Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

J'accuse: Optužba, ali i sam Polanski su rekli svoje

J'accuse: Optužba, ali i sam Polanski su rekli svoje

Premda smo zbog pandemije koronavirusa na kino premijeru posljednjeg filma kontroverznog redatelja Romana Polanskog morali čekati nešto više od pola godine negoli je to prvotno planirano, ''Časnik i špijun'' (apsurdan prijevod međunarodnog naslova filma ''An Officer and a Spy'' umjesto onog izvornog ''J'accuse''/Optužujem) je konačno tu.

Naravno, i da su same okolnosti daleko normalnije, upitno je koliko ljudi bi pohrlilo u kina pogledati film čovjeka koji je u jeku #MeToo pokreta na većem udaru kojekakvih organizacija negoli je to bio slučaj 70-ih kad je optužen za pedofilski čin silovanja.

Sam redatelj se ovdje metaforički pa čak i autoironično pozabavio tim pitanjem, no osobno neću kopati po tom slučaju o kojem su već ispisani pusti članci i knjige, a bogme i snimljeni dokumentarci (op.a. ''Roman Polanski: Wanted and Desired'', ''Roman Polanski: Odd Man Out''…), već se isključivo dotaknuti njegovog rada na adaptaciji povijesno znanog slučaja 'Dreyfus' .    

Godina je 1895., mladog kapetana židovskog podrijetla Dreyfusa (L. Garrel) optužuju za špijunažu i prodaju vojnih tajni Nijemcima i osuđuju na doživotnu robiju na izoliranom Đavoljem otoku.

Među svjedocima Dreyfusovog progona je i njegov zapovjednik s vojne akademije, Georges Picquart (J. Dujardin) kojeg generali prolongiraju u zapovjednika vojne protuobavještajne službe. Već po dolasku na svoj novi položaj, Picquart dođe do informacija kako vojne tajne i dalje cure Nijemcima i kako su predočeni dokazi protiv Dreyfusa poprilično labavi…

J'accuse (2019)

Režija: Roman Polanski

Uloge: Jean Dujardin, Louis Garrel, Emmanuelle Seigner, Grégory Gadebois, Hervé Pierre…

Žanr: Drama, povijesni

Trajanje: 132 min

Polanski je još od prvog gledanja klasične biografske drame ''The Life of Emile Zola'' (1937.) opsjednut jednim od najpoznatijih i najkontroverznijih slučajeva u francuskoj povijesti, a zahvaljujući prijateljstvu sa scenaristom i piscem Robertom Harrisom (''The Ghost Writer''), tu opsesiju je konačno mogao pretočiti i na film.

Naravno, kao Poljaku židovskog podrijetla čiji je dobar dio života obilježen progonima i osudama, kristalno su jasni motivi za adaptacijom te priče, no mnogi su se po premijeri filma ipak zapitali je li moralno poistovjetiti se s likom Dreyfusa, inače nedužnog čovjeka, dok ti nad glavom već 40 i kusur godina visi pravomoćno dosuđena osuda.

Polanski očigledno smatra kako je i on sam žrtva višedesetljetnog antisemitističkog procesa, a da li ima pravo to provlačiti kroz 'tuđu' filmsku priču, procijenite sami.  

Neovisno o njegovom osobnom obračunu s medijima i ostalim progoniteljima, sam film i priča u čijem fokusu nije Dreyfus već Picquart, je itekako relevantna kao prikaz jednog zastrašujućeg perioda u francuskom društvu u kojem je antisemitizam bio sasvim normalan, pa čak i poželjan i koji nam se na kroz sverastuće bujanje neo-nacizma i nacionalizma nažalost ponovno vraća.

Posljednjih nekoliko godina, Polanski i nije u nekoj osobito inspirativnoj stvaralačkoj formi (solidna drama ''Venus in Fur'' i poprilično loš triler ''Based on a True Story''), no ovdje ipak pokazuje manire velikog redatelja. 

U vremenima gdje se povijesni filmovi snimaju tek na kapaljku i to dobrano provučeni kroz hladne CGI filtere, on je napravio jedan uistinu uzbudljiv i pametan film koji nas od prvog prizora (impresivna masovna scena vojne osude Dreyfus) polako uvlači u radnju i ne pušta do samog kraja.

Dakako, valjalo je imati i dobar scenarij što nije bio slučaj s gore spomenutim njegovim posljednjim filmovima, a kad uz to imaš i jako dobrog glavnog glumca (uvjerljivi Jean Dujardin), moćnu glazbenu pozadinu (Alexandre Desplat), vrhunsku kostimografiju i scenografiju, onda konačni dojam definitivno nadmašuje okvire samog, inače skromnog budžeta od cca 24 milijuna dolara. 

Dobar dio kritike film je proglasio pomalo dosadnjikavim i ispraznim, no s tim se (uključujući i potpisnika ovih redaka) baš i ne slažu svi. Za primjer ću spomenuti kako ga je publika na prošlogodišnjem Biennaleu ispratila s dugačkim ovacijama, a o pustim priznanjima da i ne govorim.

Naravno, ima tu i određenih mana poput anemičnih glumačkih izvedbi Emmanuelle Seigner i Louisa Garrela, no u cjelini je ovo jedan vrlo dobar film sa snažnom porukom i pričom kakva se ne bi trebala propustiti, štogod mislili o samom Polanskom.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!