Zabava

Pet seminalnih dadaističkih filmova

Festival 25 FPS slavi stogodišnjicu dadaizma posebnim programom Ode filmu

Festival 25 FPS slavi stogodišnjicu dadaizma posebnim programom Ode filmu

Dvanaesti internacionalni festival eksperimentalnog fima i videa 25 FPS će posebnim programom Ode filmu obilježiti stogodišnjicu avangardnog i utjecajnog umjetničkog pokreta - dadaizma.

Pet seminalnih dadaističkih filmova nekih od najistaknutijig umjetnika ovog umjetničkog pravca prikazivat će se prije svakog dijela natjecateljskog programa. Festival 25 FPS održat će se od 29. rujna do 2. listopada u zagrebačkom Studentskom centru, nakon čega 6. i 7. listopada s dijelom programa gostuje u riječkom Art-kinu Croatia. Ulaz na sve programe Festivala je slobodan.

Dada je rođena prije sto godina, 14. srpnja 1916. godine, kada je u ciriškom klubu Cabaret Voltaire njemački umjetnik i pjesnik Hugo Ball pročitao manifest o novom umjetničkom izrazu koji bi odbacivao sve „lijepo i ispravno", sve racionalno i propisano, normirano, zapečaćeno i mrtvo, a pogotovo slijepu vjeru u ljudski napredak. Manifest je bio politički intoniran te je, među ostalim, izražavao nezadovoljstvo općim stanjem u društvu tik pred Prvi svjetski rat.

Film je dadi dao sinestezijsku platformu u kojoj su mogli sudjelovati svi, pa se tako velik broj umjetnika iz najrazličitijih praksi našao prozvanim isprobati svoje metode u novom mediju. Dada je filmu dala svijest o vlastitoj materijalnosti i želju za ispitivanjem mogućnosti, umjesto konformiranjem postojećim obrascima. Festival 25 FPS ove godine odaje počast djedovima svega zaumnog i iracionalnog na filmu te predstavlja pet istaknutih dadaističkih filmova grupiranih u program Ode filmu koji se daju kao kratki preludiji programima Konkurencije.

Snimljen u suradnji s još dvojicom velikana pokreta, Manom Rayem i Marcom Allégretom, rad francusko-američkog umjetnika Marcela Duchampa Anemični film (1925-26) odličan je primjer dadaističkog odbacivanja zdravorazumskog pristupa umjetničkom djelu te pronalaska istine pomoću mašte i duha, a ne - mozga. Francuski autor René Clair 1924. godine snimio je Međučin, jedan od temeljnih dadaističkih filmova u kojem se pojavljuje niz najznamenitijih ličnosti francuskog dadaizma. Međučin je krovove i ulice Pariza pretvorio u dinamičnu anarho-igraonicu, te je testament entuzijazmu kojeg su članovi pokreta gajili prema besmislu i njegovim manifestacijama u svim oblicima popularne kulture.

Šveđanin Viking Eggeling također je jedan od pionira; njegova Dijagonalna simfonija (1921) jedan je od prvih animiranih filmskih uradaka i iznimno utjecajna studija odnosa između slike i glazbe. Poput Eggelingovog filma, Povratak razumu (1923) Mana Raya, ogledni je primjerak apsolutnog filma čije su aspiracije obuhvaćale temeljne filmske elemente, poput svijetla, pokreta, tona i ritma te puno improvizacija. Film Jutarnje utvare (1928) Hansa Richtera prikazuje pobunu običnih predmeta koji oživljavaju, osamostaljuju se i revoltirano napadaju svoje vlasnike, zarobljenike vlastitih dnevnih rutina. Rezultat je gomilanje vizualnih trikova čija je dinamika organizirana oko glazbenih obrazaca.

Šesta oda filmu The Flicker (1966) Tonyja Conrada jedan je od najutjecajnijih radova strukturalsitičkog filma, a sastoji se od (samo) pet različitih frameova, među kojima crni i bijeli frame koji montažnom manipulacijom proizvode stroboskopski efekt u trajanju od trideset minuta.

Neurološki efekti su zagarantirani, isto kao i poseban doživljaj sudjelovanja u samom procesu tvorbe autentične filmske iluzije. Conradov film će se iznimno od ostatka Oda filmu prikazati u petak, 30. rujna, nakon Expanded Cinema performansa u Kinu SC.

Pored prigodnih Oda filmu, program 12. Festivala 25 FPS sastoji se od natjecateljskog programa s 24 filma, tri člana velikog žirija predstavit će se zasebnim, posebno sastavljenim programima Žiri predstavlja dok Refleksi prikazuju istaknute radove hrvatskih inovativnih autora. Jedan od najpopularnijih festivalskih programa Expanded Cinema predstavit će tri performansa pionira proširenog filma Brucea McClurea, izvedbu kultne slovenske filmske skupine OM Produkcija Tetraplan te projekciju filma Daïchia Saïta Engrama povratka uz živu pratnju saksofoniste Jasona Sharpa. Saïto će održati i kino-predavanje o svom načinu rada s filmskom vrpcom Prostori između slika.

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.