Događaji

Nadzorni odbor i petogodišnji ugovor

Stvara se konfuzni novi Zakon o HRT-u

Stvara se konfuzni novi Zakon o HRT-u

Po novom prijedlogu ustrojstvo bi činili Program HRT-a, Proizvodnja HRT-a, Tehnologija HRT-a i Financije HRT-a. Direktor programa HRT-a postao bi gotovo jednako moćna osoba unutar javnog servisa, a direktore svih ustrojstvenih jedinica predlagao bi glavni ravnatelj

Tiho i pomalo tajnovito, neprimijećena od javnosti, počela je s radom radna skupina čiji je zadatak donijeti nacrt prijedloga novog Zakona o HRT-u. Iz nacrta zakona koji je Index dobio na uvid vide se neki kvalitetni pomaci, ali istodobno i zabrinjavajući podaci koji bi u budućnosti mogli od javne televizije napraviti instituciju pod još jačom kontrolom vlasti.

Radnu skupinu sastavilo je Ministarstvo kulture, potvrdili su nam iz te državne institucije, na čelu je državna tajnica, magistrica Nina Obuljen, a cijelu skupinu čini oko 30 ljudi iz povezanih branši, među njima i nedavno smijenjeni ravnatelj HRT-a Vanja Sutlić, te diskreditirani bivši ravnatelj HTV-a Robert Šveb. Skupina je prvi sastanak imala prije više od četiri mjeseca, a drugi sastanak održan je jučer. Razlog za takvu tajnovitost mogao bi biti u činjenici da nacrt zakona na kojemu se radi HRT dodatno baca pod skute vlasti, a ne rješava niti jedan problem koji javna televizija ima sa osuvremenjivanjem. Iako je donošenje novog zakona obaveza po članku 8 poglavlja pregovora sa EU, dvojbeno je koliko će zakon osuvremeniti HRT, a koliko ga učiniti dodatno ovisnim o raznim interesima.

Nadzorni odbor i petogodišnji ugovor

Javna bi se televizija trebala značajno reorganizirati. U Programsko vijeće, ravnateljstvo i Glavnog ravnatelja HRT-a, predloženo je uvođenje Nadzornog odbora, u kojemu bi sjedilo pet članova. Tri člana, kao i predsjednika, birao bi Hrvatski Sabor na prijedlog Vlade, a jedan član bio bi iz radničkog vijeća HRT-a. Iako je uvođenje Nadzornog odbora dobra ideja, jer HRT je efektivno jedina javna kompanija koja takvo tijelo nema, neki su članovi radne skupine zabrinuti oko načina na koji će NO funkcionirati. Ukoliko bi vlada predlagala, a Sabor birao četiri člana NO, a zna se da Sabor uglavnom isključivo potvrđuje odluke vlade, stvorila bi se dodatna kontrola vlasti nad javnom televizijom, posebno zbog toga što bi NO HRT-a imao mogućnost uplitanja u sve aspekte poslovanja javne televizije.

Dodatni oblik kontrole vlasti nad televizijom može se vidjeti u prijedlogu uvođenja ugovorne obaveze. Po nacrtu novog zakona, HRT bi morao potpisati ugovor ili s Vladom ili s Vijećem za elektroničke medije (što je samo po sebi čudno, jer je to Vijeće samo regulatorno tijelo). U ugovoru bi bio naveden plan ostvarivanja programskih obaveza HRT-a, a vrijedio bi pet godina. Najkasnije sedam mjeseci prije isteka petogodišnjeg ugovora moralo bi se donijeti prijedlog novog, a on bi morao biti usvojen do 1. listopada zadnje godine važenja prethodnog ugovora. Radi se o prekratkom vremenskom periodu, a da bi se mogao donijeti i adekvatno procijeniti novi petogodišnji program, smatraju naši sugovornici.

