Obersnel: Pokrećemo investicijski ciklus vrijedan 200 mil. eura
Rijeka je trenutno poprište najvećih infrastrukturnih investicija u zemlji, značajnih ne samo za taj grad i Hrvatsku, već i za gospodarstvo Europske unije.
Dovršenjem projekta riječkog prometnog pravca do 2020. godine, Rijeka bi se trebala pozicionirati kao značajna globalna točka svjetskog prometa roba i usluga. S druge strane, planiranim preuređenjem samog središta grada uz obalu - gradnjom marine za megajahte i popratnih sadržaja na predjelu Delte i Porto Baroša, pokrenut će se ivesticijski ciklus vrijedan stotine milijuna eura. O spomenutim invsticijama i viziji razvoja Rijeke, razgovarali smo s gradonačelnikom Vojkom Obersnelom.
Ključna točka strateškog razvoja grada Rijeke jest riječki prometni pravac. Kako ste zadovoljni s dosadašnjom realizacijom?
Iskreno rečeno do unatrag dvije godine realizacija je bila jako spora.
Zbog indolencije bivših vlada i tadašnjih čelnika riječke Lučke uprave
izgubili smo puno vremena u utrci za konkurentnost riječkog prometnog
pravca. Zadnjih godina to se bitno promijenilo tako da je uz dovođenje
strateškog partnera na terminal Brajdica - filipinske kompanije ICTS
koja je uložila velika sredstva u nabavku opreme za kontejnerski
terminal, ugovorena i izgradnja novog kontejnerskog terminala na
Zagrebačkoj obali vrijedna preko 70 milijuna eura. Ta je investicija
proglašena i strateškim projektom RH. Na projekt novog terminala na
Zagrebačkoj obali nadovezuje se i projekt izgradnje spojne ceste od
riječke zaobilaznice do terminala, a cesta je vrijedna oko 500 milijuna
kuna. Tu je i projektiranje i rekonstrukcija željezničke pruge za Zagreb
koja je konačno u potpunosti elektrificirana, a investicijom HŽ
infrastrukture otklonjena su i uska grla. Sada se pak intenzivno radi na
projektiranju dvokolosječne pruge kroz Rijeku, na dionici od Šapjana do
Delnica, što je i preduvjet za povećanje kapaciteta željeznice, a time i
konkurentnosti riječkog prometnog pravca. Koliko je riječki prometni
pravac značajan pokazuje i činjenica da je uvršten na popis krakova
mediteranskog koridora i postao je jedan od deset najznačajnijih
prometnih koridora koje je definirala EU. To otvara mogućnost korištenja
europskih fondova, ali i predstavlja svojevrsnu garanciju za njegov
daljnji razvoj.
Osim razvoja riječkog strateškog pravca koji bi trebao
globalno pozicionirati Rijeku, koji su drugi ciljevi iz strategije
razvoja grada?
Imamo tri strateška cilja: prvi je riječki prometni pravac, odnosno
globalno pozicioniranje Rijeke, drugi je razvoj gospodarstva kroz
suradnju sveučilišta i poduzetništva temeljen na novim tehnologijama,
dok je treći cilj osiguranje dostojanstva svih građana jačanjem
socijalne uključenosti i razvojem projekata od zajedničkog interesa.
Gledano kroz povijest, Rijeka se počela intenzivno razvijati kada je
dobila željezničku prugu iz Austrije i iz Mađarske. To je bio okidač
razvoja riječkog gospodarstva kakvog smo poznavali do 90-ih godina
prošlog stoljeća. No, kao rezultat lošeg modela tranzicije, ali i
nekonkurentnosti, većina strukture takvog gospodarstva je nestala.
Smatram da se upravo jačanjem riječkog prometnog pravca, modernizacijom
željezničke pruge, izgradnjom cesta i ostale infrastrukture stvaraju
preduvjeti za razvoj nove strukture riječkog gospodarstva baziranog na
novim tehnologijama. Ta vizija već se počela ostvarivati. U proteklih
nekoliko godina Jadran Galenski laboratorij izrastao je u drugu po snazi
farmaceutsku tvrtku u Hrvatskoj, koja je pred završetkom investicije u
novi pogon vrijedne 50 milijuna eura. Također, Rijeka je postala
sjedištem velikog broja tvrtki koje se bave transferom znanja. U Rijeci
je i sjedište tvrtke Saipem čijih je 300 inženjera angažirano na
globalnim projektima, ovdje je i Navis Consult, kompanija koja je kao
dio Rols Royce koncerna angažirana na svjetskim projektima u području
brodogradnje. To sve potvrđuje činjenicu da je Rijeka prepoznata kao
grad s visokoobrazovanom radnom snagom, a u tom kontekstu ćemo zajedno
sa sveučilištem i dalje potencirati takav razvoj. Jedan od naših velikih
projekata je i osnivanje znanstveno-tehnološkog centra koji će se
prostirati na 60 tisuća četvornih metara u samom gradu, iznad
brodogradilišta 3. maj. Cilj nam je stvoriti uvjete za privlačenje
tvrtki koje će razvoj i proizvod na globalnom tržištu temeljiti na usko
specijaliziranom znanju i novim tehnologijama.
