Gospođa Bovary
Jelena Miholjević o novoj ulozi strastvene, lude i neurotične žene
Dramsko kazalište Gavella započinje novu sezonu 16. rujna slavnim
lektirnim naslovom 'Gospođa Bovary' Gustavea Flauberta, međutim, ta
priča o potrazi za strašću i ljubavlju, i ispunjavanju emotivne
praznine, postavljena je iz perspektive književnice Ivane Sajko koja je ispisala intervencije u Flaubertovu priču.
Predstavu režira Saša Božić koji se već ranije okušao u klasičnijim tekstovima, a glavnu junakinju Emmu igra Jelena Miholjević,
markantna i iznimno talentirana kazališna i filmska glumica, dobitnica
brojnih nagrada, među njima Nagrade Vladimir Nazor, Nagrade hrvatskog
glumišta i Gavella Faira koja je posebno zadovoljna što joj se pružila
prilika da zaigra ovu novu, suvremenu Emmu Bovary, proisteklu iz
inspiracije Ivane Sajko.
Kakve je intervencije napravila spisateljica Ivana Sajko u originalnom Flaubertovom romanu? Prepoznaje li se osnovna priča?
Ivana Sajko je napravila fantastičnu intervenciju u Flaubertov original,
zapravo, napisala je novi tekst svojim prepoznatljivim stilom koji je
snažan i inspirativan i puca ravno u želudac, a istodobno je poetski i
povezan sa sadašnjim trenutkom. Međutim, ona u tekstu donosi i
originalnu priču o Flaubertovoj Emmi Bovary, a uz to govori o svima nama
poznatom 'kompleksu Bovary' dotičući se nekih izuzetno bolnih i
aktualnih točaka, primjerice, pitanja samoće, usamljenosti žena u našem
društvu i naših nerealnih očekivanja u životu.
Dakle, može se reći da je priča o Emmi Bovary aktualizirana i da
govori o nekim bitnim problemima našeg vremena. Na što je stavljen
naglasak?
Ivana Sajko je naglasak stavila na pitanje zaduživanja i kupovanja
sreće, na pokušaj da to razočaranje životom i samim sobom rješavamo kroz
kupovanje i gomilanje luksuznih predmeta što nas dovede do bijede kakvu
nismo mogli ni zamisliti. U tkivo teksta je upleteno puno zanimljivih
autora i njihovih istraživanja i eseja. Mene je posebno dirnulo
istraživanje koje navodi Lheureux, lihvar koji opelješi obitelj Bovary,
da se najviše i najčešće zadužuju žene i to ili mlade djevojke koje žude
za pustolovinama pa se zadužuju zbog putovanja ili žene srednjih godina
koje se zadužuju kupujući lijepu odjeću i luksuzne stvari kako bi se
digle iz pakla depresije, samoće i beznađa.
Djelo govori, osim o velikim emotivnim lomovima, i o onom teškom
osjećaju nedostatnosti, spoznaji da je nedovoljno to što imaš u životu,
bez obzira radilo se o suprugu, djeci ili malograđanskom životu. To je
taj 'bovarizam', kad vječno čezneš za nečim drugim, imaginarnim, ali
nedostižnim - ljubavnikom, skupocjenim stvarima i balskim dvoranama. I
nema rješenja, svi pate jer takve duše koje vječno traže ne mogu pronaći
mir i zadovoljstvo. Ivana Sajko je temu Flaubertovog romana razapela na
dva razboja – prvi je tema zaduženosti, a drugi velike samoća žena u
braku. No, priča je višeslojna i postavlja mnoga pitanja, kao i roman,
koji je upravo zbog toga uznemiravao duhove svih tih desetljeća.
Kakva je Vaša Emma Bovary?
U ulozi Emme Bovary najviše se bavim tom njezinom ludom, strastvenom,
potpuno neurotičnom osobnošću, potrebom za dramom i ispunjenošću koja je
na kraju razori. To mi je jako zanimljiv poligon za glumačko
istraživanje. Predstavom idemo u rizik s obzirom na to da publika možda
želi gledati lektirnu priču o Emmi Bovary, a mi smo u predstavu unijeli
niz intervencija koje obožavam u kazalištu jer nam šire maštu i guraju
nas u ispitivanje dubljeg sloja našeg vremena. Mislim da će to biti
neobična, lijepa i važna predstava.
