Biznis

Ma kakva kriza?

Hrvati će u prosincu potrošiti 11 milijardi kuna?

Hrvati će u prosincu potrošiti 11 milijardi kuna?

Istraživanja pokazuju da će ove godine ljudi više kupovati korisne darove

Hrvati će u prosincu u trgovinama potrošiti oko 11 milijardi kuna, pola milijarde više nego prošle godine. Te se prognoze temelje prije svega na blagom oporavku maloprodaje, a trgovci, kojima su građani u prosincu 2010. godine ostavili 10,5 milijardi kuna, čak 15,5 posto više nego u studenom 2010. godine ili samo 0,2 posto više od prometa iz posljednjeg mjeseca 2009. godine, morat će se dobro oznojiti da bi premašili te rezultate, piše slobodnadalmacija.hr

Mnogi to rade raznim akcijama, ukrašavaju izloge božićnim aranžmanima i sniženjima, zasipaju poštanske sandučiće stambenih zgrada prigodnim lecima u kojima je oglašeno blagdansko sniženje svih mogućih artikala: od odjeće, kućanskih aparata, tehnike, namještaja, posteljine, posuđa, kozmetičkih proizvoda...

- Unatoč relativno niskim očekivanjima potrošača, nezaposlenosti, stagnaciji plaća, sporom oporavku kreditiranja kućanstava, racionalizaciji potrošnje, uz procjene za realni rast trgovine na malo na godišnjoj razini od jedan do dva posto, očekujemo da će se potrošnja u prosincu 2011. godine kretati oko 11 milijardi kuna – kaže nam Milica Rakuša-Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore, podsjećajući da je prosinac mjesec trgovine u kojem se troši više nego inače, mjesec velikih blagdana – bogatije trpeze, darivanja, novogodišnjeg slavlja, početak zimskih praznika i sezone skijanja.

Aktualna gospodarska situacija na tržištu promijenila je navike, kupci se ponašaju racionalnije, novca ima manje, pa on vrijedi više za potrošača. Ljudi će dobro gledati na što troše, manje će biti impulsivnih kupnji. - Istraživanja pokazuju da će ove godine ljudi više kupovati korisne darove. No, i trgovci su se pripremili, oni su prvi u doticaju s potrošačima te osjete svaku promjenu u njihovu ponašanju – ističe Rakuša-Martulaš, dodajući da su najudarniji dani prosinačke kupovine vikend, upravo ovaj vikend prije samog Božića, odnosno razdoblje od 19. prosinca do 24. prosinca. Sanja Smoljak-Katić, direktorica Udruge trgovina Hrvatske udruge poslodavaca, navodi da će se konkretni rezultati moći sagledati tek početkom sljedeće godine.

Prosječno bi u prosincu svako od 1,5 milijuna kućanstava u zemlji moglo protrošiti oko 7163 kune, nešto više od lanjske potrošnje od 6837 kuna. U toj su svoti i hrana koja se iznosi na stol svakog dana u posljednjem mjesecu u godini, ali i ona s božićne i novogodišnje trpeze te darovi...- Ako pogledamo podatak iz prosinca 2010. godine, vidljivo je da je zabilježena niska stopa rasta, pa slični pokazatelj očekujemo i u prosincu ove godine. Uglavnom možemo očekivati razinu potrošnje kao i lani, očekujemo da će potrošači i u ovom blagdanskom razdoblju zadržati oprez i racionalnu potrošnju – veli Smoljak-Katić i naglašava da trgovci prate potrebe i financijske mogućnosti kupaca te u tome koriste brojne marketinške akcije.

Dakako, ovo je gruba računica koja se samo tiče prognoze prosječne potrošnje. Tako će se po velebnim trgovačkim centrima kojih imamo po 220 kvadrata na tisuću stanovnika, dok je prosjek EU-zemalja 240 kvadrata, neke od 8,6 milijuna kartica koliko ih imaju građani u Hrvatskoj, usijati od peglanja. No, neće se ugrijati onoliko koliko bi u zlatnim pretkriznim prosincima kada bi se u top-danima provlačile po 25 puta svake sekunde, a potrošnja u posljednjem mjesecu rasla oko milijardu kuna iz godine u godinu. Primjerice, u prosincu 2007. godine iznosila je 12 milijardi kuna, dok je istog mjeseca 2002. godine bila samo 6,5 milijardi...

SD/eZd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.