Koliko zapravo grad Rijeka može utjecati na brzinu
realizacije spomenutih projekata, a koliko dinamika ovisi o drugim
instancama?
Činjenica je da Grad sam ne može utjecati na, primjerice, brzinu
izgradnje željezničke pruge, ali uz određeni stupanj sinergije možemo
utjecati na brzinu realizacije. Već smo sada kroz prostorno planiranje i
generalni urbanistički plan stvorili preduvjete da se većina zacrtanog
može realizirati do 2020. godine.
Ipak, stječe se dojam da dinamika strateškog razvoja Rijeke ovisi o političkoj i stranačkoj strukturi na Markovu trgu.
Činjenica je da smo u prethodnom razdoblju koje se poklapa s periodom u
kojem je na vlasti bio HDZ, izgubili puno vremena. Podsjetit ću da je
projekt iz kojeg su proizašla sva ova ulaganja započeo još 2003. godine
kada je osiguran kredit Svjetske banke. Već tada su bila osigurana i
sredstva za gradnju Zagrebačke obale, koja se, eto, počela graditi tek
sada. Je li to bila stvar namjernog kočenja ili nesposobnosti ljudi
zaduženih za realizaciju tog projekta, ostavljam javnosti na prosudbu.
Međutim, činjenica da je riječki prometni pravac ušao u mrežu deset
najvažnijih europskih koridora, definira Rijeku kao europski prioritet
pa eventualni parcijalni interesi i politikantski motivi ubuduće ne bi
trebali imati velikog utjecaja na dinamiku realizacije naših strateški
razvojnih ciljeva.
Kako ste sami jednom istakli, Rijeka prolazi tranziciju iz
industrijskog grada u grad kojem dominiraju uslužne djelatnosti i urbani
turizam. Međutim, pretpostavljam da se nekih velikih industrija, poput
rafinerije i brodogradnje, ne biste željeli odreći?
Iako se događa tranzicija to nipošto ne znači da Rijeci ne treba
industrija. Međutim, industrija visokih dimnjaka i zauljenih strojeva
više gotovo da i ne postoji i na tome se više ne može graditi budućnost i
bazirati razvoj. Treba razvijati industriju baziranu na visokoj
tehnologiji, a dokaz tome su tvrtke o kojima sam ranije govorio.Čak i
kada govorimo o metalo-prerađivačkoj industriji za koju je Rijeka i
emotivno vezana. Primjerice tvrtka Elcon isključivo se bavi obradom
metala, zapošljava 150 ljudi i kompletan proizvod plasira na inozemno
tržište. Njihov proizvodni program bazira se na 60-ak strojeva kojima se
upravlja kompjuterski. No, to sve ne znači da ćemo se odreći
brodogradnje. Štoviše, kao Grad smo puno napravili po pitanju očuvanja
brodogradnje, ali i ona se mora suočiti s činjenicom da će teško
konkurirati Dalekom istoku gradeći jednostavne brodove.
Pretpostavljam onda da vas vesele najave iz Ine o ulaganjima u rafineriju Rijeka?
Da Ina ne bi ispala još jedna tužna hrvatska priča, što prije treba
prestati ova situacija u kojoj se ta kompanija koristi za prepucavanje
između MOL-a i hrvatske vlade. MOL ima jasno definirane obveze glede
ulaganja u modernizaciju rafinerija. Nismo zadovoljni brzinom i
dinamikom tog procesa, kao ni činjenicom da se radi na racionalizaciji
troškova bez poduzimanja pratećih investicija. Govoreći s aspekta
gradonačelnika, smiješne su priče prema kojima rafinerija na ovoj
lokaciji ne može pozitivno poslovati.
Kada se može očekivati natječaj za investitore na Delti i Porto Barošu?
