intervju
Ministrica Divjak: U strukovnom obrazovanju bit će više prakse i dualnog obrazovanja.
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak u razgovoru za Hinu najavljuje novi zakon o strukovnom obrazovanju koji predviđa uvođenje više prakse i dualnog obrazovanja, jače povezivanje škola i gospodarstvenika te ističe važnost centara kompetencija koji bi mogli 'povući' stotine milijuna eura iz europskih fondova, a ideja je da svaka županija dobije barem jedan takav centar
Osim o zakonu o strukovnom obrazovanju, koji je prošao javno
savjetovanje i u vladinoj je proceduri, ministrica Divjak govori
i o izmjenama drugih zakona iz svojeg resora, nedavnom posjetu
CERN-u, konceptu cjeloživotnog obrazovanja te promjenama u načinu
ocjenjivanja.
Prvi krug razgovora o članstvu Hrvatske u CERN-u završen je, što
slijedi kako bismo postali pridružena članica toga najvećeg
znanstvenog laboratorija na svijetu?
- Razgovori u CERN-u bili su jako uspješni. Dogovoreno je da će
nas, nakon što Hrvatska koja sada ima ugovor o suradnji s
CERN-om, službeno uputi zahtjev da postane pridružena članica
CERN-a, početkom iduće godine posjetiti povjerenstvo CERN-a koje
će ispitati kakvi su naši kapaciteti. Treba reći kako se neće
ispitati samo znanstveni kapaciteti, koji se tiču posebno onih
vezanih uz fiziku i fiziku čestica gdje te kapacitete imamo, već
i ono što je još važnije - šansa za naše privrednike i tvrtke da
se uključe, a mislim da su tu šanse jako velike i na tome treba
stvarno raditi.
Naravno, potrebna je i politička podrška toj inicijativi. Onda
kada bude završena procedura ulaska Hrvatske u CERN, onda ćemo,
nadam se, imati koristi u barem na tri područja - u znanosti,
gospodarstvu i obrazovanju. Kada je riječ o gospodarstvu to su
poslovi na koje se mogu javljati naše firme jer je CERN najveći
znanstveni laboratorij na svijetu, svi su projekti inovativni i
dopuštaju da kasnije, kada poslovi krenu, oni imaju visoku dodanu
vrijednost.
Treća 'dionica' je obrazovanje jer CERN ima jako puno programa
gdje njihovi znanstvenici i stručnjaci rade s nastavnicima i
učiteljima, posebno s onima koji predaju prirodne predmete, na
tome kako podučavati i kako raditi eksperimente. Za naše učenike,
studente i postdoktorande važno je što će moći sudjelovati u
različitim istraživačkim projektima, aktivnostima i kampovima.
Ono što je karakteristično za CERN je da tu nema "odljeva
mozgova". Jer, mladi znanstvenici i inženjeri u CERN-u boraviti
neko vrijeme, uglavnom do dvije godine, a onda će se vratiti u
Hrvatsku donoseći sa sobom znanje i vještine koje su
stekli.
Hrvatska bi za oko godinu dana trebala postati pridružena članica
CERN-a. Kada se pripremi sve što je potrebno, potpisat će se
ugovor koji će se onda se morati ratificirati u Hrvatskoj
sukladno predviđenoj proceduri.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja radi na izmjenama i dopunama
zakonskih rješenja. Što je do sada učinjeno?
- U ovom trenutku najdalje smo stigli u izradi nove verzije
zakona o strukovnom obrazovanju koji je prošao javno savjetovanje
i sada je u proceduri Vlade i bit će najranije prihvaćen. To nam
je važno zato što se tim zakonom uvodi drukčije strukovno
obrazovanje i on otvara mogućnost da u strukovnom obrazovanju
bude više prakse kao i dualnog obrazovanja.
Posebno su važni centri kompetencija za strukovno obrazovanje.
Jer bismo tu povukli stotine milijuna eura iz europskih fondova,
kako iz Europskoga socijalnog fonda, tako i iz Europskoga fonda
za regionalni razvoj. Ideja je da svaka županija dobije barem
jedan centar kompetencija vezan uz strukovno obrazovanje te da se
uz škole povežu gospodarski subjekti, cjeloživotno obrazovanje
kao i stručni studiji. To je veliki poduhvat i stvarno smo
ubrzali u tom dijelu i mislim da je to prioritet jer u Hrvatskoj
je više od 70 posto svih srednjoškolaca u strukovnom obrazovanju
i ono je najveći segment našeg srednjeg obrazovanja.
