Politika

Blokada

Hrvatsku, osim Slovenije, blokiraju i Nizozemska, Finska, Belgija i Velika Britanija

Hrvatsku, osim Slovenije, blokiraju i Nizozemska, Finska, Belgija i Velika Britanija

Poglavlje o konkurentnosti je financijski najteže poglavlje koje zahtijeva privatizaciju šest brodogradilišta, koji životare na državnom proračunu.

Iako je hrvatska Vlada rekla da će do kraja godine biti otvorena sva pregovaračka poglavlja s EU, pet poglavlja će ipak morati pričekati sljedeću godinu. Od njih pet, tri blokira Slovenija. Nakon rujanske deblokade pregovora koja je uslijedila po sastancima premijerke Kosor i slovenskoga joj kolege Pahora, hrvatski su se pregovarači nadali skorom ostvarenju cilja, te je u naredna dva mjeseca otvoreno šest poglavlja i zatvoreno osam.

Od pretpristupne konferencije ministara koja se odvija u Bruxellesu hrvatsko je vodstvo očekivalo zatvaranje još triju a otvaranje dvaju poglavlja. Taj plan se ipak neće ostvariti jer Slovenija kao jedina članica od 27 EU-zemalja ima "sadržajne primjedbe" o poglavljima o vanjskoj, sigurnosnoj i obrambenoj politici, okolišu i ribarstvu.

Nad slovenskim "zadrškama" ne miruju ni u Hrvatskoj ni u švedskom posredstvu. U lobističkim akcijama i preko medija se poruča, prenose slovenske Finance, da Slovenija "izmišlja nove razloge za blokadu Hrvatske". Slovensko ministarstvo vanjskih poslova na te poruke odgovara da Slovenija nema skrivenih motiva, da "treba razriješiti sadržajne primjedbe i nigdje ne žuriti".

Hrvatska sama blokira poglavlje o konkurentnosti

No, od pet poglavlja koja koče hrvatski EU put malo se pozornosti obraća na ona dva koja Slovenija ne blokira. Poglavlje o pravosuđu blokiraju Nizozemci, Britanci, Finci i Belgijanci zbog "nedovoljne suradnje Zagreba s Haškim sudom za ratne zločine". Poglavlje o konkurentnosti blokira sama Hrvatska jer "odgađa privatizaciju brodogradilišta".

Kako prenosi slovenski portal, realni hrvatski problemi i prepreke na europskom putu su pravosuđe i ljudska prava. To je politički najteže pregovaračko poglavlje jer se odnosi na borbu protiv korupcije, reformu pravosuđe i suradnju s Haškim sudom. Trenutno su najveći hrvatski problemi Topnički dnevnici koje Haško tužiteljstvo potražuje od rujna prošle godine.

Istovremeno, poglavlje o konkurentnosti je financijski najteže poglavlje koje zahtijeva privatizaciju šest brodogradilišta, koji životare na državnom proračunu. Iznimka je pulski Uljanik. U brodogradilištima je zaposleno 11 tisuća ljudi, a uz njih je vezano još oko pet tisuća kooperanata. Sveukupno, hrvatska brodogradilišta imaju 1,4 milijarde eura zajmova koji su pokriveni državnim jamstvima. Drugi natječaj za hrvatska brodogradilišta će biti objavljen 6. siječnja sljedeće godine.


Reci što misliš!