Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

The Red Suitcase + A Thousand and One: Obitelj, ne možeš s njom, a (ne) možeš ni bez nje

The Red Suitcase + A Thousand and One: Obitelj, ne možeš s njom, a (ne) možeš ni bez nje

Sjajno je kad se ponekad u životu spoje posao i zadovoljstvo, a upravo to mi se dogodilo ovog utorka kad me put odveo u našu metropolu na svečano otvorenje '17. Festivala tolerancije'. Dvorana MSU-a (op.a. Muzeja suvremene umjetnosti) bila je ispunjena do posljednjeg mjesta i svi su nestrpljivo iščekivali uvodne riječi, a one su bile ispunjene posebnim emocijama i ponosom. Spremaju se i neka velika iznenađenja za skoru budućnost, ali o tome nešto više kad stvari postanu službene.

Što se pak tiče ovog, po svemu sudeći posljednjeg zagrebačkog izdanja, program je i ovom prilikom ispunjen vrhunskim ostvarenjima, a za to su se pobrinuli provjereni selektori, Snježana Tribuson i Boško Picula uz svesrdnu podršku Dine Pokrajac. 40 fantastičnih ostvarenja!

Toliko će se naslova vrtjeti kroz MSU i Dokukino KIC sve do kasnih nedjeljnih sati stoga dok ovo pročitate stignete i sami put Zagreba pogledati neki od preostalih naslova.  

Čast otvaranja festivala dopala je prošlogodišnjeg kandidata za Oskare u kategoriji najboljeg kratkometražnog filma, luksemburšku dramu s iranskim 'pečatom' ''The Red Suitcase'' te prošlogodišnjeg pobjednika festivala u Sundanceu, američku nezavisnu krimi dramu ''A Thousand and One''. Krenimo redom.

Na luksemburški aerodrom letom iz Teherana upravo je sletjela i šesnaestogodišnja djevojčica Ariane (N. Evad). Preplašenu i zbunjenu pronađe je aerodromsko osiguranje koje zapazi kako djevojčica uza se grčevito drži svoj crveni kofer. Pregledavši sadržaj kofera, osiguranje je propusti dalje premda djevojčica zazire od izlaska u prostorije za doček putnika. 

The Red Suitcase (2022)

Režija: Cyrus Neshvad

Uloge: Nawelle Evad, Sarkaw Gorany, Anne Klein, Céline Camara, Jerome Funk, Denis Jousselin, Oscar Martin…

Žanr: Drama

Trajanje: 18 min.

Tamo je naime očekuje postariji muškarac (S. Gorany) s buketom cvijeća u rukama, a ubrzo kroz telefonski razgovor saznajemo kako je to njezin budući suprug kojem ju je poslao otac. Djevojčica se užasava te spoznaje i pokušava pobjeći s aerodromskog kompleksa, no problem bi joj mogao stvoriti njezin crveni kofer, kofer koji sadrži cijelu njezinu prošlost.. 

Upravo je ovakav kratkometražni film konceptualno savršeno poslužio kao uvertira u odličan program festivala koji već niz godina beskompromisno promiče snažne, potresne i napose životne teme. Priča ''The Red Suitcasea'' nas bolno podsjeća kako i u 21. stoljeću još uvijek nažalost možemo svjedočiti nekim bolesnim i zastrašujuće primitivnim običajima. Nuditi svoje još uvijek nezrelo dijete za šaku kovanica pohotnom starcu gnjusan je čin kakav bi trebao ostati vječno zakopan u ropotarnici mračnih i krajnje neciviliziranih običaja, no takvi i slični odvratni 'dogovori' nam se još uvijek odvijaju pred očima.

Cyrus Neshvad nas već sa simboličnim prvim kadrom kroz kojeg kamera prati pokretnu traku za prtljagu i 'usamljeni' crveni kofer koji kruži njom uvlači u priču i život jedne nedužne djevojčice, djevojčice koja je običan pijun najokrutnijeg oblika patrijarhata.

U maniri pravog majstora trilera i vrhunskog dramaturga, u ovih 18 minuta sa strepnjom iščekujemo rasplet i nadamo se najboljem ishodu, no on je neizvjestan i nakon odjavne špice kao što je neizvjesna sudbina i tisuća drugih djevojčica koje u ovom momentu zazivaju nebesa da ih netko ili nešto spasi. Velika snaga filma počiva i na fantastičnoj Nawelle Evad koja je savršeno utjelovila djevojčicu koja je prinuđena naglo odrasti i promijeniti tijek vlastite sudbine.