Idući tjedan će najvjerojatnije 'krenuti' u javnu raspravu i
zakon o studentskim poslovima gdje ćemo, nadam se, u javnoj
raspravi dobiti podršku da se to područje, ne samo uredi, već da
svi studenti, koji nisu u radnom odnosu, mogu raditi ako to
žele.
U pripremi je i zakon o osiguravanju kvalitete za visoko
obrazovanje gdje će se jače pozicionirati zahtjevi prema
veleučilištima - da se bolje urede i da imaju više standarde
kvalitete. To je vezano i uz Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom
okviru (HKO) jer, ako veći naglasak stavimo na višu kvalitetu u
visokom obrazovanju, onda će i temeljem Zakona o HKO-u biti
jednostavnije postizanje stručnih i sveučilišnih standarda
kvalifikacija. Radi se i na zakonu o obrazovanju odraslih.
Kada će se učenici početi ponovno ocjenjivati i na
polugodištu?
- Povjerenstvo koje je radilo na izmjenama i dopunama Zakona o
obrazovanju predložilo je da se učenike ocjenjuje i na
polugodištu. Očekujem da će se u javnoj raspravi koja uskoro
kreće vidjeti argumenti za i protiv, a sigurno je da ćemo tijekom
javne rasprave organizirati i panel raspravu na kojoj će se ta
tema raspraviti. Osobno pak nisam emocionalno vezana ni uz koje
od ta dva rješenja.
Ali, rekla bih da poanta nije u tome hoće li biti ocjena na
polugodištu, nego u tomu koliko je kvalitetna povratna
informacija koju dajemo našim učenicima, odnosno da to ne bude
samo brojčana informacija. Daleko je važnije, a stalno mi to pišu
i učitelji, da je bitno učenika pratiti i s njim razgovarati od
njegova prvoga do posljednjega dana u školi i dati mu kvalitetne
povratne informacije o njegovom napretku. Na brojčanu ocjenu smo
mi pak naviknuti i zapravo ju očekuju i roditelji i
učenici.
Što bi trebalo učiniti da način ocjenjivanja u školi bude
racionalniji, odnosno da više ne bude inflacije odličnih uspjeha
i prosjeka 5,0?
- Reforma obrazovanja predviđa i rad na vrednovanju, odnosno na
ishodima učenja, što znači da će se raditi s učiteljima i
nastavnicima na tome kako kod učenika vrednovati postignuće
predviđenih ishoda učenja, a ne sadržaja. Tu se odmičemo od
sadržaja i činjenica, a naglasak je na tome da se razvijaju više
razine kompetencija, vještina i znanja, poput rješavanja problema
i istraživačkog učenja. Naravno, te na tome kako to sada
vrednovati treba raditi. To je jako važno, a važno je i dati
povratnu informaciju učenicima koja nije samo u obliku ocjena već
i savjetovanja kako se mogu postići bolji rezultati ne u
ocjenama, već u životnim kompetencijama.
Tako da je naša sintagma - Škola za život, a ne za ocjenu -
nastala iz filozofije koja kaže - prvo postavi ishode koje
očekuješ, a oni ne smiju biti trivijalni i temeljiti se
isključivo na 'bubanju' činjenica. Naravno, neke činjenice treba
naučiti, ali tu se ne smije stati jer najveći dio poučavanja u
našim školama se, nažalost, temelji na sadržaju, umjesto na
postignućima kompetencija koje su važne za profesionalni i osobni
razvoj učenika.
Kad je pak riječ o tomu razlikuju li se stečene kompetencije kod
djevojčica i kod dječaka, u Hrvatskoj ta razlika postoji pa su
djevojčice bolje u čitanju i pismenosti vezanoj uz materinski
jezik, dok su dječaci bolji u matematici. Ta razlika je kod nas
zamjetna, dok u nekim drugim državama nije, a u nekim
razvijenijim obrazovnim sustavima gdje se postižu bolji ukupni
rezultati ta razlika je zanemariva. Da bi se situacija kod nas
promijenila treba raditi tako da se različiti interdisciplinarni
elementi obrazovanja i različita obrazovna uključe u školu.
