Filteri i algoritmi
Facebook i Google nam govore kako živjeti?
Tražilice i društvene mreže sve više oblikuju način na koji doživljavamo svijet. Filtrima i algoritmima nas stavljaju pod stakleno zvono, tvrdi američki politički aktivist
Eli Pariser bivši je izvršni direktor organizacije MoveOn.org, neprofitne liberalne skupine koja se bavi političkim aktivizmom, na webu i mimo njega. Brine ga to što se web sve više polarizira, politički i na druge načine, zbog alata koje koriste neke od vodećih tehnoloških tvrtki i društvenih mreža.
Njegova nova knjiga 'The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from
You' detaljno opisuje kako Facebook, Google, AOL i brojna druga online
čvorišta potiho personaliziraju internet za svoje korisnike. U razgovoru
za CNN objasnio je svoje stajalište.
To, navodno, rade da bi im olakšali pronalaženje onog što im se sviđa
(i, naravno, olakšali oglašivačima ponudu onog što će vjerojatnije
kupiti).
No krajnji je ishod, tvrdi Pariser, stvaranje tihog, suptilnog staklenog
zvona koje izolira korisnike od novih otkrića i uvida, nalaze li se
izvan njihovih uobičajenih ukusa i interesa.
Zanimljivo je da je to stakleno zvono nevidljivo. Ne možete vidjeti po
čemu je vaš web drukčiji od onog po čemu surfaju drugi ljudi. A
malo-pomalo, razlike su sve veće.
Kad biste prije nekoliko godina guglali nešto, svi bi dobili iste rezultate. Sada su oni drastično drukčiji - netko će dobiti puno vijesti o prosvjedima u Egiptu, a netko turističke agencije s ponudom krstarenja po NiluZašto je loše to što je stakleno zvono tiho? Kad odaberete jednu ili drugu TV postaju, objašnjava Pariser, znate bar otprilike kakva im je uređivačka politika i što možete očekivati da ćete vidjeti, a što ćete potražiti negdje drugdje.
S Facebookovim news feedom ili Google News servisom stvari stoje drukčije. Ne znate što oni misle tko ste vi, što će objaviti i što izrezati. Mogu zbilja izvrnuti sliku svijeta, a da to ni ne primijetite.
Ponekad su neočekivani članci ili otkrića, na koja posve slučajno naletite, najbolje prilike za učenje potpuno novog načina razmišljanja, procesa ili savladavanja teme. Žalosno je ako ćemo to izgubiti samo da bi nekoliko kompanija moglo dobiti više klikova na oglase, kaže Pariser.
Kako Facebook filtrira sadržaj? Pripušta sadržaj u news feed uglavnom tako što prati što sve ljudi lajkaju, odnosno na što sve klikaju. Takav pristup ima mana. Primjerice, prije ćete lajkati smiješnu fotografiju nego članak o genocidu u Ruandi. S vremenom, vidjet ćete sve više smiješnih fotografija, a sve manje teških tema.
A Google? Njemu je na raspolaganju ogromna količina podataka, prikupljana deset godina, pomoću koje može otkriti skupine ljudi koje su slične po onome što im se sviđa. I postao je jako dobar u tome.
Ponekad je to korisno. Utipkate li 'pizza' u Google, dobit ćete popis lokalnih pizzerija. No što je dobro za potrošače, ne mora biti i za građane.
Zašto je loše to što je stakleno zvono tiho? Kad odaberete jednu ili
drugu TV postaju, objašnjava Pariser, znate bar otprilike kakva im je
uređivačka politika i što možete očekivati da ćete vidjeti, a što ćete
potražiti negdje drugdje.
S Facebookovim news feedom ili Google News servisom stvari stoje
drukčije. Ne znate što oni misle tko ste vi, što će objaviti i što
izrezati. Mogu zbilja izvrnuti sliku svijeta, a da to ni ne primijetite.
Ponekad su neočekivani članci ili otkrića, na koja posve slučajno
naletite, najbolje prilike za učenje potpuno novog načina razmišljanja,
procesa ili savladavanja teme. Žalosno je ako ćemo to izgubiti samo da
bi nekoliko kompanija moglo dobiti više klikova na oglase, kaže Pariser.
Kako Facebook filtrira sadržaj? Pripušta sadržaj u news feed uglavnom
tako što prati što sve ljudi lajkaju, odnosno na što sve klikaju. Takav
pristup ima mana. Primjerice, prije ćete lajkati smiješnu fotografiju
nego članak o genocidu u Ruandi. S vremenom, vidjet ćete sve više
smiješnih fotografija, a sve manje teških tema.
A Google? Njemu je na raspolaganju ogromna količina podataka,
prikupljana deset godina, pomoću koje može otkriti skupine ljudi koje su
slične po onome što im se sviđa. I postao je jako dobar u tome.
Ponekad je to korisno. Utipkate li 'pizza' u Google, dobit ćete popis lokalnih pizzerija. No što je dobro za potrošače, ne mora biti i za građane.
Vezane vijesti
-
Gosti drugog dana festivala najviše su raspravljali o zaštiti privatnosti, ograničavanju slobode govora i cenzuri na internetu, te prozvali neke od najvećih globalnih kompanija
-
-
-
PayPal koristi tehnologije ovjeravanja s Yahooom od 2007. i Googleom od 2008. godine. Trenutno blokira oko 200 tisuća lažnih poruka dnevno
Izdvojeno
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14) i zadržali stopostotni učinak.
-
Raštika biblijskih dimenzija narasla je u vrtu virskog domaćina Nevenka Kapovića kojeg na otoku Viru svi zovu Veno.
-
U derbiju 17. kola SuperSport HNL-a Hajduk i Rijeka su pred 29.489 gledatelja na Poljudu odigrali 2-2. Hajduk je dva puta vodio, ali se Rijeka oba puta vratila i sačuvala remi ostavši tako i nakon 17 kola bez poraza.
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14).
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.