svečana dvorana sveučilišta
17. seminar Josipa Roglića imat će temu Darovitost i daroviti učenici u nastavi Geografije
Hrvatsko geografsko društvo – Zadar u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Odjelom za geografiju Sveučilišta u Zadru i Gradom Zadrom organizira 17. seminar Josipa Roglića.
17. seminar Josipa Roglića na temu Darovitost i daroviti učenici u nastavi Geografije održat će se 5. travnja 2024. u vremenu od 9 do 18 sati u Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru, Obala kralja Petra Krešimira IV.
Odgojno-obrazovni sustav u Hrvatskoj svakodnevno se suočava s brojnim izazovima. Jedan od većih je odgoj i obrazovanje učenika s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (darovita djeca/učenici i djeca/učenici s teškoćama) u osnovnim i srednjim školama.
Sustav se mora prilagoditi svakom učeniku sa specifičnim potrebama što podrazumijeva organizaciju primjerenih programa i oblika školovanja te potporu tijekom odgojno-obrazovnog procesa.
U fokusu interesa 17. seminara Josipa Roglića su daroviti učenici i darovitost u nastavi Geografije. Svaki daroviti učenik zahtijeva posebnu prilagodbu nastavnih metoda, oblika rada i materijala.
Ovisno o potrebama, sposobnostima, mogućnostima i interesima darovitih učenika svaki nastavnik Geografije trebao bi osigurati njihovo uključivanje u različite programe tijekom redovite nastave, ali i u izvanškolske i izvannastavne aktivnosti.
Cilj seminara je upoznati nastavnike s procesom identifikacije darovitih učenika te odrediti moguće metode i oblike nastave u radu s darovitim učenicima. Jedna od tema seminara biti će emocije i motivacija kod darovitih učenika te načini rada s visokomotiviranim učenicima u kontekstu priprema za Međunarodnu geografsku olimpijadu kao i primjeri dobrih praksi rada s darovitim učenicima u nastavi Geografije u osnovnim i srednjim školama.
Predavanje na temu Darovitost u inkluzivnom odgoju i obrazovanju, održat će izv. prof. dr. sc. Matilda Karamatić Brčić s Odjel za pedagogiju, Sveučilište u Zadru.
Daroviti učenici potencijalno posjeduju određene sposobnosti koje ih čine izuzetnima, ali istodobno ostvarivanje akademskih postignuća i odrastanje s darom, talentom, sklonostima i brojim drugim izraženim kognitivnim i nekognitivnim potencijalima može biti otežavajući čimbenik kvalitete i dobrobiti djeteta.
Dobrobit djeteta se ogleda kroz osiguravanje sustavne podrške, pri čemu se uloga inkluzivnog odgoja i obrazovanja javlja kao koncept koji ističe potrebu za osiguravanjem sustavne podrške u procesu stjecanja znanja. Istovremeno, naglašena je i potreba praćenja socijalno-emocionalne komponente u razvoju djeteta.
Kvalitetna realizacija inkluzivnog koncepta kroz rad s darovitim učenicima pretpostavlja razvoj škole kao mjesta koja ima zadatak osigurati svim učenicima primjerenu podršku u postupku stjecanja potrebnih kompetencija za daljnje školovanje, život i rad.
Osiguranje podrške darovitim učenicima na emocionalnom, socijalnom i intelektualnom polju postaje zadaća svih sudionika procesa odgoja i obrazovanja. Pri tome, rasti i učiti zajedno, socijalno i emocionalno razvijati se i graditi učenikovu osobnost znači prihvaćati i spoznavati različitosti, bilo da ona zahtijeva kurikulumsku prilagodbu s jedne strane ili pak obogaćivanje i akceleraciju s druge.
Međutim, područje darovitosti i dalje ostaje kompleksno i izazovno svim onima koji bilo s teorijske, praktične ili istraživačke perspektive pristupaju pitanjima načina afirmacije izvrsnosti i kvalitete rada u odgoju i obrazovanju.
Centar za uočavanje i rad s darovitima - DAR Zadar, osnovao je Grad Zadar 2022. godine. O identifikaciji darovitih učenika u Centru DAR Zadar predavanje će održati Vera Šušić, psiholog.
Centar DAR provodi identifikaciju darovitih učenika krajem prvog razreda osnovne škole, edukaciju učitelja za uočavanje i rad s darovitim učenicima, radionice s darovitim učenicima u cilju razvijanja socio-emocionalnih vještina darovitih učenika, izrada i održavanje mrežne stranice Centra DAR. Identifikacija darovitih učenika obavlja se generacijskim testiranjem učenika prvih razreda u svim zadarskim osnovnim školama.
Testiranja provode psiholozi Ravenovim Standardnim progresivnim matricama koje mjere opće neverbalne intelektualne sposobnosti. Osim postignuća na testovima inteligencije, informacije se prikupljaju i iz ostalih izvora: od učitelja koji ispunjavaju skale procjene za uočavanje osobina darovitih učenika, roditelja koji ispunjavaju skale za roditelje, te učenika u smislu vršnjačke procjene i samoprocjene.
