Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

A Real Pain + Flow: Emocionalne odiseje Oskara vrijedne

A Real Pain + Flow: Emocionalne odiseje Oskara vrijedne

Brojimo jaaaako sitno do 97. dodjele Oskara, a kako bi vas u ovom kratkom preostalom periodu što bolje upoznao s ovogodišnjim kandidatima, pričat ćemo ne o jednom već dva naslova koji se trenutno vrte po domaćim kinima i koji imaju vrlo izgledne šanse za osvajanjem 'pozlaćenih ćelavaca'.

Prvo pokoja rečenica o 'buddy road trip' komičnoj drami ''A Real Pain'', a zatim i fenomenalnom latvijskom animiranom filmu ''Flow''. 

Kako bi ispunili želju svoje nedavno preminule voljene bake, nekoć bliski rođaci Benji (J. Eisenberg) i David (K. Culkin) nalaze se kako bi otputovali u Poljsku i kroz organiziranu turu obišli židovsku baštinu, odnosno, posjetili bakinu rodnu kuću. Benji i David su u mlađim danima bili nerazdvojni premda karakterima sasvim različiti. S vremenskim odmakom, taj jaz između njih dvojice je postao još i veći. Benji se oženio, ima kćerku i marljivo radi. David s druge pak strane nije gotovo ni u čemu mijenjao vlastiti život. I dalje je nezaposlen, konstantno napušen, neodgovoran i vrckav, ali i krajnje nepredvidljiv. Dok kroz putovanje Poljskom obilaze mjesta velikih stradanja, patnje i boli, rođaci se iznova zbližavaju i Benji primjećuje kako David ispod površine klauna nosi veliki teret boli i samoće… 

Jesse Eisenberg. Hmmm. Lagao bih vam kad bi rekao da mi je drag kao glumac. Štoviše, njegova neurotična, brbljava, a na koncu konca i posve iritantna pojava često me odvraćala od filmova u kojima glumi (manje-više, svugdje isto) i dugo vremena sam ga smatrao neduhovitim i inferiornim klonom Woodyja Allena (i on sam je u njemu vidio svoju pomlađenu verziju zbog čega ga je angažirao za par filmova). Prije par godina, dotični se odlučio baciti i u autorske vode pa nam je tako isporučio ne pretjerano zapaženu satiričnu dramu ''When You Finish Saving the World'' (2022.). Mlaka reakcija kritike i publike nije ga obeshrabrila pa se bacio na idući projekt koji je hibridno nastao iz njegove prethodno objavljene kratke priče o prijateljima posve različitih karaktera na putovanju koji će im izmijeniti živote.  

Prebacivanje priče u scenarij nije mu išao osobito dobro sve dok nije ugledao pomalo morbidnu reklamu za turistički obilazak logora u Auschwitzu. Tu mu je mozak počeo slagati nešto sasvim novo. Što ako bi prijatelji iz njegove priče ovdje bili rođaci koji kroz putovanje najtamnijom stranom moderne ljudske povijesti proživljavaju vlastite emocionalne turbulencije, anksioznost, depresiju i samoću? Naravno, spajanje ta dva svijeta nije mu bila jedina primisao u slaganju scenarija jer je na jedan nesvakidašnji način želio odati i počast vlastitoj obitelji koja vuče korijene upravo iz Poljske. 

Projekt mu je odobrila ista producentska kuća (op.a. 'Fruit Tree') koja je financirala i njegov prvijenac, a zanimljivo je kako je jedna od njezinih vlasnika i suosnivača slavna glumica Emma Stone. Eisenberg je ulogu štreberasto iritantnog Benija naravno namijenio samom sebi jer je ionako slična karaktera, no trebao mu je netko snažan za kompleksnu ulogu Davida.

Vlastita sestra mu je sugerirala Kierana Culkina (brat posrnulog Macaulayja), odličnog karakternog glumca čija je slava dostigla zenit zahvaljujući zapaženom nastupu u super uspješnoj TV seriji ''Succession''. Eisenberg nije bio osobito upoznat s Kieranovim radom i inzistirao je na ideji da Davida glumi neki židovski glumac, no nakon daljnjeg uvjeravanja sestre i same Emme Stone, ipak je pristao pružiti mu priliku za dokazivanjem. I znate što? To mu je bila najpametnija odluka koju je mogao učiniti za svoj film.  

Kieran Culin je prava duša i srce ovog malog, toplog i sasvim dopadljivog djela. Njegov David je čovjek, kako bi sam lik Benjija rekao, kojeg istovremeno mrzite i obožavate. On je konstantno zaigran, veseo i drag, a istovremeno i naporan, bezobrazan i konfliktan. Ispod te šarene površine, David je usamljen, emotivno ranjen i depresivan. Benji i David nakon dugo vremena oživljavaju svoj odnos, ali i jednom i drugome je jasno kako se nakon putovanja opet vraćaju svojim životima i problemima. Film je u samoj konačnici simpatičan, pitak, povremeno emocionalno težak, na druge momente urnebesan i zabavan, no u cjelini životan i topao. Među respektabilnom konkurencijom ''A Real Pain'' je uspio skupiti dvije nominacije za Oskara, no dok je Kieran Culkin izgledan (i sasvim zaslužen) pobjednik (do sad je apsolutno dominirao na svim dodjelama) u kategoriji najbolje sporedne muške uloge, Eisenberg će teško uspjeti pokupiti kipić za najbolji scenarij u konkurenciji daleko moćnijih autora poput Seana Bakera (''Anora''), Bradyja Corbeta (''The Brutalist'') ili Coralie Fargeat (''The Substance''). 

