Lifestyle

istraživanje

Povezanost glazbe s osobnošću: Razlika između metalaca, repera i turbofolkera

Povezanost glazbe s osobnošću: Razlika između metalaca, repera i turbofolkera

Rezultati istraživanja o povezanosti glazbenih preferencija s osobnim vrijednostima te crtama ličnosti, koju su na studentskom uzorku proveli Tomislav Pavlović, Tena Benaković, Marija Prpa i Anja Wertag predstavljeni su u najnovijem broju časopisa "Društvena istraživanja".

Autori se pozivaju i na ranije radove domaćih i stranih autora u kojima se pokušavalo odgovoriti na pitanja o učinku glazbe na čovjekov emocionalni, kognitivni i socijalni svijet, odrednicama glazbenih preferencija te kako su one povezane s osobinama ličnosti.

Ta pitanja, navode, poslužila su i kao polazište istraživanjima P.J. Rentfrowa i S.D. Goslinga, koja su pokazala da bi osobine ličnosti, samopoimanje i kognitivne sposobnosti mogle biti najvažniji čimbenici u kreiranju glazbenih preferencija pojedinca te da bi poznavanje nečijih glazbenih preferencija moglo upućivati na te čimbenike.

Uz to, istraživanja odnosa osobina ličnosti i glazbenih preferencija pokazuju da optimistične i konvencionalne žanrove (country, pop) te energične i ritmične žanrove (rap, soul, dance) preferiraju osobe s izraženijim crtama prilagodljivosti (ekstraverzije) i ugodnosti, a refleksivnu i kompleksnu glazbu (primjerice, klasika, jazz, blues) te intenzivnu i buntovnu (alternativna glazba, rock, metal) osobe s izraženijom crtom otvorenosti prema iskustvu.

Također, viša ekstraverzija pokazala se povezanom s izraženijom preferencijom turbofolka, dance i rap-glazbe, dok osobe sa slabije izraženom ekstraverzijom preferiraju heavy metal. Nadalje, osobe više na dimenziji intelekta preferiraju heavy metal, a one niže na toj dimenziji preferiraju turbofolk. Osobe koje preferiraju heavy metal i rap postižu nešto niže rezultate na dimenziji savjesnosti.

Tako je istraživanje pokazalo i da se vrijednost zadržavanja tradicionalnih odnosa (poštivanje običaja i ideja koje promiču kultura ili religija, stabilnost društva i sl.) percipira najvažnijom slušateljima moderne klasike (crossover) i zabavne glazbe, a najmanje važnom slušateljima metala i rapa.

Otvorenost promjenama ( nezavisnost misli i odabir djelovanja, traženje izazova u životu i sl.) ispitani studenti percipiraju najvažnijom slušateljima rocka i metala, a najmanje važnom slušateljima zabavne glazbe i turbofolka, koji su procijenjeni najmanje otvorenima prema promjenama.

Reperi su, percipira se, manje skloni vlastitom probitku ( kontrola i nadmoć nad ljudima i resursima, društveni prestiž i status) i zadržavanju tradicionalnih odnosa. Pokazalo se i da studenti koji su sudjelovali u istraživanju imaju relativno negativne stereotipe o slušateljima turbofolka kojih se većinom percipira kao osobama kojima je važan osobni probitak, pri čemu su im manje važni vlastito odricanje ( tolerancija i zaštita dobrobiti svih ljudi i prirode, razumijevanje) i otvorenost prema promjenama.

Tek nešto manje negativni stereotipi postoje o slušateljima zabavne glazbe koje se smatra sklonijima vlastitom odricanju, ali i zadržavanju tradicionalnih odnosa. Slušatelje moderne klasike percipira se podjednako sklonima vlastitom odricanju kao i slušatelje metala, ali od njih više teže vlastitu probitku i održavanju tradicionalnih odnosa. Pri tome su slušatelji metala nešto manje bili procijenjeni otvorenima prema promjenama.

Muškarci više vole slušati metal, a žene pop, modernu klasiku i zabavnu glazbu

Istraživanje je pokazalo i da muškarci više vole slušati metal, a žene pop, modernu klasiku (Apocalyptica, 2Cellos, Maksim Mrvica i Lindsey Stirling) i zabavnu glazbu.

Pavlović je kazao i da se u nekim ranijim istraživanjima pokazivalo da postoji povezanost između slušanja metala i delikvencije kod adolescenata, a što se u njihovu nije pokazalo. Smatra i da je razlog tomu što su ranija istraživanja više uzimala u obzir adolescente koji su slušali metal i u tom životnom periodu kada možda i jesu bili agresivniji ali su s godinama našli bolje načine iskazivanja emocija, a ne kroz agresiju.

Glazbene preferencije nisu povezane s osobinama Mračne trijade

Vezano uz istraživanje povezanosti preferencija glazbenih žanrova s crtama ličnosti Mračne trijade koja obuhvaća tri crte ličnosti: narcizam (vjerovanje u vlastitu superiornost i dominantnost), makijavelizam (sklonost interpersonalnoj manipulaciji i amoralnost) te psihopatiju (impulzivnost, traženje uzbuđenja i manjak empatije), Wertag je rekla kako je istraživanje pokazalo da crte ličnosti Mračne trijade uglavnom nisu povezane s glazbenim preferencijama.

 

 


Reci što misliš!