Novo ustrojstvo

Možda najznačajnija promjena dogodila bi se na planu ustrojstva HRT-a. Trenutno je javni servis organiziran na Hrvatsku televiziju, Hrvatski radio i Glazbena proizvodnja. Po novom prijedlogu ustrojstvo bi činili Program HRT-a, Proizvodnja HRT-a, Tehnologija HRT-a i Financije HRT-a. Direktor programa HRT-a postao bi gotovo jednako moćna osoba unutar javnog servisa, a direktore svih ustrojstvenih jedinica predlagao bi glavni ravnatelj. U ravnateljstvu bi sjedili glavni ravnatelj i direktori sve četiri ustrojstvene jedinice, a to bi stvorilo situaciju u kojoj bi glavni ravnatelj bio gotovo potpuno nadglasan, upozoravaju naši sugovornici. Jednako tako, nikome nije sasvim jasno što bi trebale biti dužnosti Proizvodnje i Tehnologije, najviše zato što zakon to ne definira.

Poseban problem je što je glavni urednik informativnog programa maknut kao posebna kategorija, što je slučaj u zakonu koji je trenutno na snazi. Glavni urednik informativnog programa HRT-a u novom nacrtu zakona stavljen je pod ingerenciju ustrojstvene jedinice Programa HRT-a, te time gubi neovisnost koju ima po sadašnjem zakonu. Neovisnost, barem deklarativna neovisnost, glavnog urednika sastavni je dio dosadašnje prakse javnog servisa, jer je informativni program jedna od glavnih zadaća i uopće jedan od glavnih razloga zbog kojih javna televizija i radio uopće postoje. Podčinjavanje glavnog urednika direktoru programa stvara vrlo opasnu situaciju, jer se gubi neovisnost informativnog programa, smatraju naši sugovornici.

Problem vremena i tajnovitosti

Konačno, postavlja se pitanje vremena i tajnovitosti, kao i sastava radne skupine. Skupina postoji najranije od listopada prošle godine, a nitko osim njenih članova i još nekoliko ljudi sa strane nije ni znao za njeno postojanje. Točan sastav skupine javnosti je jednako malo poznat kao i njen dosadašnji rad. U Ministarstvu kulture na upit o tome kad je skupina ustrojena nismo dobili odgovor, a nismo uspjeli dobiti ni točan popis članova. Jedino što se moglo dobiti je lista institucija koje su u skupinu poslale svoje predstavnike. Nejasno je kakvu ulogu u radu grupe koja sastavlja zakon o HRT-u trebaju odigrati predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Ministarstva vanjskih poslova i europskih integracija.

"Ministarstvo kulture je pripremilo nacrt teksta za raspravu koji će kroz sljedećih nekoliko tjedana raspravljati Radna skupina. Nakon toga, utvrdit će se tekst Nacrta zakona koji će biti stavljen na javnu raspravu, a koja će trajati mjesec dana, nakon čega će Vlada RH utvrditi konačni tekst koji će biti upućen u Hrvatski sabor na prvo čitanje. Donošenje novog zakona očekuje se do kraja drugog kvartala 2010", rekli su iz ministarstva o planiranom razdoblju u kojemu se očekuju rezultati rada skupine.

Temeljita reorganizacija javnog radiotelevizijskog servisa, uvjerljivo najjačeg i najutjecajnijeg medija u zemlji, ne bi trebala biti provođena žurno, slabo organizirano i skriveno od očiju javnosti. Iskustvo je pokazalo da "javna rasprava" o predloženim zakonima HDZ-ove administracije zapravo znači formalno razdoblje u kojemu se javnost buni i ne dobiva jasne podatke, a HDZ onda napravi po svome. Takav je slučaj bio s "javnom raspravom" oko navodne reforme zdravstva na kraju 2008. godine, koja se sastojala od jedne Powerpoint prezentacije predstavljene pred 6,000 ljudi. Treba se nadati da će se veo tajnovitosti s donošenja novog zakona skinuti, te dopustiti zaista stručnim ljudima da sudjeluju u programu reforme HRT-a.


Reci što misliš!