OCJENA: 4/5 

A kakve li su šanse da latvijski animirani film ''Flow'' pomete svoju konkurenciju i ispiše povijest za tu, filmski prilično egzotičnu zemlju?

O tome naravno nakon par riječi o samoj radnji. 

Lutajući šumom u potrazi za hranom, Mačka susretne čopor pasa koji lovi ribu iz potoka. Usred njihovog sukoba, ona iskoristi priliku i ispred nosa im ukrade jednu od riba što prvi zapazi Labrador. Psi krenu u jurnjavu za mačkom, no ubrzo će se pokazati kako je to njihov najmanji problem. Šumu iznenada prekriva nezapamćena količina vode uzrokovana poplavom. Mačka se isprva povuče u sigurnost vlastita doma gdje ju prati Labrador, no voda se rapidno počne približavati. Labrador utočište pronađe na brodu s ostalim psima, dok mačka pronađe na jednom kojim se prevozi kapibara. Ubrzo im se na putu pridruže i neke druge životinje poput lemura, ali njihovoj avanturi se ne nadzire brz kraj…  

Latvijski animator Gints Zilbalodis se ideji o mački zatečenoj u poplavi dotaknuo još u srednjoškolskim danima 2012. kad je napravio kratki crtić ''Aqua'' sa sličnom premisom. Od tad je nastavio niz kratkometražnih, a 2019. i dugometražni animirani film ''Away''. Potpuno lišeni dijaloga, urađeni sa skromnim ili nikakvim produkcijama kroz računalne programe besplatne za širu uporabu, njegovi su filmovi tematski mahom vezani uz likove koji se pokušavaju oduprijeti životnim poteškoćama, kataklizmama, samoći i strahovima, a ideju s mačkom u poplavi je odlučio dodatno razraditi i kroz svoj posljednji film ''Flow''.  

Kako je sve svoje prijašnje filmove isključivo radio sam, na posljednjem je zahvaljujući većem budžetu (op.a. nekih 3,5 miliona eura) dobio priliku raditi s timom i to se također odrazilo na samu priču.

Naime, kako i sami znate, mačke su uglavnom samodostatne i nisu navikle na suživot s drugim životinjama, a to i jest jedan od polazišta cijele ideje. Samu priču možemo promatrati iz više pogleda i tumačenja, no ideja je ista. Kako se suočiti sa strahom i anksioznošću  i biti dijelom kolektiva u kriznoj situaciji kao što je to ovdje poplava biblijskih razmjera. Različiti karakteri i navike moraju biti stavljeni po strani ako želimo zajedno surađivati, imati povjerenja u druge, preživjeti i koegzistirati. 

Autorova intencija možda i nije bila priču učiniti kakvom alegorijom stvarnog svijeta i života premda se ona svakako može i tako interpretirati. Različiti životinjski karakteri, rituali i navike mogu se usporediti i s različitim rasama, vjerama pa čak i nacijama, no poruka je jednaka. Preživjeti sam u svijetu pred apokalipsom nije nimalo preporučljivo i valja premostiti sve razlike, steći povjerenje i osloniti se jedni na druge. Za takvu što Zilbalodisu nisu trebali dijalozi niti su životinje trebale preuzeti ljudske osobine.

One su iste kao i u stvarnom životu, iskrene, empatične i složne kad je najteže. Svaku napetu situaciju i gestu, Zilbalodis naglašava fantastičnom glazbom, posebnim kadriranjem, svjetlom i zvučnim efektima, a animacija, koliko god na prvi pogleda izgledala jednostavno i khmm… jeftino, je u biti jako efektna i učinkovita (svaki životinjski pokret ili priroda djeluju fenomenalno). 

Cijela priča sadrži i određenu dozu mistike. Velike tvorevine i kipovi, ljudski svijet bez ljudi, kit neobična izgleda, tranzicija ptice Sekretar u nadrealni svijet (Raj?) i još štošta čine film otvorenim za različite interpretacije, ali isto tako i otvorenim za sve starosne dobi.

Hoće li ovako naizgled jednostavan, a u biti prilično slojevit koncept i vrhunska realizacija biti dovoljne da očaraju i članove Akademije, ne mogu reći sa sigurnošću jer je konkurencija kroz izvanredni ''Memoir of a Snail'', ''The Wild Robota'', nastavak ''Inside Out'' ili nove avanture ''Wallacea i Gromita''  - izuzetno jaka.  

OCJENA: 4.5/5 

 

 

Reci što misliš!