Kako redatelj Saša Božić postavlja predstavu? Hoće li biti izrazito koreografirana u skladu s njegovim prepoznatljivim stilom?
Da, glazba i koreografija bit će važan dio predstave. Pripremajući
predstavu, s redateljem Sašom Božićem od početka smo se složili da bi u
predstavi trebala biti jasna prisutnost nas kao glumaca koji bismo
publici ispričali svoju verziju tragične Flaubertove priče o Emmi
Bovary. Tekst ima podnaslov 'Svi smo mi gospođa Bovary' što skreće
pažnju na jako bolno pitanje o tome jesu li u nekom trenutku stvari
mogle krenuti nekim drugim, sretnijim tokom i kakvi su to ljudi koji su
uvijek na pogrešnom mjestu, među krivim ljudima i s krivim 'sobom'.
Predstava je postavljena tako da smo svi stalno na sceni - Emma Bovary i
šest muškaraca, i kroz tu konstelaciju odnosa koja je vizualno i plesno
naglašena također dobivate snažnu poruku. Počinje u baru koji je
zapravo čistilište gdje se za šankom nalaze te izgubljene duše i pjevaju
tužne ljubavne pjesme. A zatim počinju pričati o samoubojstvu koje se
dogodilo zbog duboke nesreće, univerzalne u svim stoljećima. U predstavi
će biti i elemenata film noirea, tragikomike, moći će se pratiti cijela povijest poznatih ljubavnih scena...
Dotiče li se tekst i aktualnog konzervativnog vala u Hrvatskoj,
pitanja pobačaja, braka, ravnopravnosti među spolovima i sličnih tema?
Kako je Ivana Sajko fantastična autorica, u njezinu tekstu ništa nije
napisano programatski, nego je tekst vrlo poetičan. To je priča o ženi
iz 19. stoljeća, ali može se nazrijeti da govorimo o današnjem vremenu,
osobito kroz neke sitne interpolacije i to što mi glumci zapravo igramo
pod svojim imenom i prezimenom. Premda se Emma u jednom trenutku pita
'Zašto sam se udala?', mi se nismo direktno bavili ovim novim
licemjernim konzervativizmom koji baca naše kćeri u kotao iz kojeg su
nas još naše none izvukle, i zato opravdano u nama izaziva revolt. Ne
tretiramo Emmu kao ikonu feminizma, možda više kao antifeminističku
ikonu, premda bi se o tome moglo nadugo raspravljati.
Držimo se onog vremena i položaja žene u tom vremenu da bismo u zrcalu
pronašli one nesretne duše koje odlaze u propast tražeći na krivoj
strani krive stvari.
Kako doživljavate tu novu repatrijarhalizaciju društva i
pokušaje nekih konzervativnih stranaka i udruga te Crkve da se ženama u
Hrvatskoj ukinu teško stečena prava?
Svjedoci smo novog idiotizma, ako je idiotizam ikad nestao. Šokirana sam
i užasnuta svakom vrstom diskriminacije i ne mogu vjerovati da se to
događa, no o toj ozbiljnoj temi trebalo bi šire razgovarati. Pitam se
zašto neki ljudi ne poštuju naš Ustav koji proklamira jednakost i
ravnopravnost spolova i zašto se ne drže zakona? Također se pitam kako
je moguće da se uplaćuje novac u državni proračun za nekoga tko krši
zakone vlastite zemlje i time diskriminira više od 50 posto građana
Hrvatske? Imam povjerenje u naš Ustav i naše zakone i nadam se da će svi
prekršitelji ipak biti sankcionirani na sudu. Vjerujem da će se
energija zdravorazumskih ljudi sve više osjećati u našem društvu. Na
žalost, energija gluposti je jako prodorna.
Igrali ste različite uloge, od onih u Gavelli, preko uloga u TV
serijama i filmovima, poput Ksenije u popularnom 'Crno-bijelom svijetu'
ili ministrice obrane u 'Što je muškarac bez brkova' do izleta u
Brezovčevoj predstavi 'Bife Titanik' i suradnje s Oliverom Frljićem na
'Prolazi sve'. Što Vas u ulogama najviše privlači?
