Događaji

Potrošnja

Ove godine ipak umjerenija blagdanska potrošnja?

Ove godine ipak umjerenija blagdanska potrošnja?

Prosinac je pred vratima, vrijeme kada bogato okićeni izlozi, božićni nakit i blistavilo reklama prizivaju prolaznike da uđu u trgovinu i neplanirano potroše koju kunu, dok trgovci zadovoljno trljaju ruke

Hrvati vole kupovati. Potvrđuju to i investitori trgovačkih centara koji se kod nas uvijek ugodno iznenade jer domaći kupci u centrima troše više nego što ovi predvide. To potvrđuje i istraživanje centra GfK-a od ožujka ove godine prema kojem čak 65 posto svog novca potrošači ostave u hipermarketima koji kupce privlače prije svega širinom ponude, a onda i cijenama, piše Vjesnik

Zbog toga i 70 posto svog prometa robe široke potrošnje otpada na hipermarkete, a ostatak od 30 posto odlazi u male kvartovske trgovine.

Prosinac je pred vratima, vrijeme kada bogato okićeni izlozi, božićni nakit i blistavilo reklama prizivaju prolaznike da uđu u trgovinu i neplanirano potroše koju kunu, dok trgovci zadovoljno trljaju ruke.

Sanja Smoljak iz Udruge trgovina Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) kaže da se božićni promet trgovina u prosincu poveća i za 50 posto u odnosu na ostale mjesece.

»Blagdanska potrošnja počinje već s darovima za Svetog Nikolu, 6. prosinca, a nastavlja se s Božićem, kada su potrošači usmjereni na darove svojoj obitelju i na bogat blagdanski stol. Nakon toga slijede pripreme za Novu godinu te zimske praznike koji znače putovanja, odlazak u hotele i restorane«, rekla je Vjesnikova sugovornica.

Dakako da potrošnja uvijek ovisi o kupovnoj moći, koja je ove godine na udaru zbog svjetske financijske krize. Iako dobrim dijelom računaju na božićnice i regrese, građani su već počeli stezati remen i zauzdavati potrošnju. Potvrđuje to podatak Nezavisnih hrvatskih sindikata prema kojem su se građani svaki mjesec zaduživali između 700 milijuna i milijarde kuna, ali posljednja dva mjeseca zaduživanje je palo na 500 milijuna kuna. Zbog toga se očekuje da bi ukupna potrošnja ove godine mogla biti na razini prošlogodišnje od 12,5 milijardi kuna. Naime, do sada se iz godine u godinu povećavala za više od milijardu kuna.

Sanja Smoljak dodaje da se s godinama mijenja struktura potrošnje - sve se više kupuje »zdrave« hrane, dijetetskih proizvoda, znatno se ulaže u ljepotu i fizički izgled, a kozmetički tretmani i ponuda wellnessa našim građanima nisu više strani. Ipak, još se najviše troši na hranu i kućne potrepštine. Za blagdane se ne štedi na ponudi blagdanske trpeze koja je bogatija no ikad.

Tako ni sindikalisti ne očekuju da će ove godine biti išta drugačije, jer su ljudi ionako dovoljno štedjeli posljednjih mjeseci, te će si većina priuštiti bogatiji stol za Božić. I veliki trgovački centri u prosincu očekuju mnogo bolju zaradu nego prethodni mjesec.

City Center One u Zagrebu prošle je godine u prosincu posjetilo čak 40 posto više kupaca nego mjesec ranije. Ove godine očekuju kupce u još većem broju. To potkrepljuju podacima da su ove godine imali sedam posto veći promet nego lani, a i posjetilo ih je 12 posto više kupaca. A jednom kad zakorači u trgovački centar, potvrđuju istraživanja, prosječni Hrvat u njemu ostaje dva do tri sata.

Građani su odlučili štedjeti

Istraživanje GfK-a pred samu globalnu financijsku krizu pokazuje da naši građani planiraju stegnuti remen idućih pola godina i štedjeti. Odlaske u restorane prorijedit će 68 ispitanika, a neznatno manje će pripaziti na potrošnju u domaćinstvu. Pazit će se na potrošnju struje, vode ili grijanja. Mnogi će odustati od uređenja stana i paziti da ne pretjeraju s »peglanjem« kreditnih kartica.


Reci što misliš!