Sci-Tech

Prvi vlasnik Tesle u Hrvatskoj: Oduševljen sam!

Prvi vlasnik Tesle u Hrvatskoj: Oduševljen sam!

Ova sofisticirana električna limuzina trenutno doista nema konkurenciju na tržištu, pa privlači pažnju poput kakvog egzotičnog superautomobila gdje god se pojavi

Tesla Motors možda nije lansirao prvi komercijalni električni automobil, no njihov Model S, sad već možemo slobodno ustvrditi, pokrenuo je pravu revoluciju u automobilskoj industriji.

 

Ova sofisticirana električna limuzina trenutno doista nema konkurenciju na tržištu, pa privlači pažnju poput kakvog egzotičnog superautomobila gdje god se pojavi. Dobra je vijest da odnedavno jedna obitava i na našim cestama. Popričali smo s prvim vlasnikom Tesle u Hrvatskoj, poduzetnikom Sašom Cvetojevićem

Zašto baš Model S?

Model S odabrao sam jer je to jedini električni automobil koji je u većini stvari superioran današnjim klasičnim automobilima.

Kakav je osjećaj posjedovati i voziti električni automobil?

Osjećaj vožnje je potpuno drugačije iskustvo. Ubrzanja su intenzivna, praktički trenutna. Nema trzanja, nema promjene brzina, nema turbo rupe. Ulazak u automobil, ručica u ‘drive mode' i krećete odmah, punom snagom, bez zvuka, bez zagrijavanja motora. Težište je nisko, zbog baterije koja je u podu. Raspored mase je 50/50 jer nema teškog motora ili prijenosa koji bi pretezali neki kraj. Stražnji kraj malo želi zaplesati, jer je velika snaga, ali daleko manje nego klasičan zadnji pogon.

Gdje ga punite i koliko traje punjenje?

Baterija od 85kwh idealna je za superchargerere koji napune cca 60 % za 20-ak minuta. Uskoro će ih biti i u Sloveniji, a nadam se za najviše godinu dana u Hrvatskoj. Redovito se mogu puniti na punjačima kojih je sve više i koji pune do 120 km vožnje za sat vremena. No doseg baterije je oko 450 km ako vozite pažljivo, ili bar 300-350 km brze vožnje po autocesti. Puniti možete kod kuće ili u tvrtci, na trofaznu utičnicu ili običnu šuko utičnicu. Za 95 % potreba, to je sasvim dovoljno. Svako jutro idete punog 'rezervoara' na put. U obitelji imamo drugi automobil, a i u firmi imamo nekoliko vozila, tako da ako baš moram do Dubrovnika autom i u žurbi sam, onda neću ići s Teslom, barem dok ne postave dva superchargera - jedan prije i jedan iza Splita.

 

 

Što vam se najviše sviđa kod Modela S, a što vam se ne sviđa?

Prve zamjerke su - unutarnje uređenje koje je više 'američko' nego 'njemačko' pa se nekima čini suviše grubo. Meni ne smeta. Sjedala bi mogla bolje držati u zavojima. To su priznali, pa iz Tesle uskoro stiže model s poboljšanim sjedalima. Prekidač žmigavaca je postavljen prilično nisko, na vrhu ima tipku za paljenje brisača, pa se često desi da pri skretanju desno upalim i brisače. Nedostaju mi i elementi aktivne sigurnosti na koje sam navikao u Volvu. Sustav automatskog detektiranja prepreke i kočenja, sustav protiv nalijetanja na vozilo ili pješake, kamere za mrtvi kut i slično. S druge strane, veliki ekran osjetljiv na dodir kojim upravljate svime (doslovce nema prekidača na upravljačkoj ploči) u vozilu, stalni signal 3G za sve zemlje, internet radio, Google maps i klasična navigacija, glasovno upravljanje, aplikacija kojom u svakom trenutku vidite sa smartphonea sve podatke o vozilu i možete pristupiti osnovnim detaljima poput paljenja klime ili grijanja, otvaranja, punjenja itd. - naprosto oduševljavaju.

Tko plaća brzopojasni internet?

Tesla ima ugovor s telekomima. Slušao sam HR1 u Nizozemskoj, preko interneta - dodjela odlikovanja Mati Rimcu, prijenos iz HNK. 3G je besplatan, kao i struja na svim punjačima koje je stavio Tesla, ali i većini drugih. Ima ih posvuda po Austriji, Njemačkoj, Sloveniji...

Strahujete li da bi mogao ostati bez energije i ne doseći cilj?

Priča o dosegu je samo strah u našim glavama. Navikli smo na benzinske pumpe na svakom koraku. Za početak, malo preciznije planiram, a kasnije se navikneš i sve ide kao s benzinom ili dizelom. Kalkulacija snage u bateriji tako dobro radi da je teško ostati na cesti, a ako se to i dogodi, samo zamolite nekoga da vam dozvoli uštekati se. Potrošit ćete mu nekoliko kuna struje, a vi ćete dobiti nekoliko desetaka kilometara do prvog ozbiljnijeg punjača.

Kako i gdje ćete ga servisirati?

Servis se uskoro otvara u Grazu. Trenutno je najbliži u Beču. Tesla ima i Rangere koji izlaze na teren. Kako je malo dijelova, većinu riješe na licu mjesta. Auto je stalno povezan, 3G ili WiFi (da, i to se konfigurira, pa kad ste u garaži, na kućnoj ste mreži) kako bi primio unaprjeđenja. Tako se značajno poboljšao u posljednjih nekoliko mjeseci. Poboljšana je kalkulacija potrošnje baterije, smanjeni gubitci struje, dodan ‘creep mode' (poput automatika, po želji, kreće kad pustite kočnicu), poboljšana navigacija i još mnogo toga.

Kako Hrvati reagiraju na Model S?

Oni koji znaju o čemu je riječ, oduševljeni su, zastajkuju, gledaju, pitaju. Oni koji ne znaju, shvate tek kad prođem, jer se pitaju gdje je zvuk. Najljepše je otvaranje prednjeg i zadnjeg gepeka, kad shvate da nema motora.

Koliko je to sve koštalo?

Cijene su na Teslinim stranicama, nije jeftino.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.