Kultura

Elvis Bošnjak kao "junak našeg doba"

HNK Split "Neprijatelj naroda": "Ja sam na vlasti" - "Ali ja sam u pravu"

HNK Split

"Neprijatelj naroda", drama Henrika Ibsena, najnovije dramsko ostvarenje splitskog kazališta, koje je premijeru imalo 21. siječnja, predstava je koja propituje položaj pojedinca u društvu i sve posljedice koje njegove odluke imaju na obitelj i širu zajednicu

Ništa ne bi bilo neobično jer gotovo svaka moderna ozbiljnija predstava se bavi spomenutom problematikom, no kada se u glavnoj ulozi nađe glumac kojem su glavni temati predstave osobni svjetonazori kojima se othrvava nepokolebljivom upornošću, onda je to predstava iz koje pršti uvjerljivost glumačke unešenosti, srčanosti, energičnosti i posvećenosti liku i karakteru te vjerojatno i osobni adrenalin jer ovo je Bošnjaku bio prvi nastup u nekadašnjem matičnom kazalištu, izuzevši "Mletačkog trgovca" u produkciji HNK Split na ovogodišnjem Splitskom ljetu.

Elvis Bošnjak, koji je utjelovio Thomasa Stockmanna, liječnika kupališta, otkriva kako je voda – zagađena i želi upozoriti javnost, no na put mu staje gradonačelnik Peter Stockmann, njegov brat (Trpimir Jurkić) čiji su verbalni okršaji nerijetko na rubu incidenta jer Thomas je sve ono što Peter nije i duboko ga paraju Thomasove rečenice koje sadrže ključne riječi: poštenje, moderna zaglupljenost, pasivnost, umjetnost, ljepota.

Na Thomasovu stranu staju predstavnici medija (Snježana Sinovčić Šiškov) i predstavnici turističkog sektora (Marijan Nejašmić Banić), no kao na vrtuljku, odjednom se ipak odlučuju za onu stranu koju predstavlja vlast i interes. U toj ulozi posebno je bilo lijepo vidjeti Snježanu Sinovčić Šiškov koja je osvježila svoju dosadašnju paletu uloga domaćica novim drskim, stamenim likom urednice medija. Kroz cijelu predstavu pratimo gorljivu Thomasovu borbu, nepotkupljivost, vjernost ideji,  ali i dileme koje se prirodno pojavljuju u takvim situacijama misleći uvijek na svoju djecu kako im želi moći pogledati u oči jednog dana.

Kao u nekakvoj atmosferi južine koja davi i pritišće sva osjetila, ova predstava donosi na vrhuncu scenu javnog linča Thomasa koja se gotovo odigrava među publikom, među svima nama koji smo postali pasivni na svu zagađenost koju prihvaćamo jednako ravnodušno i "zdravo za gotovo" kao i ljekovitost svakodnevne ljepote ljubavi i umjetnosti koja nam je nesebično pružena te možda na trenutak može podsjetiti na Pavličićev roman "Koraljna vrata" koji tematizira pogubnost i zarazu epidemije bolesti koliko i "epidemije zdravlja", a u toj su sceni i nekolicini drugih, svoj doprinos dali su polaznici glumačkog studija Playdrama.

Nenni Delmestre, kojoj je ovo sedamdeseta uzastopna režija, svojim dovitljivim scenskim rješenjima upakirala je predstavu koja ostavlja upečatljiv i snažan dojam, a Bošnjak, inače i dramski pisac, adaptirao je prijevod Koste Spaića i zadarska publika može očekivati spomenutog "neprijatelja naroda" koji uskoro u HNK Zadar priprema predstavu zajedno s Alenom Liverićem, s velikim nestrpljenjem.


Reci što misliš!