klimatske promjene

Znanstvenici zabrinuti: Bakterijska bolest koja ‘proždire’ masline prijetnja Mediteranu

Dusko Jaramaz/PIXSELL

Klimatske promjene donose nove izazove za poljoprivredu, a među najnovijim prijetnjama je bakterijska bolest koja uništava masline, vinovu lozu i bademe.

Smrtonosna bakterija Xylella fastidiosa, koja ometa kanale i tkiva biljaka i ozbiljno narušava njihovu sposobnost za rast, pogađa vinovu lozu u Americi. Dok je Pierceova bolest (PD), uzrokovana bakterijom Xylella fastidiosa, povijesno bila ograničena na specifične regije, znanstvenici upozoravaju na njezino moguće širenje zbog rastućih globalnih temperatura. Nedavna istraživanja Instituta za interdisciplinarnu fiziku i složene sustave (IFISC) objavljena u časopisu Scientific Reports otkrila su alarmantne trendove.

Iako kontinentalni europski vinogradi i maslenici još nisu zahvaćeni, klimatske promjene bi mogle promijeniti ovu situaciju. Studija pokazuje da bi povećanje temperature za više od tri stupnja Celzijusa moglo kritično povećati rizik od uspostavljanja ove bakterije u novim područjima, posebno utječući na vinske regije.

Što je Pierceova bolest i kako šteti maslinama ili vinovoj lozi?

Pierceova bolest je ozbiljna bolest vinove loze uzrokovana bakterijom Xylella fastidiosa, koja inficira biljke putem ksiloma, provodnih žila koje prenose vodu i hranjive tvari od korijena do ostatka biljke. Kada se bakterija naseli u ksilomu, blokira protok vode, što rezultira simptomima sličnim suši i na kraju može dovesti do smrti biljke. Biljke zaražene ovom bakterijom često proizvode manje plodova lošije kvalitete, a u konačnici može i uvenuti.

Odnos između klime i biljnih bolesti je složen

Povoljne temperature igraju ključnu ulogu u pokretanju epidemijskih izbijanja. Manuel Matías, vodeći znanstvenik u ovom području, naglašava da su klimatske promjene ključni pokretač globalne distribucije i intenziteta bakterijskih bolesti biljaka. Istraživanja pokazuju da kontinuirano povećanje temperature za 1,5, 2, 3 i 4 stupnja Celzijusa može značajno povećati rizik od širenja Xylella fastidiosa

Istraživači su razvili sveobuhvatan model za predviđanje potencijalnog širenja bolesti u različitim scenarijima zagrijavanja

Nalazi ukazuju da bi zemlje poput Portugala i Grčke mogle suočiti s značajno povećanim rizicima od infekcije, dok bi u Španjolskoj, drugom najvećem proizvođaču vina na svijetu, razine rizika mogle ostati relativno nepromijenjene unatoč zagrijavanju. Ova su predviđanja jako važna za europsku poljoprivrednu politiku jer pomaže u strategiziraju boljeg nadzora i ublažavanja protiv bakterijske bolesti.