Zabava

Rekordan broj hrvatskih radova u programu

Festival 25 FPS najavio "bogatu žetvu" svjetske i hrvatske eksperimentale

Festival 25 FPS najavio

Filmovi u konkurenciji izbjegavaju kategorizaciju, rodovi i žanrovi često su pomiješani, poetike su vrlo zanimljive

Na danas održanoj konferenciji za novinare organizatorice i selektorice devetog Festivala 25 FPS, Sanja Grbin i Marina Kožul, te programski savjetnik festivala Mario Kozina predstavili su program i novitete vezane uz ovu međunarodnu filmsku manifestaciju posvećenu eksperimentalnom, inovativnom, nezavisnom i umjetničkom filmu.

Također su istaknuli zadovoljstvo decentralizacijom festivala, s obzirom na to da se dio programa prikazuje u riječkom Art-kinu Croatia, te činjenicom da su jedini filmski festival koji nije napustio kinodvoranu Studentskog centra, kojoj žele da nastavi s filmoprikazivačkom djelatnošću.

Sanja Grbin predstavila je konkurencijski program festivala: 'Od prijavljenih rekordnih i gotovo nevjerojatnih 1537 radova u konkurenciju Festivala 25 FPS uvršteno je 26 radova, što se može činiti malo, no izabrani radovi daju vrlo dobru sliku eksperimentalnog pristupa filmu današnjice. Filmovi u konkurenciji izbjegavaju kategorizaciju, rodovi i žanrovi često su pomiješani, poetike su vrlo zanimljive.

Primjetna je povećana produkcija filmova koji balansiraju između dokumentarizma i fikcije, česti su društveno angažirani radovi jakog autorskog pečata koji posljedično podcrtavaju usamljenost i melankoliju današnjice te opsesija zvukom i pojačan dijalog s filmom kao medijem, kao i potreba za referenciranjem kultnih filmskih naslova i njihovom reinterpretacijom (film Ljepotica poput dana). Više no ikad koristi se found footage, reciklira se golema količina vizualnog smeća koje svakodnevno proizvodimo i konzumiramo, čega je primjer kineski film iz konkurencije Reciklirano.'

Među filmovima su i recentne festivalske uspješnice kao što su Tisuću sunaca Mati Diop, pobjednički film ovogodišnjeg izdanja FID Marseillea, animirani film Futon Yoriko Mizushiri, nagrađen na prestižnom festivalu animacije u Hirošimi i Cvjetanje Naoko Tasake, nagrađen na festivalu u Ann Arboru.

‘U natjecateljskom programu je i nikad više hrvatskih filmova', naglasila je Grbin, ističući autorsku svježinu u promišljanju filma. U konkurenciju su uvršteni radovi Borisa Poljaka (Autofokus), Ane Hušman (Razglednice) i Tomislava Šobana (Najmanji) te film Dane Komljena (Sitna ptica) nastao u srpskohrvatskoj koprodukciji. 'U žiriju Festivala 25 FPS ne sjede sijede glave i bardovi eksperimentalnog filma, već mladi i uzbudljivi umjetnici, svi ispod 30 godina starosti, filmaši istraživači koji se odbijaju kategorizirati, samoironični su u svom radu, pametni i - zabavni', najavila je Marina Kožul tročlani žiri, koji čine Beatrice Gibson, Laida Lertxundi i Takashi Makino.

Svaki će član žirija dodijeliti vlastiti Grand prix najboljem filmu iz konkurencije i predstaviti se zagrebačkoj publici posebnim programima s njihovim filmovima i filmovima kultnih i intrigantnih autora koji ih inspiriraju. Nagradu za najbolji film dodjeljuje i hrvatski žiri kritike, sastavljen od hrvatskih filmskih kritičara i novinara Velimira Grgića, Nina Kovačića i Stipe Radića. Uz Nagradu publike ove godine dodjeljuje se Nagrada Green DCP najboljem filmu iz programa hrvatskih filmova Refleksi (ex Hrvatski fokus), a njome se osigurava profesionalna izrada DCP formata.

Refleksi prikazuju sedam filmova domaćih autora. Organizatorice Festivala 25 FPS ocijenile su 2012. i 2013. odličnim godinama za eksperimentalnu i avangardnu domaću filmsku produkciju te istaknule radove Fokus grupe, Dalibora Barića, Marka Tadića, Vladislava Kneževića, Ivana Ladislava Galete, Ivana Ramljaka i Marka Škobalja kao dobrodošli val osvježenja u promišljanju filma i pristupu radu na filmu.

Festival 25 FPS nastavlja s programima Ode filmu i Expanded Cinema. Prije svake konkurencije prikazat će se jedan film iz Oda filmu. Među sedam vrijednih naslova nalazi se i novorestaurirano filmsko otkriće Maartena Vissera Oblique, rad majstora oslikanog filma, Baskijca Joséa Antonia Sistiage. Dojmovi iz više atmosfere, te rad kolege mu po tehnici, Stana Brakhagea, Kvartet Dante. U dva dijela programa Expanded Cinema u Teatru &TD u petak i subotu u 22 sata publiku će napasti četiri audio-vizualna performansa.

Prvi blok čine Split Second, bučan i pulsirajući nastup francusko-talijanskog umjetničkog trojca i Space Noise (3D) u izvedbi člana Velikog žirija ovogodišnjeg Festivala 25 FPS Takashija Makina. Druge večeri nizozemski duo Optical Machines proizvest će čudesnu igru svjetlosnih slika pod nazivom (SHIFT), a austrijski umjetnici Billy Roisz i dieb13 izvest će svoj alkemijski obred na analognim uređajima za digitalnu generaciju pod nazivom RISC.

Mario Kozina predstavio je filmove programa Kino 23, kojima se otvara i zatvara Festival 25 FPS: 'Ove godine u Kinu 23 prikazat ćemo dva igrana filma: prvog dana festivala nakon otvaranja premijerno ćemo prikazati Poslije tame svjetlo, dosad najintrigantniji film kontroverznog meksičkog redatelja Carlosa Reygadasa, koji mu je donio i Nagradu za režiju na prošlogodišnjem Festivalu u Cannesu. Na zatvaranju festivala prikazat ćemo Boju nara, klasik filmske umjetnosti 20. stoljeća u režiji Sergeja Paradžanova, čije je bogatstvo imaginacije bilo toliko intenzivno da su ga sovjetske vlasti bile prisiljene zabraniti.

Oba filma koketiraju s magijskim realizmom, vizualno su nevjerojatno upečatljiva i istražuju nove forme pripovijedanja kako bi izrazili svima nam bliske priče - a takvi filmovi i jesu u fokusu Festivala 25 FPS.' Predstavljanje ovogodišnjeg bogatog i raznovrsnog programa završila je Marina Kožul najavom Kratke baze, novog festivalskog programa namijenjenog tvrdokornim ljubiteljima eksperimentalnog filma i budućim članovima „filmskog kluba" Udruge 25 FPS.

Ove godine Kratka baza posvećena je strukturalnom filmu i otvara se dvostrukom 16 mm projekcijom filma Žileti kultnog američkog strukturalista Paula Sharitsa. Vrhovi strukturalnog filma uključuju još dva rada. Prvi, Valna duljina Michaela Snowa, sastoji se od jednog zooma u trajanju od 45 minuta, a znalci ga zovu trijumfom kontemplativnog filma. Drugi je 60-minutni Zornova lema autora Hollisa Framptona, čuvena filmska zagonetka stvorena kompleksnom matematičkom logikom.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.