U svom teatru Gavelli nikad ne odbijam uloge. Ako mi je redatelj ukazao
povjerenje dajući mi neku ulogu, potrudit ću se da ga opravdam svim
svojim snagama. U jednoj predstavi nekome nosiš tacnu, a u drugoj imaš
veliki zadatak i možeš voditi cijeli ansambl. Premda je rad u ansamblu
predivan, tražila sam nove izazove, rizik i tada nisam pitala ni za
uvjete rada ni za honorare. To su bili projekti za dušu, u kojima me
zanimalo dokle se može ići i što nas može ponovno oduševiti u kazalištu.
U Brezovčevom 'Bifeu Titanik' imala sam psihofizički i emotivno
zahtjevnu ulogu, u 'Evi Peron' Senke Bulić igrala sam negativku, Ksenija
iz 'Crno-bijelog svijeta' istodobno je hrabra i neurotična, ali
sposobna, a igrajući Kate u 'Kate Kapuralici' Darija Harjačeka
izbacivala sam gomilu negativne energije iz sebe. Mene stalno guraju u
taj 'majčinsko-komični' fah što mi nije nimalo mrsko, ali ponekad je
jako lijepo upustiti se u novo istraživanje. Imam sreću što u svojim
zrelim godinama glumim jako različite uloge.
Nosite li u sebi poriv za aktivizmom bez obzira radilo se o
ženskom pitanju ili statusu kulture koja trenutno ima najmanji budžet u
Europi?
Teško doživljavam nepravdu i reagiram onoliko koliko osjećam u srcu. Ne
bih se nazivala aktivisticom, ali osluškujem društvo i u slučaju
nepravde reagiram na neki događaj ili nečiju izjavu. Ne bih sada
nabrajala što sam podržala, a što nisam jer strogo dijelim svoj
kazališni rad od građanskog angažmana, ali smatram da svi moramo
reagirati u skladu sa svojom građanskom savješću onoliko koliko možemo.
Također, mislim da mi glumci ipak najviše djelujemo svojim predstavama.
Što se tiče statusa kulture, postoji mantra kod dijela neosviještenih i
neupućenih ljudi da kulturnjaci samo uzimaju i troše novac. To nije
istina! Evo, u predizbornoj kampanji nitko od kandidata nije spomenuo
kulturu kao važno područje koje itekako može biti profitabilno. Naime,
prema podacima Hrvatske udruge poslodavaca, sektor kreativne i kulturne
industrije ostvario je u 2013. prihod od 15 milijardi kuna što dovoljno
govori.
Vezane vijesti
-
"Tesla Anonimus" nova je predstava Gavelline 'Scene 121', koja će premijerno biti izvedena 24.svibnja, a kao redatelj, autor teksta i scenograf potpisuje se Filip Šovagović.
-
Kazalište Gavella i Zagrebački institut za kulturu zdravlja potpisali su u četvrtak u Zagrebu Povelju o suradnji kojom se želi unaprijediti stručna, edukacijska, kulturna i zdravstvena suradnja dviju institucija
-
-
Izdvojeno
-
Istezanje svako jutro može poboljšati fleksibilnost i opskrbiti vas energijom za dan koji je pred vama. Većina ljudi ima potrebu protegnuti se nakon buđenja kako bi ublažili ukočenost zglobova i poboljšali cirkulaciju.
-
Gostujući kod Mile Moralić u Točki na tjedan, predsjednička kandidatkinja Ivana Kekin otkrila je što najviše zamjera aktualnom predsjedniku Zoranu Milanoviću
-
Širom Izraela u nedjelju su se oglasile sirene nakon čega je uslijedilo više raketnih napada iz smjera Libanona u kojima je ranjeno više ljudi, objavila je izraelska vojska.
-
Hrvatska još uvijek previše energenata uvozi te i dalje prevladavaju fosilni izvori, no ima sve uvjete za dobru zelenu tranziciju u kojoj će prevladavati energija iz obnovljivih izvora, naglasci su s konferencije Energetski sektor - prilike i izazovi.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.