Tu je i suštinska promjena u obrazovnoj reformi, a ne u tomu
hoćemo li učiti jedne ili druge sadržaje. Dakle, ključna je
promjena u načinu poučavanja, a onda se to reflektira i na način
vrednovanja, pa kada se uzmu u obzir problemski pristup i
kritičko razmišljanje, bit će i manje razlike u stečenom znanju i
vještinama kod djevojčica i dječaka.
Zašto djeca u Hrvatskoj imaju dosta problema s matematikom pa
moraju ići na instrukcije i kako to promijeniti?
- U tom problemu postoje tri elementa - nastavnici, učenici i
način poučavanja. Trebamo biti svjesni da svaka reforma počinje
na nastavničkim i učiteljskim studijima i tu se treba puno raditi
s nastavnicima u inicijalnom obrazovanju, a onda kasnije i kroz
cjeloživotno učenje kako bi se išlo u korak s novim metodama
poučavanja.
Još je važnije da stalno treba imati na umu da se mijenja i
učenička populacija koja je danas bitno drukčija nego prije 20-30
godina pa danas učenik često ima smanjeni opseg pažnje, uči na
drukčiji način i ako želi pronaći neku informaciju više neće
najprije posegnuti za knjigom već za mobitelom. Zato moramo uzeti
u obzir da su učenici danas usmjereni na tehnologiju i nju treba
iskoristiti za učenje.
Treći segment je način poučavanja koji u matematici mora biti
puno više usmjeren na realne probleme i istraživačko učenje.
Postoji prekrasan projekt koji, u sklopu europskog programa u
području obrazovanja Erasmus+, koordinira
Prirodoslovno-matematički fakultet u Zagrebu, a uključeni su i
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet organizacije i
informatike, Hrvatsko matematičko društvo i zagrebačka XV.
gimnazija, te institucije iz Slovenije, Nizozemske i Danske, a
zove se MERIA (Mathematics Education – Relevant, Interesting and
Applicable - Matematičko obrazovanje - značajno, zanimljivo i
primjenjivo).
Riječ je o projektu kojemu je svrha da poučavanje matematike bude
zanimljivo učeniku, da se rješavaju realni problemi, a u toj
situaciji je potpuno drukčija i uloga nastavnika koji se mora
puno više pripremati i mora znati kako motivirati učenike da rade
na istraživački način. Neke države su već odmakle u tome, a to je
i razlog što njihova iskustva koristimo kao primjer jer se radi o
potpunoj promjeni paradigme učenja i poučavanja.
Kako javnosti približiti potrebu za cjeloživotnim
obrazovanjem?
- Cjeloživotno obrazovanje potrebno je zbog osobnog razvoja kako
bismo bili uključeni u društvo u kojem su promjene brze, ali i
zato što danas rijetko tko može računati da će na poslu koji je
počeo raditi dočekati i penziju. Pa čak ako čovjek i ostane u
istom zanimanju, imperativ mora postati da stalno uči i usavršava
se. To moramo prihvatiti kao realnost.
Pored toga u Hrvatskoj, nažalost, imamo ljude koji uopće nemaju
kvalifikacije i nemaju završenu osnovnu školu. Kako bi se to
promijenilo postoji i sredstva u EU fondovima koje za to
koristimo, mijenja se i zakonska regulativa kako bi se potaknulo
obrazovanje odraslih i na "posložio" sustav, te kako bi se
pronašla kvalitetnija rješenja. Važno je da ljudi shvate da je to
danas cjeloživotno učenje svojevrsna obaveza i da to postane
način života. Takav pristup čini i život zanimljivim pa se tako i
treba promovirati.
Ta paradigma cjeloživotnog obrazovanja potpuno mijenja način
razmišljanja, a uči se i ono što ne mora nužno biti vezano uz
posao, već uz osobni razvoj. I na kraju nikada nije kasno za
učenje.
Kako riješiti pitanje poreznih olakšica korisnicima stipendija u
sklopu programa Erasmus+?
