Riješena tajna golemih valova lave na Jupiterovom mjesecu

NASA

Astronomi su na Jupiterovu mjesecu Io snimili enormne valove lave koji potječu iz najvećeg aktivnog vulkana u Sunčevom sustavu poznatog kao Loki Patera

Snimke u infracrvenom području, napravljene teleskopom Large Binocular Telescope u Arizoni, zabilježile su kako se valovi šire iz dvije točke na zapadnoj strani jezera lave, putuju u suprotnim smjerovima oko otoka u sredini da bi se nekoliko mjeseci kasnije sastali na suprotnoj, istočnoj strani (slike dolje). Istovremeno otkrivaju kako se lava pritom postupno hladi (postaje tamnija).

Studija, objavljena u časopisu Nature, pokazuje koliko je napredovala tehnologija 'prilagodljive optike' koja je astronomima omogućila da sa Zemlje zabilježe nabore u jezeru lave na tijelu udaljenom gotovo 630 milijuna kilometara.

Za potrebe ovog snimanja znanstvenici sa Sveučilišta Berkeley u Kaliforniji iskoristili su 2015. godine rijedak astronomski događaj – prolazak ledenog mjeseca Europe preko diska Io. Budući da ledena kora tog tijela ne reflektira infracrvene zrake, Europa je stvorila sjenu koja je putovala po površini Io omogućivši da gradacije temperatura lave jače dođu do izražaja. Kada bi Europa prekrila jedan dio užarenog jezera, bilo je lakše precizno registrirati intenzitet infracrvenih zraka, a time i temperature okolne magme.

„Imali smo na raspolaganju toliko infracrvene svjetlosti da smo promatranja mogli razdvojiti na intervale od po jedne osmine sekunde tijekom kojih je rub Europe prešao samo nekoliko kilometara po površini Io“, rekao je stručnjak za tehnologiju infracrvenog snimanja Michael Skrutskie sa Sveučilišta Virginia.

Ovakve pomrčine već su se prije koristile za istraživanje vulkanskih aktivnosti na Io, međutim, nova tehnologija omogućila je da se odredišta snimaju s rezolucijom od samo 10 kilometara.