U školskoj godini 2022. /23. postupkom identifikacije darovitih učenika obuhvaćeno je 10 zadarskih osnovnih škola, 47 razrednih odjela prvih razreda, 833 učenika. Ukupno je identificirano 117 potencijalno darovitih učenika, odnosno učenika koji su postigli 10% najviših rezultata na testu inteligencije.
Predavanje na temu Emocionalni život darovitih učenika održat će prof. dr. sc. Irena Burić, sa Odjela za psihologiju, Sveučilišta u Zadru. Daroviti učenici sastavni su dio gotovo svakog razrednog odjeljenja te, zbog svojih osobnih karakteristika i specifičnih obrazovnih potreba, često zahtijevaju dodatnu pozornost obrazovnih stručnjaka te prilagodbe načina rada.
Osim po iznadprosječnim sposobnostima, daroviti učenici posebni su i po svojoj motivaciji i emocionalnom doživljavanju. Budući da školsko i akademsko postignuće te optimalno funkcioniranje u obrazovnom okruženju ne određuju samo kognitivne sposobnosti, već i emocije učenika, istraživanje i razumijevanje emocija darovitih učenika od ključne je važnosti za osiguravanje optimalnih uvjeta za uspješan odgojno-obrazovni rad s ovom skupinom učenika.
U predavanju će biti dat pregled emocija koje daroviti učenici doživljavaju u učionici te načini na koje emocije oblikuju proces učenja i određuju školsko postignuće. Nadalje, izložit će se specifičnosti emocionalnog doživljavanja darovitih učenika te diskutirati o čimbenicima koji darovite učenike čine emocionalno ranjivima, odnosno emocionalno otpornima.
Naposljetku, predavanje će ponuditi smjernice o tome kako učitelji i nastavnici, te škole općenito, mogu promicati pozitivan socio-emocionalni razvoj darovitih učenika.
Jana Šimon, mag. psych., asistentica, Institut za društvena istraživanja u Zagrebu održat će predavanje na temu Daroviti učenici i online učenje i poučavanje – nalazi i perspektive.
U predavanju će biti prikazane spoznaje vezane uz prilagodbu darovitih učenica i učenika online učenju i poučavanju. Poseban naglasak bit će stavljen na nalaze o motivaciji i obrazovnim iskustvima darovitih srednjoškolaca proizašle iz kvalitativnog istraživanja o učenju i poučavanju na daljinu tijekom pandemije.
Pored lekcija iz razdoblja pandemije, bit će naznačeni pristupi, metode i digitalni alati koji mogu obogatiti obrazovno iskustvo darovitih u online okružju.
Projekte i aktivnosti provedene u radu s potencijalno darovitim učenicima iz područja prirodoslovlja predstavit će Tamara Banović, Ivica Štrbac, Ivana Zemunik, OŠ Josip Pupačić, Omiš.
Iskustvo suradnje s Centrom izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije u radu s potencijalno darovitim učenicima iz područja prirodoslovlja uvelike može oplemeniti rad učitelja u vidu poboljšanja kvalitete nastave i profesionalnog razvoja. Takva suradnja otvara brojne ideje u radu s potencijalno darovitim učenicima u školama, koji često ostaju po strani i neprimijećeni.
Cilj ovoga predavanja je potaknuti učitelje na uključivanje u rad s potencijalno darovitim učenicima Centra izvrsnosti, kako bi stečena iskustva mogli primijeniti s učenicima u svojim školama. U ovom izlaganju predstavit će se neke aktivnosti koje su provedene u radu s učenicima u Centru izvrsnosti te su potom primijenjene u školi.
Kao rezultat toga sve je veća zainteresiranost učenika za prirodoslovlje, želja i interes učenika za rad na učeničkim istraživačkim projektima, a potom i njihovo uključivanje u skupine potencijalno darovitih učenika u radu Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije.
Rad s visokomotiviranim učenicima u kontekstu priprema za Međunarodnu geografsku olimpijadu sudionicima seminara predstavit će Ivan Ivić s Geografskog odsjeka, Prirodoslovno-matematičkog fakulteta, Sveučilišta u Zagrebu. U organizaciji Hrvatskog geografskog društva te uz financijsku potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja, Hrvatska već dvanaest uzastopnih godina sudjeluje na najuglednijem svjetskom natjecanju učenika iz geografije – Međunarodnoj geografskoj olimpijadi (iGeo).
U navedenom su razdoblju hrvatski predstavnici osvojili ukupno 33 medalje različitoga sjaja čime su u međunarodnim okvirima značajno promicali formalno geografsko obrazovanje u Republici Hrvatskoj, ali i hrvatsku geografiju uopće.
Zbog koncepcijskih razlika između našega nacionalnog natjecanja i Međunarodne geografske olimpijade, odabir i priprema olimpijske reprezentacije predstavlja značajan korak prema ostvarivanju spomenutih rezultata.
