Sci-Tech

Internet TV

Joost preuzima primat u internet televiziji ?

Joost preuzima primat u internet televiziji ?

Dok se Microsoft, Google i Apple bore za što bolje pozicije na internetu u osvit doba internetske televizije, male inovativne kompanije razvijaju potrebnu tehnologiju. Sve oči trenutno su uprte u autora Skype-a Niklasa Zennstroema, koji je najavio novu revoluciju u objavljivanju sadržaja na internetu, piše hamburški tjednik Der Spiegel.

Zennstroem je uzvitlao prašinu aplikacijom za razmjenu glazbenih i video zapisa i dokumenata Kazaa te uslugom besplatnog telefoniranja putem interneta Skype koju je prije godinu i pol prodao e-Bayu za više od dvije milijarde dolara.

Njegov novi projekt uključuje kreiranje aplikacije za objavu sadržaja na internetu, koja bi bila dostupna samo registriranim korisnicima a trebala bi se financirati oglasima, dakle, bila bi posve suprotna od Zennstroemovih dosadašnjih umotvorinama.

Zennstroem pri tome ističe da želi povezati najbolje strane interneta s najboljim stranama televizije. Nova platforma zove se "Joost", a korisnicima koji je kopiraju na svoja računala omogućit će da pritiskom na miša pregledavaju različite tv-kanale i emisije u formatu videostreama. Za razliku od većine sličnih aplikacija, "Joost" neće pohranjivati čitave datoteke na računala korisnika a od, primjerice, Maxdomea, razlikovat će se po tome što će se financirati oglasima.

Zennstroemova je platforma još u pokusnoj fazi, slika je prilično loša a ponuda tv-postaja ograničena, ali je način upotrebe vrlo jednostavan - lijevo je meni sa svim ponuđenim postajama, sortiran po žanrovima, a pored njega prazno polje za unos sadržaja, poput onog na pretraživačima. Dovoljan je jedan pritisak na tipku miša i za pet sekundi na monitoru računala pojavljuju se slike.

- Nemam baš puno vremena i puno putujem, a uz pomoć Joost-a mogu u hotelu izvan područja emitiranja gledati određenu emisiju iako je prethodno nisam snimio, i to kada mi to odgovara, objašnjava Zennstroem. Velika je prednost što korisnici neće trebati skupe snimače na tvrdim diskovima. Doduše, ne mogu ni preskakati propagandne poruke ni pržiti viđeno na DVD-je.

Upravo se te karakteristike sviđaju televizijskoj industriji koja će moći biti sigurna da gledatelji neće preskakati propagandne poruke, što će joj osigurati velike prihode od oglašivača. No, internet u prvom redu nudi neslućene mogućnosti ciljanog kreiranja marketinga u skladu s interesima gledatelja.

- Mene zanima marketing koji neće biti gnjavaža već će obogaćivati program, sanjari Zennstroem. Njegova se inovacija vremenski podudarila s razdobljem ogorčene borbe divova poput Googlea, Applea-a i Microsoft-a za što bolje pozicije za emitiranje putem interneta.

Tako je Google kupio videoportal "YouTube", australski medijski mogul Rupert Murdoch namjerava ovog ljeta uz pomoć AOL-a i Yahooa preplaviti internet televizijskim sadržajima a Microsoft oglašava svoju konzolu za igrice Xbox 360 kao neku vrstu medija za kopiranje filmova.

U industriji se već dugo govori o temi internetske televizije a glavni razlog njezine trenutne aktualnosti vjerojatno valja tražiti u činjenici da napokon dovoljan broj građana raspolaže širokopojasnim priključkom na internet. U svijetu je njihov broj u međuvremenu porastao na četvrtinu milijarde.

Veliki broj novih korisnika interneta predstavlja spas u zadnji čas budući da su proizvođači programa u posljednje vrijeme muku mučili s odljevom mlade publike koja se počela okretati mobitelima i računalima.


Niklas Zennstroem autor Skype-a i Joost-a

Medijske kompanije pokušavaju privući internetsku generaciju ponudama sadržaja na mreži ali su rezultati zasada vrlo skromni. "Rješenje je zapravo relativno jednostavno - uključit ćemo gledatelje u mrežu distribucije programa", najavljuje pak Matteo Berlucchi, čelnik male, inovativne talijanske kompanije Skinkers.

- Najveći je problem za televizijske postaje njihov vlastiti uspjeh. Naime, što više gledatelja gleda neku emisiju putem interneta, to je cijena njezina emitiranja viša, budući da server televizijske kompanije mora obraditi svaki upit. To pak zahtijeva vrlo brz pristup internetu pa je stoga skupo. Kod velikih manifestacija koje putem web-a žele pratiti milijuni gledatelja računalni sustavi jednostavno pucaju, tumači Marlucchi.

Stoga on planira izvrnuti taj sustav naglavce. - Što više gledatelja, to će sustav biti stabilniji. Kod nas će medijska kompanija slati svoje filmove malom broju korisnika koji će ih potom distribuirati drugim korisnicima, dodaje on. Time će kompanije uštedjeti oko 90 posto informatičkih kapaciteta a time i novac.

Načelo je poznato pod nazivom "peer-to-peer" - riječ je o razmjeni sadržaja među ravnopravnim partnerima na internetu.

Ranije su takve aplikacije nosile etiketu "gusarskih" jer nije postojalo središnje računalo koje bi se moglo isključiti na temelju odgovarajuće sudske odluke. Danas se "peer-to-peer" programima u prvom redu režu cijene jer omogućuju koncernima besplatno korištenje računalnih kapaciteta korisnika.

Koje će načelo prevladati - ograničeno kopiranje sadržaja uz vremensku odgodu ili prijenos na internet tv-programa po načelu 'jedan-prema jedan', što nudi Skinners? - To moraju odlučiti sami gledatelji, zaključuje Berlucchi.


Reci što misliš!