Ostalo / Kolumne

Film

Lice s ožiljkom

Lice s ožiljkom

Izvorni naslov: Scarface
Režija: Brian De Palma
Uloge: Al Pacino, Michele Pfeiffer, F. Murray Abraham, Robert Loggia
Trajanje: 170 minuta
Godina: 1983.
Produkcija: Universal Pictures

Inspiraciju za najbolji film svoje bogate karijere Brian De Palma posudio je od istoimenog klasika Howarda Hawksa iz 1932. u kojem je Paul Mini igrao gangstera temeljenog na Alu Caponeu. Hawksov Capone i Tony Montana u nadahnutoj izvedbi Ala Pacina u mnogočemu su slični - oba filma su naišla na nerazumijevanje široke javnosti zbog nasilnih scena, osnovna je tematika uspon i pad jednog kriminalca, oba su lika opsjednuta svojim sestrama i obojica su na kraju stradali jer su previše zavoljeli proizvod koji su prodavali - Montana kokain, a Capone prostitutke.

"Lice s ožiljkom" nije tipični film Briana De Palme, nema taj noirovski štih na koji smo od njega navikli. On je glasan, napadan, bombastičan, često pretjerano kičast po uzoru na svog glavnog lika. Sve je podređeno Tonyju Montani, a on je čista suprotnost nekim drugim velikim gangsterima koje je De Palma režirao. Al Pacinov lik u "Licu s ožiljkom" jedan je od najslavnijih u kinematografskoj povijesti. Njegov utjecaj vidljiv je na sve strane - nebrojeno mnogo filmskih wannabe-kriminalaca se nakon te 1983. počelo pozivati na Tonyja Montanu, citirati njegove replike... On je postao uzor cijeloj generaciji kriminalaca, a ovaj je motiv vjerojatno najbolje iskoristio Mario van Peebeles u svom "New Jack Cityju" čiji glavni lik živi u stalnoj Montaninoj sjeni, s velikim posterom "Lica s ožiljkom" iznad glave.

Neki će reći da Pacino pretjeruje, da je u ovoj ulozi jednostavno prekoračio sve granice dobrog ukusa. Montana je čista suprotnost Michaelu Corleoneu iz Kuma. Kod Coppole je Pacino igrao smirenog, dobro organiziranog mafijaša koji uvijek ima plan B i spreman je na sve. Tony Montana je impulzivan, često pijan, još češće nadrogiran. I on je, poput Corleonea, hladnokrvni ubojica, ali svoje žrtve uživa mrcvariti, a glazba koja mu najviše paše je zvuk strojnice. Tony Montana je sasvim nepredvidljiv, divlji karakter kojeg je nemoguće kontrolirati. I tako se opet vraćamo na Pacinovo navodno pretjerivanje; on ne pretjeruje jer to nije moguće, on samo uzima svog lika pod ruku i pušta ulogu da ga vodi. A odvela ga je tamo gdje Tony Montana živi - na rub zakona gdje pravila služe da se krše.

Briljantni scenarij prepun pamtljivih citata ("Me, I want what's coming to me." - "What's coming to you?" - "The world, Chico, and everything in it." ili još pamtljiviji "All I got in my life is my balls and my word, and I don't break them for nobody" ) djelo je još jednog slavnog redatelja, Olivera Stonea. Srećom pa Stone nije osobno odlučio režirati ovaj film jer bi u tom slučaju vjerojatno dobili još jedan u nizu kvazidokumentarističkih epova koji nikako da završe ("Nixon", "JFK" ili uvjerljivo najlošiji "Aleksandar Veliki"). No, donio je pametnu odluku i gurnuo scenarij u ruke De Palmi. Ostalo je povijest.


Reci što misliš!