Primjena stečenih geografskih znanja i vještina, vještine prepoznavanja i rješavanja prostornih problema, ali i vještine pisanog izražavanja ključne su na ovom međunarodnom natjecanju pa priprema visokomotiviranih učenika za nastavne sadržaje geografije predstavlja trajan izazov i propitivanje, ali i zadovoljstvo.
Tijekom zadnje sesije na seminaru biti će predstavljeni primjeri dobre prakse učitelja i nastavnika geografije. Izv. prof. dr.sc. Marica Mamut s Odjela za geografiju Sveučilišta u Zadru, prof. geog., Dinko Marin, mag. hist. i mag. geog., OŠ Bartula Kašića. zajednički provode projekt Simbioza reljefa, klime i tla na prostoru zavičaja - Zadarska županija namijenjen darovitim učenicima, a projekt je sufinanciran od Ministarstva znanosti i obrazovanja za rad s darovitim učenicima u školskoj godini 2023./2024.
Projektna aktivnost ukazuje na važnost suradnje osoba zaposlenih na svim razinama unutar odgojno-obrazovnog sustava.
Krunislav Rukelj, prof. povijesti i geografije i Marko Šafran, dipl. ing. biologije, Prva gimnazija Varaždin predstavit će mogućnosti rada s darovitim učenicima u Prvoj gimnaziji Varaždin. Prva gimnazija Varaždin dugi je niz godina kroz razne programe uključena u rad s darovitim učenicima.
Postoje programi izvannastavnih aktivnosti, Erasmus aktivnosti te različiti oblici dodatne nastave iz Fizike, Kemije, Matematike i Biologije. Prva gimnazija Varaždin sjedište je Centara izvrsnosti iz Biologije i Informatike s idejom otvaranja Centra izvrsnosti iz Geografije.
U gimnaziji je oformljen Tim za rad s nadarenim učenicima te su nastavnici tijekom ove školske godine preko Erasmus akreditacije uključeni u edukacije za rad s nadarenim učenicima. Nastavnici Geografije ulažu velike napore kako bi zainteresirani učenici stekli dodatna znanja i vještine tijekom izvannastavne aktivnosti Primijenjena geografija, a što rezultira izvrsnim rezultatima na svim razinama natjecanja iz Geografije i broju učenika koji slušaju Geografiju u programu Međunarodne diplome (IBDP).
Zrinka Klarin, prof. geografije i Tamara Valčić, OŠ Šime Budinića predstavit će projekt – GLOBE razvojni centar, projekt sufinanciran od Ministarstva znanosti i obrazovanja za rad s darovitim učenicima u školskoj godini 2023./2024. Projektom se želi potaknuti interes učenika za prirodne znanosti, samostalno istraživanje, osmišljavanje i provođenje projekata iz područja prirodoslovlja.
Projekt "GLOBE razvojni centar“ osmišljen je kako bi se nadareni učenici educirali kroz GLOBE aktivnosti i protokole. Izrada makete GLOBE razvojnog centra poslužiti će kao sredstvo za interaktivno učenje i podizanje svijesti o globalnim ekološkim pitanjima i mjerenjima kojima će se učenici baviti.
Dinko Marin, mag. hist. i mag. geog. će pružiti presjek teme darovitost i geografija na primjerima iz nastavne prakse.
U predavanju će se prikazati primjeri rada s darovitim učenicima u polju geografije te na koji način nastavnici mogu različite ishode prilagoditi darovitim učenicima.
Vezane vijesti
-
Nakon obilne kiše koja je u zoru počela padati na zadarskom području, posla imaju i zadarski vatrogasci.
-
Autorica Sarah Stručić i ilustrator Marin Franić stvorili su nevjerojatne priče u slikovnicama kroz koje će djeca naučiti kako svatko od nas može pridonijeti očuvanju mora te zašto je važno da riba češće bude na našim tanjurima.
-
Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje objavio je statističke informacije o mirovinama isplaćenima u rujnu nakon ljetnog usklađivanja.
Izdvojeno
-
Američki predsjednik Joe Biden se u utorak posljednji put obratio svjetskim vođama u Ujedinjenim narodima, izjavivši da je ruski rat u Ukrajini podbacio te da je diplomatsko rješenje između Izraela i libanonske milicije Hezbolah i dalje moguće.
-
Ako imate problema sa zatvorom i nadutosti, možda niste znali da voće može biti odličan saveznik u rješavanju ovih zdravstvenih problema.
-
Tri od pet profesionalnih vozača teretnih vozila svakodnevno koriste mobitel tijekom vožnje, najčešće za telefonske razgovore, no jedna četvrtina njih koristi ga za surfanje po društvenim mrežama, pokazali su rezultati online istraživanja udruge profesionalnih vozača Convoy.
-
Hrvatska ima više od 32.600 umirovljenika koji rade na pola radnog vremena. Porast je to od 5.300 zaposlenih u odnosu na početak ove godine. Najviše građana u mirovini radi u trgovinama, gdje su i najtraženiji.
Reci što misliš!