- Rješenje toga pitanja nije u nadležnosti Ministarstva znanosti
i obrazovanja već Ministarstva financija. Naime, u Zakonu o
porezu na dohodak postoji limit primitaka od 15.000 kuna na koji
se ne plaća porez. Mi o tome i razgovaramo s Ministarstvom
financija, da se taj limit poveća ili da se određeni primici
izuzmu. Međutim, to je dio cjelovitog zakonskog rješenja koje se
ne može brzo mijenjati iako se ovdje radi o opravdanom
zahtjevu.
Je li u našem obrazovanju zapostavljena odgojna dimenzija?
- Složila bih se da je odgojna dimenzija zapostavljena u našem
obrazovanju, ali na tome se mora raditi u suradnji s roditeljima
jer škola ne može zamijeniti roditeljski ili starateljski dom i
one koji vode brigu o djeci. Osim toga, novi pristup obrazovanju
podrazumijeva i neke druge kompetencije, na primjer, ako se radi
u grupi i timu tada se razvijaju kompetencije koje omogućavaju
bolje snalaženje u društvu. Važna je i empatija pa bi zato
trebalo biti puno više volonterskih aktivnosti, grupnog rada u
školama, društveno korisnog rada i sve ono što je na neki način
sada "stavljeno sa strane" jer naglasak u našim školama često
nije čak ni na obrazovanju, nego na učenju činjenica.
Kako komentirate napise dijela medija o navodnom pogodovanju
Nenadu Bakiću u natječaju za nabavu mikroračunala?
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja očitovalo se već o tom
pitanju i demantiralo sve navode. Mislim da je projekt ProMikro
izrazito važan, a na sličan se način provodi primjerice u Velikoj
Britaniji i Singapuru pa se nadam da će se provesti i kod nas. Ne
može se govoriti ni o kakvom pogodovanju jer ne postoji način da
se Institut za razvoj i kreativnost mladih (IRIM) na bilo koji
način okoristi tom inicijativom. Mislim da je u Hrvatskoj jako
teško prihvatiti da netko nešto radi iz nesebičnih razloga. U
sklopu projekta se trenutačno educiraju nastavnici koji su time
oduševljeni, a Ministarstvo za edukaciju ne izdvaja ni jednu
kunu.
Vezane vijesti
-
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izjavio je u nedjelju da će u školama biti "nekih problema" dok se ne uhoda uvođenje covid potvrda, ali ne očekuje velike probleme jer su škole dobile upute Stožera civilne zaštite i dodatne upute Ministarstva.
-
Radionica će se održati 17. studenoga u 16 sati u prostoru Code Huba Zadar (Ulica Franje Tuđmana 24d, stari Studentski dom), a njen cilj je približiti studentima čimbenike koji određuju motivaciju te načine na koje ih mogu iskoristiti kako bi se samomotivirali na studiju.
-
Za što bolji i sveobuhvatniji rad, moderniji i suvremeniji pristup u radu s najmlađima uvijek ima mjesta za usavršavanje. Kazala nam je to i Esma Brzić ravnateljica dječjeg vrtića Biograd.
-
Za projekt „Inkluzija korak bliže društvu bez prepreka faza II“ odobreno je financiranje ukupne vrijednosti od 4.394.274,60 milijuna kuna od čega su bespovratna sredstva 3.954.847,14 milijuna kuna, a preostalih 10% sredstava osigurala je Zadarska županija.
Izdvojeno
-
Košarkaši Zadra u susretu su 12. kola regionalne ABA lige kao domaćini rutinski svladali Borac iz Čačka sa 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
U 12. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige košarkaši Zadra večeras su u Krešinom domu pred oko tisuću i pol najvjernijih navijača stigli do pete pobjede. Uvjerljivo su svladali momčad Borca iz Čačka rezultatom 89-67 (21-14, 18-12, 26-18, 24-23).
-
Povodom obilježavanja Međunarodnog dana planina, a u sklopu manifestacije „Niti života“ sinoć je u Kneževoj palači svečano otvorena izložba "Velebit" renomiranog hrvatskog akademskog slikara Josipa Zankija.
-
Shizofrenija je mentalna bolest od koje obolijeva jedan posto populacije, muškarci najčešće u adolescentskoj dobi, a žene između 23. i 30. godine te je važno na vrijeme prepoznati simptome i započeti terapiju, istaknuto je u srijedu na konferenciji "Shizofrenija 360" u Zagrebu.
Reci što misliš!