Kultura

Istraživanje

Stradivarijeve violine: mit, brand ili kvaliteta?

Stradivarijeve violine: mit, brand ili kvaliteta?

Violine koje je izrađivao poznati talijanski graditelj tih instrumenata iz 17. stoljeća Antonio Stradivari s vremenom su poprimile mitski karakter, a znalci tvrde da nakon njegove smrti 1737. nitko nije s uspjehom ponovio specifičan zvuk poznatih violina i viola.

Majstor Stradivari je tijekom života zajedno sa suradnicima izradio više od 1.000 violina. Iako ih je do danas ostalo oko 600, ti instrumenti na dražbama diljem svijeta još uvijek postižu visoke cijene zbog vrhunske kvalitete po kojoj su poznati. Navodno je tajna njihova izvanrednog zvuka i otpornosti u klimatskim prilikama u kojima su rasla stabla od kojih su građene.

No u kojoj je mjeri riječ o iznimno kvalitetnom zvuku instrumenta, a u kojoj je mjeri posrijedi samo brand zbog čega slušatelj sebi sugerira da je zvuk poseban jer je u pitanju Stradivari, nedavno je pokušala otkriti grupa američkih glazbenika i graditelja violina.

Oni su napravili test "naslijepo" u kojemu je sudjelovala grupa glazbenika. Violine su im podijeljene u hotelskoj sobi s prigušenim svjetlima. Među njima su bili novi instrumenti, ali i dvije Stradivarijeve violine. Glazbenicima su na oči stavljeni povezi kako bi organizatori eksperimenta bili sigurni da oni ne vide koji im je instrument u rukama. Jedan od sudionika, violinist John Soloninka bio je uvjeren da će bez problema uspjeti prepoznati razliku u zvuku između nove i Stradivarijeve violine, no prevario se. "Dojam je bio obratan", s nevjericom je priznao.

Na kraju eksperimenta ustanovljeno je glazbenici nisu sa stopostotnom sigurnošću razlikovali nove od starih instrumenata, a nakon što su zamoljeni da odaberu instrument koji im najbolje zvuči - velika većina ih se odlučila za modernu, "svježe" izrađenu violinu.

New York Times piše da su znalci eksperiment ocijenili kontroverznim. Cijenjeni američki violinist Earl Carlyss, dugogodišnji član gudačkog kvarteta Juilliard kazao je kako ga on podsjeća na pokušaj usporedbe Forda i Ferrarija na parkiralištu Walmarta, pa je eksperiment ponovljen s više kvalitetnijih glazbenika i u boljim uvjetima: umjesto u hotelskoj sobi u koncertnoj dvorani. No rezultati su bili identični.

Joseph Curtain koji je organizirao eksperiment tvrdi da je pomalo razočaran i žalostan, jer se i sam bavi izradom violina. "Velik dio života posvetio sam nastojanju da se, kada je zvuk posrijedi, približim tim starim instrumentima i sada se pitam: Zašto? Možda kada razbijete mit, shvatite da je dio vas zapravo želio vjerovati u njega", kazao je.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.