Ovakve roditelje ne bi nikome poželio, a kakvi su oni iz krimi drame A.V. Rockwell ''A Thousand and One'' otkrit ću vam nakon kratkog opisa radnje.

Radnja filma nas vraća u New York 1994. godine. Frizerka Inez (T. Taylor) upravo će biti puštena iz Rikers Island zatvora u kojem je odsluživala kaznu zbog krađa i drugih sitnih prekršaja. Već po izlasku Inez odlazi u Brooklyn kako bi ušla u trag svojem šestogodišnjem sinu Terryju (A. K. Adetola) koji se nalazi u domu. Kad dječak doživi manju nezgodu u pokušaju bijega iz doma Inez ga započne posjećivati u bolnicu sve kako bi odlučila da ga kradomice odvede sa sobom jer joj vlasti zbog dosjea to neće lako dozvoliti.  

Inez i Terry nakon bijega iz bolnice nastave suživot u New Yorku, prvenstveno Harlemu, a nakon nekog vremena im se pridruži i njezin dečko Lucky (W. Catlett) koji je također bio iza rešetaka. Godine prolaze, New York i vlasti se mijenjaju, a Terry odrasta u uvjerenju kako mu je život uz majku i Luckyja daleko bolji od onog udomiteljskog i kako ih zakon neće pronaći. No harmonija gotovo idiličnog života se raspukne poput balončića sapuna onog trenutka kad Terryju zatrebaju dokumenti za zaposlenje…

A Thousand and One (2023)

Režija: A.V. Rockwell

Uloge: Teyana Taylor, Aaron Kingsley Adetola, Aven Courtney, Josiah Cross, William Catlett, Terri Abney, Delissa Reynolds, Amelia Workman…

Žanr: Drama, kriminalistički

Trajanje: 117 min.

A.V. Rockwell možda i jest debitantica, ali svoj prvi veliki redateljski ispit je položila s vrlo dobrim uspjehom. Dok fantastična kamera Erica K. Yuea kruži ulicama New Yorka ne mogu se oteti dojmu da nas je Rockwell nekim vremenskim strojem odvezla u 'Veliku jabuku' s početka 90-ih. Glazba, scenografija, kostimografija, šminka i frizura, svaki detalj odiše ulicama voljenog velegrada na jednak način kao da je redateljskom palicom baratao legendarni Spike Lee u svojem najvećem kreativnom naponu snage. 

Glavna (anti)junakinja Inez -uvjerljiva rola proslavljene pjevačice, glumice i modela Teyane Taylor- je bahata, brza na jeziku, opaka, neracionalna i žestoka. Reklo bi se na prvu, nimalo majčinski tip. Ipak, dočim je u njezinoj blizini maleni Terry u njoj se prelamaju emocije, pokušava iz sebe izvući ono najbolje i svojski se trudi to pokazati. Za osobu koja iza sebe ima ne tako bajnu prošlost i koja se očajničkim činom otmice vlastita djeteta još i više 'uprljala' pred očima zakona, Inez pokušava Terryju pružiti bolji život negoli je sama imala. Takvu odlučnost prepozna i Lucky premda isprva ne odobrava njezin sulud čin. Naravno, stvari se zakompliciraju kad na površinu počnu izbijati tajne iz prošlosti. 

''A Thousand and One'' je jedna atipična obiteljska drama s pričom i obratom kakve smo znali viđati u recentnijim djelima azijskih autora poput Kore-ede ili Bong Joon-hoa. Pričom o ljudima s ruba zakona koji pokušavaju donijeti prave životne odluke i žrtvovati baš sve kako bi usrećili voljene. Takvim duhom odiše i ovaj film i ne čudi kako mu je žiri Sundancea u konačnici bio toliko naklonjen. A.V. Rockwell savršeno dočarava atmosferu ulice, zajedništva i položaja crne rase u sustavu koji im nije pretjerano naklonjen, barem nije bio u periodu od 20-ak godina koliko se proteže radnja ovog filma. Dirljiv, iskren i snažan film!


Reci što misliš!