavajući su i podaci o dijeljenju osobnih podataka maloljetnika na internetu, koji se često koriste za internetsko oglašavanje. Kao najčešće razloge za davanje osobnih podataka anketirana djeca i mladi naveli su besplatan pristup sadržajima – glazbi, videu, filmu, kvizu i igrama.

Dijele svoje brojeve mobitela i fotografije radi glazbe, igrica...

Priličan broj sudionika ankete ustupio je svoj broj mobitela (35 posto) i osobnu fotografiju (18 posto). Anketa je također pokazala da više od trećine anketirane djece i mladih (37 posto) ne zna koja je uloga kolačića na mrežnim stranicama ili ih nije svjesna.

U anketi je ispitana i izloženost djece marketinškim sadržajima na internetu. Pokazalo se da je većina sudionika (69 posto) primijetila da ih katkad prate oglasi s mrežnih stranica koje su posjetili (bihevioralni oglasi ili remarketing), a gotovo svi sudionici (89 posto) primijetili su oglase u mobilnim aplikacijama kojima se koriste.

Kada je riječ o utjecaju influencera na potrošačke navike djece i mladih, anketa navodi da kod većine sudionika (88 posto) influenceri koje prate na internetu nisu utjecali na kupnju. UNICEF je izdao i preporuke za odgovoran digitalni marketing i oglašavanje prema djeci, a među njima se ističe potreba zaštite osobnih podataka djece i mladih te razvijanje medijske i digitalne pismenosti djece i roditelja.

Djeca ne smiju biti izložena oglašavanju hrane s mnogo masti, šećera ili soli ili dobno ograničenih proizvoda (alkohol, duhan, igre na sreću, lijekovi, estetske operacije), a influencersko promoviranje proizvoda na digitalnim medijima uvijek treba biti oglašeno na djeci jasan način, ističe UNICEF.

​​​​​​​​​