Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Killers of the Flower Moon: Na krvi jednog naroda

Killers of the Flower Moon: Na krvi jednog naroda

Martin Scorsese, Leonardo Di Caprio, Robert De Niro i stoljeće stara ubojstva pripadnika plemena Osage? Meni i više nego dovoljna pozivnica u kino, a kad se k tome još i pridoda nevjerojatan hype nakon premijere u Cannesu gdje se o filmu govori tek u superlativima, jasno je kako se ovaj film čekao s velikim nestrpljenjem.

Skupila se u četvrtak tako i skromna garda fanova spomenutog trojca i odlučno uputila ka kinu. Očekivanja nisu bila mala, ali bez brige, stari lisac Marty je i dalje u velikoj formi!  

Ernest Burkhart (L. Di Caprio) se po svršetku Prvog svjetskog rata vraća u rodni kraj u Osage kotar smješten u Oklahomi sve nadajući se kako će mu njegov utjecajni i bogati ujak William Hale (R. De Niro) pronaći kakav posao. Tek što je ušao u gradić Fairfax, Ernest shvaća kako su se stvari u njegovom odsustvu uvelike promijenile.

Naime, Osage pleme se iznenada basnoslovno obogatilo kad je u njihovom rezervatu pronađeno dragocjeno nalazište nafte, a ne znajući racionalno trošiti svoje novostečeno bogatstvo, Indijanci postaju lak plijen za kojekakve oportuniste i prevarante.

Killers of the Flower Moon (2023)

Režija: Martin Scorsese

Uloge: Leonardo Di Caprio, Robert De Niro, Lily Gladstone, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, Scott Shepherd, John Lightow, Brendan Fraser, Jason Isbell…

Žanr: Kriminalistički, drama, povijesni

Trajanje: 206 min.

Slično razmišljanje ima i Ernestov ujak Hale koji ga nagovori da se pokuša vezati uz Mollie (L. Gladstone), nasljednicu velika bogatstva. Ernest i Mollie se ubrzo i vjenčaju, a kako bi se domogli njezina nasljedstva, Hale i Ernest se moraju prvo riješiti i njezinih sestara i majke…

Gdje početi? Dojmovi se još uvijek rapidno vrte kroz južinom uzburkanu glavu. Ima toga, čak i na pretek. Svašta je naš Marty ovdje dobroga skuhao i valja dobro razmišljati o svim porukama koje je odaslao. Mnogi će površno možda i zaključiti kako je ovo tek jednostavna priča o prevari s tragičnim ishodima, ali vjerujte mi da je Scorsese u nju ubacio mnogo više. Scenarij je adaptiran od strane samog redatelja i veterana Erica Rotha po knjizi ''Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI'' novinara Davida Granna izdanoj 2017. 

Već onda se naš Marty uključio u ovu priču no realizacija dugo planiranog ''The Irishmana'', a kasnije i nesretna pandemija su nas po tko zna koji put prisilili na čekanje. Sad kad je film konačno osvanuo u kinima, mišljenja sam kako nam je stari majstor isporučio možda i najbolji svoj uradak u ovom mileniju. Da, svjestan sam da su u istom snimljeni i ''The Departed'' i ''The Wolf of Wall Street'' pa na kraju i spomenuti ''The Irishman'', ali ovo je nešto sasvim drugačije.

Priča o ubojstvima u kotaru (ili okrugu, kako god više preferirate) Osage nije možda toliko poznata široj javnosti, pogotovo ne onoj izvan SAD-a, ali je savršeno poslužila kao metafora o rađanju beskrupulozne, kapitalističke nacije koja ne preže ni od čega kako bi 'okretala' dolare nauštrb potlačenih. Naravno, to danas znaju i ptice na grani jer ne postoji gotovo niti jedan manji ili veći sukob na ovoj izmrcvarenoj planeti, a da oni nisu upleli svoje prste u njega zbog šake 'Judinih škuda'. 

Tretman sirotih Indijanaca je ipak nešto drugo. Od višestoljetnog sustavnog genocida do opće segregacije, ova, na američkom kontinentu izvorna rasa je od dolaska bijelog čovjeka na njezin teritorij bila žrtva neopisivih zločina i sramotnih djela koji se nažalost i dan danas nisu pretjerano poboljšali. Ostavimo sad po strani šačicu onih 'zmija' koje su se obogatile s casinima ili nalazištima nafte i pričajmo o pravom problemu. Problemu kojeg nam Scorsese prezentira kroz ovaj mučan film.  

Amerikance (tako ih svi nazivamo, a u principu su to Indijanci, a ne bjelački i ini doseljenici) po otkrivanju nafte, a potom i logičnom porastu industrijalizacije interesira isključivo profit, no ono što posebno potresa u ovom filmu je njihova hladnokrvnost u stjecanju istog. Metak u zatiljak, raznošenje nitroglicerinom ili trovanje, tek su neke od nehumanih metoda kojom su tamanili na desetke, neki će povjesničari reći i stotine pripadnika plemena Osage, a zbog čega? Novac, novac i samo novac.

Naravno, da bi ti zločini prošli nekažnjeno, a izvan teritorija gotovo i neprimjetno, valjalo je imati dobro podmazan koruptivni sustav. Njega ovdje simbolično utjelovljuje naizgled dobroćudni William Hale (krajnje dijabolična izvedba legendarnog De Nira), čovjek koji plete pravu mrežu podobnih suradnika i skriva se ispod dobro pripremljene krinke prijatelja plemena. Glavni saveznik mu tako postaje priprosti, mogli bismo reći i poprilično šupljoglavi 'seljober',  nećak Ernest (gotovo neprepoznatljivi Di Caprio), koji je spreman na najgnjusnije činove kako bi udovoljio svojem voljenom i slatkorječivom ujaku. 

Najveća žrtva njihove prljave rabote postaje naivna Molly (prezentna izvedba Lily Gladstone, glumice nevjerojatna magnetizma), djevojka čiji razum pomućuje bezuvjetna ljubav spram Ernestu premda je svjesna da je njegov ultimativni cilj njezin novac. Zločini diktirani od strane Halea (ali ne samo njega jer je mnogim moćnim bijelcima na pamet pala slična ideja) pomno su razrađeni, a kad se i nađu u opasnosti zbog nekih sumnjivih okolnosti, izvlači ih sustav (uključujući i masone i bogate Židove koje Scorsese ovdje prezentira na gotovo krajnje suptilan način, jbg, treba misliti i na Oskare).  

Epilog je opće poznat, status Indijanaca (ne samo onih plemena Osage) se nije puno promijenio kroz posljednjih 100 godina jer su i dalje nepoželjni marginalci na vlastitoj zemlji, ali moralistička poruka Scorseseova filma je itekako značajna. Kroz ovaj tri i pol satni (!) kriminalističko-povijesni ep, legendarni redatelj nam je na savršen način izložio još jednu sramotnu priču svoje zemlje, priču koju bi mnogi željeli zataškati i zaboraviti, a koja je u mnogočemu i dalje aktualna i bitna.  

Raskošno produciran (govori se o nekih 200 milijuna dolara), maestralno režirana (kroz završnicu se čak vide i tragovi Coppolina ''Kuma'', a i gotovo crnohumorni radijski igrokaz), savršene glume i intrigantne priče, ''The Killers of the Flower Moon'' je film gigantskih proporcija koji bi trebao zaslužiti brojne nagrade i nominacije, no ne bi me iznenadilo da zbog pristupa temi toga i ne bude. Jbg, zna se kako u Hollywoodu stvari i dalje funkcioniraju. Obavezno pogledati i to u kinu!

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!