Biznis

Posljednji podaci HNB-a

Blagi pad pesimizma hrvatskih potrošača

Blagi pad pesimizma hrvatskih potrošača

Posljednji podaci HNB-a koji pokazuju rezultate mjesečnog anketnog istraživanja percepcije potrošača u veljači su zabilježili poboljšanje kretanja indeksa očekivanja potrošača (IOP), indeksa pouzdanja potrošača (IPP) dok je indeks raspoloženja potrošača (IRP) u odnosu na siječanj zabilježio blago pogoršanje, navodi se u analizi RBA.

 

Sva tri indeksa koja se inače nalaze u negativnom teritoriju zabilježili su smanjenje negativnih vrijednosti u odnosu na veljaču 2014. Pri tome veće vrijednosti indeksa u odnosu na prethodno razdoblje upućuju na porast optimizma.

Kompozitni indeks IOP koji odražava očekivanja potrošača za narednih 12 mjeseci po pitanju financijske situacije u kućanstvu te ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj zabilježio je mjesečni rast za 2,2 indeksna boda pa je tako s -13,6 koliko je iznosio u siječnju narastao na -11,4 u siječnju što je ujedno i najviša razina od veljače 2012. U odnosu na isti mjesec prošle godine zabilježen je rast za 9,7 indeksnih bodova. Međutim, unatoč poboljšanju i na mjesečnoj i na godišnjoj razini spomenuti pokazatelj se i dalje nosi negativne vrijednosti, odražavajući posljedice dugogodišnje recesije i izrazito nepovoljnih kretanja na tržištu rada.

Očekivanja se poboljšavaju ali je pesimizam još uvijek vrlo visok

Istovremeno, indeks pouzdanja potrošača (IPP) koji pored navedenih komponenti IOP indeksa u sebi sadrži i dodatnu procjenu kretanja broja nezaposlenih u narednih 12 mjeseci te procjenu mogućnosti osobne štednje, porastao je s razine -25,8 koliko je iznosio u siječnju na -25,1 u veljači ove godine. Tako je zabilježen rast za 0,7 indeksnih bodova na mjesečnoj razini dok je na godišnjoj razini zabilježen rast za 10 indeksnih bodova. Pozitivan doprinos rastu ovog indeksa došao je prvenstveno od rasta očekivanja o poboljšanju financijske situacije u kućanstvu ali i očekivanja o poboljšanju ekonomske situacije u RH.

Posljednji kompozitni indeks raspoloženja potrošača (IRP) koji pokazuje rezultate anketnog ispitivanja na tri razine: ocjenu financijske situacije kućanstva i ocjenu ukupne ekonomske situacije u Hrvatskoj u posljednjih 12 mjeseci te stav o trenutnoj mogućnosti ulaganja u kupnju trajnih dobara za kućanstvo. Ovaj indeks zabilježio je pogoršanje na mjesečnoj razini dok je na godišnjoj razini zabilježeno smanjenje njegove negativne vrijednosti. Tako je s -36 koliko je iznosio u siječnju zabilježio pad na -38,5 što u odnosu na veljaču 2014. predstavlja rast za 3,1 indeksni bod.

"Unatoč godišnjem rastu sva tri pokazatelja, oni se i dalje nalaze u izrazito negativnom teritoriju odražavajući i dalje visoku razinu potrošačkog pesimizma. Međutim, s obzirom da, unatoč činjenici da i dalje ostvaruju negativne vrijednosti, indeksi iz ankete pouzdanja potrošača na godišnjoj razini bilježe poboljšanja, očekujemo da će se pozitivan efekt djelomično preliti i na rezultate u trgovini na malo koja bi u ovoj godini trebala nastaviti s godišnjim stopama rasta", smatraju analitičari RBA.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.