Biznis

analiza

Hrvatska najnekonkurentnija na Mediteranu - unatoč tome snažan rast turističkog prometa

Hrvatska najnekonkurentnija na Mediteranu - unatoč tome snažan rast turističkog prometa

Direktorica Sektora za turizam HGK Leila Krešić-Jurić istaknula je kako je Hrvatska zbog poreznog tretmana sektora u zaostatku za svim mediteranskim konkurentima.

„Ovo je odlična turistička godina s dobrom perspektivom za posezonu. Nema slabih tržišta već jedino manje dobrih. Požari na Jadranu ne utječu na dolazak gostiju niti ima otkazivanja dolazaka“, istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija pri HGK i zamjenik predsjednika TPV-a Boris Žgomba dodajući kako se očekuje da će povećanje na nivou godine biti između 10 i 12 posto.

Prostor za rast je u pred i posezoni, motivu dolazaka gostiju te u infrastrukturi“, napomenuo je Žgomba na 2. sjednici Turističkog poslovnog vijeća pri HGK održanoj 18. srpnja u HGK.

„Dosadašnji tijek ovogodišnje turističke sezone obilježava snažan rast potražnje, visoke stope rasta broja dolazaka i noćenja gostiju. Do 17. srpnja rast dolazaka veći je za 19% ili 1,3 milijuna gostiju, a broj noćenja za 20% ili 6,32 milijuna noćenja“, istaknuo je direktor Sektora za istraživanje tržišta i strateško planiranje u HTZ-u Igor Borojević. „Obiteljski smještaj bilježi najveće povećanje sa 31% više dolazaka i 27% više noćenja, kampovi 18,7% rast dolazaka i 20,8% noćenja, nautika 15% više dolazaka i 17,8% više noćenja te hoteli sa 12,2% rasta dolazaka i 10,3% noćenja“, dodao je Borojević te napomenuo kako su sva tržišta pozitivna s visokim stopama rasta, a prednjače Njemačka, Poljska, Velika Britanija, SAD, Južna Koreja itd.     

Predsjednik Udruženja ugostiteljskih djelatnosti pri HGK Ivan Bogović napomenuo je uz pitanje PDV-a u ugostiteljskoj djelatnosti, problem radne snage kao i pitanje obveze obavještavanja Porezne uprave o radnom vremenu restorana. „Rast kod kampova kumulativno iznosi 21% te očekujemo da će se kampovi prvi vratiti na prijeratne turističke rezultate, čemu pridonosi i produžetak turističke sezone“, rekao je predsjednik KUH-a Tihomir Nikolaš. Donošenje zakonske regulative nužno je za daljnji razvoj marina i povećanje kapaciteta, istaknuo je predsjednik Udruženja marina HGK Sean Lisjak. Predsjednik Zajednice zdravstvenog turizma pri HGK Marcel Medak naglasio je kako su brojke i trendovi pozitivni, a ovoj turističkoj djelatnosti  predstoje značajne investicije koje će podići konkurentnost u zdravstvenom turizmu.

Dijana Katica iz Kluba članova "Selo" i HF Eko Etno grupe istaknula je da turizam na kontinentu također bilježi rast, no OPG-ovi imaju problem malog broja smještajnih kapaciteta, te imaju značajan neiskorišteni prostor za bavljenje turizmom.

Zamjenica predsjednika Zajednice obiteljskog turizma HGK Danijela Čavlović istaknula je kako je potrebno provesti brendiranje, uvođenje oznake kvalitete te provođenje aktivnog marketinga.     

Glavna savjetnica ministra turizma Barbara Mesić istaknula je pregled brojnih aktivnosti na kojima radi Ministarstvo turizma uključujući Zakon o pružanju usluga u turizmu, Pravilnik o razvrstavanju i kategorizaciji za pojedine oblike, transparentniji način rada HTZ-a uz novi model udruženog oglašavanja, rad na donošenju novih zakonskih regulativa u području turizma kao što je Zakon o turističkim zajednicama, Zakon o boravišnoj pristojbi. Dodala je  potrebu brendiranja destinacija, a važnim je istaknula i rad na razvoju Hrvatske kao aviodestinacije, osobito u pred i posezoni.  

Direktorica Sektora za turizam HGK Leila Krešić-Jurić istaknula je kako je Hrvatska zbog poreznog tretmana sektora u zaostatku za svim mediteranskim konkurentima.

„Po utjecaju oporezivanja na poticaje zapošljavanja i investicije Hrvatska je na dnu ljestvice konkurentnosti – na 132. odnosno 130. mjestu od ukupno 136. Sniženu stopu PDV-a za smještaj primjenjuje 25 zemalja članica EU, od čega 18 zemalja manju ili jednaku 10%, a nova PDV stopa na ugostiteljstvo je uz Dansku najviša u EU. Primjeri Irske, Švedske, Francuske i Njemačke ukazuju da snižavanje stope PDV-a snažno potiče stvaranje novih radnih mjesta i rast investicija, a najintenzivniji porast investicija i zapošljavanja u turizmu se i u Hrvatskoj dogodio 2013. kada je PDV stopa snižena na 10%. Studija o PDV-u koju radi HGK je u finalnoj fazi i očekujemo da će ukazati da su trenutno važećom stopom PDV-a mogući manji pozitivni fiskalni učinci na kratki rok, ali značajno manje investicija i  novozaposlenih.“, naglasila je Krešić-Jurić.

Nedostatak radne snage u turizmu istaknut je više puta tijekom sjednice. „HUP zajedno sa HGK i UPUHH-om upozorava na situaciju nedostatka kvalitetne radne snage te se kontinuirano predlažu rješenja no nažalost prijedlozi se ne uvažavaju. Pozdravljamo trud institucija koje na tome rade ali to nije dovoljno“, istaknula je direktorica Udruge ugostiteljstva i turizma HUP-a Natali Komen Bujas.  

„O problemu nedostatka kvalitetne radne snage potrebno je razgovarati s mjerodavnim institucijama te čim prije pronaći odgovarajuća rješenja“, istaknuo je predsjednik TPV-a Franco Palma.


Reci što misliš!