Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Godzilla Minus One: Made in Japan!

Godzilla Minus One: Made in Japan!

2024. najslavnije filmsko čudovište (uz dužno poštovanje spram King Kingu), Godzilla, slavi 70 godina od prvog pojavljivanja na velikom ekranu, a Japanci su mu već ove priredili najbolju moguću čestitku koja s nevjerojatnom lakoćom zasjenjuje sve američke veličanstvene promašaje na koje su proteklih nekoliko desetljeća spucali stotine milijuna dolara budžeta. Ako netko zna napraviti veliki spektakl s malo para i puno srca, onda su to Japanci!

Pri samom svršetku Drugog svjetskog rata japanski pilot-samoubojica Shikishima (R. Kamiki) prijavljuje kvar na svojem zrakoplovu te se spušta u malu bazu na otočić Odo. Aviomehaničar Tachibana (M. Aoki) i njegove kolege ubrzo ustanove kako se pilot nije spustio zbog oštećenja na svojem borbenom avionu već zbog straha od počinjenja samoubilačke misije.

Iste večeri otočić iznenada napadne ogromno čudovište kojeg lokalni mještani zovu Godzilla. Prilikom Godzillinog razaranja baze, Shikishimi se ukaže prilika da zrakoplovnim strojnicama zaustavi njegov destruktivni pohod, no kukavičluk ga svlada i ovaj put što rezultira smrću brojnih mehaničara i radnika u avio bazi.  

Vrativši se u rodni Tokijo, Shikishima zatiče bombama razoren grad i obiteljsku kuću, a u njemu i brojne izgubljene duše poput Noriko (M. Hamabe), mlade djevojke koja krađama pokušava osigurati hranu za bebu siroče koju je pronašla na ulici. Noriko i beba se igrom slučaja usele u Shikishimnu kućnu ruševinu, a nakon nekog vremena on uspijeva pronaći dobro plaćeni posao čistača mina u japanskom arhipelagu.

Godzilla Minus One (2023)

Režija: Takashi Yamazaki

Uloge: Ryunosuke Kamiki, Minami Hamabe, Kuranosuke Sasaki, Munetaka Aoki, Yuki Yamada, Hidetaka Yoshioka, Sakura Ando, Mio Tanaka…

Žanr: Akcija, avantura, ZF, drama

Trajanje: 124 min.

U međuvremenu, zahvaljujući pustim američkim nuklearnim pokusima, Godzilla je izrasla u još i veće čudovište, uništila nekoliko američkih vojnih brodova te se zaputila prema Tokiju. Shikishima dobiva novu priliku da osveti poginule aviomehaničare i svima dokaže kako nije kukavica…  5f96294ac63b2363e3418609611e8583.png?ranKad je prije desetak godina američka producentska kuća 'Legendary Pictures' istresla svojim japanskim kolegama u legendarnom 'Toho' studiju brdo zelenih novčanica za prava na adaptaciju njihova najvećeg bogatstva, moćne Godzille, i kreiranja onog što danas znamo kao 'monsterverse', Japanci su klauzulom u ugovoru na neko vrijeme bili spriječeni snimanja novih avantura voljenog čudovišta.

Naime, 'Toho' se do 2020. nije mogao vraćati svojem radioaktivnom gušteru, no dočim je zabrana završila, brže-bolje su u igru uključili iskusnog Takashija Yamazakija, tvorca brojnih kino hitova poput ''Space Battleship Yamato'' ili ''Parasyte'', da se s novim nastavkom nadoveže uz američki monsterverse, a ujedno i svima znani original.

Radnja je stoga vraćena u poratni Japan, vrijeme očaja i beznađa. Kulisa je to kakvu pamtimo iz brojnih radova legendi japanske kinematografije, Yasujira Ozua ili Akire Kurosawe, a takvu melodramatsku atmosferu na određen način kanalizira i Yamazaki. Za razliku od Amerikanaca koji u scenarije svojih blockbustera o Godzilli scenaristički pokušavaju progurati kojekakve apsurdne pseudo znanstvene budalaštine, Japanci naglašavaju sudbinu malog čovjeka.  

Yamazakijev glavni protagonist tako nije neka sveznajuća ili nabildana junačina, već običan smrtnik koji nije olako voljan riskirati vlastiti život zbog tuđih ideala i suludih zapovjedi. Ne, njegov Shikishima poput ostalih žrtava rata samo pokušava preživjeti. To što je bio izabran za kamikazu, a kući se vraća živ, nanosi mu samo stigmu kukavice koje se bezuspješno pokušava otarasiti. Rušilačko gušteroliko čudovište dodatno pojačava njegov jad i nemoć, no svjestan je kako će se s tim strahom morati suočiti kad-tad. Isto kao i poratni Japan.

Yamazakijeva melodrama možda i jest prenaglašena iliti bolje rečeno, nerijetko koketira s patetikom, ali je karakterizacija likova zato daleko bolje izvedena negoli je to slučaj kod Amerikanaca koji olako pokušavaju ispuniti vrijeme između akcijskih sekvenci. A kad smo već kod akcije i spektakla, vauuu!

Pazite sad ovo, Yamazakiju je dodijeljen budžet od mizernih 15 milijuna dolara, a film u konačnici izgleda barem 20 puta skuplji i daleko bolji od svih visokobudžetnih holivudskih ispljuvaka posljednjih godina. Praktični efekti u kombinaciji sa vizualnima čine film nevjerojatno atraktivnim i uzbudljivim i prava je šteta što je distributer povukao neshvatljivo glup potez da film u naša kina dovede samo tijekom vikenda.

Japanci su bez imalo sumnje odmakli daleko od čovjeka u gumenom odijelu koji drobi kartonske makete Tokija i kreirali savršenu posvetu svima znanom čudovištu, a ujedno i očitali 'Amerima' jednu pravu kreativno-ekonomsku lekciju. Tko god voli spektakle s vidljivim pečatom ljudskosti, ''Godzilla Minus One'' je djelo koje se ne propušta!

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!