Delta i Porto Baroš je projekt koji je usko vezan uz razvoj novih lučkih
kapaciteta. Širenje lučkog područja na nove zone stvara preduvjete da
se sadašnji prostor koji koristi Luka - Delta i Porto Baroš - namijene
izgradnji atraktivne turističko-poslovne zone s marinom za megajahte i
svim pratećim sadržajima kao što su hotel, kongresni centar, prostor za
rekreaciju građana i tri tisuće stanova na atraktivnoj lokaciji. Projekt
je spreman za realizaciju i očekujem da bi u prvom kvartalu iduće
godine mogao biti raspisan natječaj za koncesionara, odnosno developera
koji će taj projekt razvijati prema zadanim fazama.
Koliki bi to trebao biti investicijski zamah?
Uključujući izgradnju svih sadržaja, radi se o investiciji od oko 200
milijuna eura. Svjesni smo da je marina za megajahte investitorima
najatrakivniji objekt, ali zato očekujemo da se investitor obveže da će u
fazama realizirati i sve ostale sadržaje koji su važni za čitav
projekt.
Imate li u svojoj viziji razvoja Rijeke uzor na Mediteranu?
Volio bih da se u Rijeci realizira sve ono što je napravljeno u
Barceloni. Barcelona je lučki grad u kojem jednako dobro funkcioniraju
industrija i turizam. Primjerice, LNG terminal udaljen je od centra
grada nekih 600 metara zračne linije i to ne predstavlja nikakvu
prepreku za razvoj turizma. Rijeka također vodi politiku razvoja grada
koji može imati razvijenu modernu industriju u sinergiji s razvojem
kulturnih i uslužnih djelatnosti, što grad čini atraktivnom turističkom i
poslovnom destinacijom. Da smo na dobrom putu pokazuje to što je Rijeka
u prvih devet mjeseci 2014. godine imala porast noćenja i dolazaka za
20% u odnosu na isti period lani.
Vjerojatno takav razvoj temeljite dijelom i na bogatoj industrijskoj baštini Rijeke?
Industrijska baština je zasigurno jedan od potencijala budućeg razvoja
Rijeke. U tom kontekstu pripremamo veliki projekt revitalizacije
područja nekadašnje tvornice Rikard Benčić, odnosno izvorno tvornice
šećera koja je krajem 18 stoljeća građena nizozemskim kapitalom. Ovim
projektom, koji bi se trebao sufinancirati iz EU fondova, namjeravamo
taj prostor staviti u funkciju na način da postojećim objektima damo
nove sadržaje. Ideja je da se stvori kvart s bogatim kulturnim
sadržajima poput gradske knjižnice, Muzeja suvremene umjetnosti i Muzeja
grada, ali i hotel s pratećim sadržajima. Naša je sreća da veličina
industrijske baštine prevazilazi veličinu Rijeke, tako da je ovaj
projekt prepoznat i od strane Ministarstva kulture kao strateški
projekt.
Rijeka u Poslovnom uzletu
Grad Rijeka jedan je od partnera u Poslovnom uzletu. Koji su glavni motivi ulaska u taj projekt?
Motivirala nas je prije svega činjenica da se u javnosti premalo pažnje posvećuje dobrim poslovnim projektima. Svi smo na neki način opterećeni negativnostima, dok izvrsni poslovni primjeri ostaju zanemareni. Kvaliteta Poslovnog uzleta je u tome što je projekt fokusiran na promociju uspješnih poslovnih priča, ali i na potencijale koji su još neiskorišteni, a koji se baziraju upravo na realizaciji prve dvije odrednice naše strategije - razvoja riječkog prometnog pravca i gospodarstva temeljenog na novim tehnologijama u suradnji sa sveučilištem.
Poslovni.hr
Vezane vijesti
Izdvojeno
-
Istezanje svako jutro može poboljšati fleksibilnost i opskrbiti vas energijom za dan koji je pred vama. Većina ljudi ima potrebu protegnuti se nakon buđenja kako bi ublažili ukočenost zglobova i poboljšali cirkulaciju.
-
Gostujući kod Mile Moralić u Točki na tjedan, predsjednička kandidatkinja Ivana Kekin otkrila je što najviše zamjera aktualnom predsjedniku Zoranu Milanoviću
-
Širom Izraela u nedjelju su se oglasile sirene nakon čega je uslijedilo više raketnih napada iz smjera Libanona u kojima je ranjeno više ljudi, objavila je izraelska vojska.
-
Hrvatska još uvijek previše energenata uvozi te i dalje prevladavaju fosilni izvori, no ima sve uvjete za dobru zelenu tranziciju u kojoj će prevladavati energija iz obnovljivih izvora, naglasci su s konferencije Energetski sektor - prilike i izazovi.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.