Biznis

Podaci za razmišljanje

Autoceste se mogu spasiti i bez monetizacije! Evo ideje...

Autoceste se mogu spasiti i bez monetizacije! Evo ideje...

HSLS izrazio je na današnjoj konferenciji za novinare protivljenje najavljenoj monetizaciji autocesta i umjesto toga predlaže restrukturiranje HAC-a i ARZ-a koje bi u konačnici trebalo rezultirati njihovim spajanjem.

Smatraju da monetizaciju ne treba sprovesti jer ćemo pored dugova morati platiti i ukalkuliranu zaradu monetizatora, a rizik vezan uz planirani promet ostaje na državi.

‘Već sada na autocesti Zagreb - Macelj imamo uglavljenu stavku u ugovor prema kojem država pokriva financijski manjak ako promet ne bude na određenoj planiranoj razini', kazao je Josip Budimir, glavni ekonomski strateg HSLS-a.

U HSLS-u drže da bi restrukturiranje trebalo napraviti tako da se spoje HAC i ARZ, nakon čega bi se morao promijeniti i sustav naplate pa bi umjesto ljudi na kućicama imali vinjete, a na kraju bi trebalo napraviti i financijsko restrukturiranje, odnosno reprogramiranje kreditnih obveza.

‘Slovenci imaju 600 kilometara autocesta, a imaju deset puta veći promet od Hrvatske. Za to su zaslužne vinjete. Kod nas na sustavu naplate radi 850 ljudi. HAC ima 3,2 zaposlena po km autoceste, ARZ 4,2 dok je, primjerice, u BINA Istri 1,5, a u Autocesti Zagreb-Macelj 2,2. EU standard je 1,8 zaposlenih i jasno da promjena mora doći i u tom dijelu', istaknuo je Vladimir Ferdelji.

Spajanjem ARZ-a i HAC-a i smanjenjem broja zaposlenih na dva zaposlena po kilometru ceste uštedjelo bi se 240 milijuna kuna godišnje, a sinergijom u operativnim troškovima još dodatnih 60 milijuna. Smatraju da bi se uvođenjem vinjeta povećao promet i prihod od cestarina za oko 180 milijuna kuna.

Višak zaposlenih kojih je prema njihovoj procjeni oko 1200, trebalo bi zbrinuti kroz otpremnine, a nekima bi se omogućilo da određenu vrstu poslova i dalje obavljaju za HAC kroz outsourcing.

HSLS-ovci napominju da će i u slučaju monetizacije i restrukturianja biti viška zaposlenih, oko kojih će se morati povesti briga, i da je bolje da to napravi država nego monetizator koji neće doći kako bi socijalno nekoga zbrinuo, već zbog profita.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.