Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Mater: Nti matere kakav film!

Mater: Nti matere kakav film!

Znali su me često moji prijatelji upitati jesu li 'naši' sposobni snimiti neki dobar film, a da nije teška drametina, na što bi im ja odgovorio kako je hrvatska komedija umrla s Miljenkom Smojom, ali zato rasturamo u teškim pričama.

To moje nepisano pravilo potvrdio je i dugometražni prvijenac međunarodno priznatog autora kratkih filmova Jure Pavlovića koji nam je ove srijede gostovao u Zadru u 'Kino Zoni' sa svojom ''Materom''.

Na vijest o teškoj bolesti majke Anke (N. Rošić), Jasna (D. Lorenci-Flatz) stiže iz Njemačke kako bi neko vrijeme provela s njom i osigurala joj adekvatnu skrb prije negoli se vrati natrag. Premda joj bolest ograničava aktivnosti, Anka i dalje snažno potkopava Jasnu svojim toksičnim prigovorima i pokudama, dok ova to sve bolno apsorbira i pokušava kako-tako ispraviti njihov težak odnos…

Kako sam već spomenuo u samom uvodu, Jure Pavlović je čovjek koji je posljednjih godina bez ikakve sumnje uvelike zadužio hrvatsku kinematografiju 'serviravši' nam prave kratke filmske poslastice od kojih svakako valja izdvojiti naslove: ''Pola ure za baku'', ''Kišobran'' i prije svega, njegov najzvučniji, ''Piknik''.

Mater (2019)

Režija: Jure Pavlović

Uloge: Darija Lorenci-Flatz, Neva Rošić, Vera Zima, Milivoj Barbir, Anka Vučković, Marijo Jurković...

Žanr: Drama

Trajanje: 93 min .

Tko god je imao zadovoljstvo pogledati neki od navedenih, mogao je zaključiti kako je Pavlović autor kojeg konstantno okupiraju priče o odnosima, bilo da je riječ o sinovima i očevima, sinovima i majkama, majkama i kćerima ili pak nesuđenim ljubavnicima.

S filmom ''Mater'', Pavlović nam kao redatelj bez imalo poteškoća dokazuje kako je bez problema svladao inače često škakljivu tranziciju s kratke u dugu formu (u Puli je nagrađen posebnim priznanjem za najboljeg debitanta), a isto tako i da neke teme mogu biti jednako snažno emotivne neovisno o samom trajanju filma.

Naravno, kao i u većini njegovih dosadašnjih uradaka, ženski likovi su u samom fokusu priče i to osobito lik Jasne (izvanredna Darija Lorenci-Flatz koja je u opasnoj konkurenciji Marije Škaričić i Lane Barić na ovogodišnjem festivalu u Puli osvojila nagradu za najbolju glumicu) koju nam Pavlović uz krupne, a nerijetko i dugačke neprekidne kadrove (nešto slično smo mogli vidjeti i u njegovom kratkom filmu ''Kišobran'') ogoljuje do same srži.

Dakako, to je zahtijevalo izuzetnu angažiranost glumice u čemu je Lorenci, ponovit ću, apsolutno fantastična.

Naravno, sama priča je iznova ispunjena autobiografskim elementima i ruralnim podnebljem (dolina Neretve iz koje je ponikao sam autor) te nam na jedan hiper realističan način dočarava onaj zadrti matrijarhalni ustroj kojeg su mnogi vjerujem i sami osjetili ili još uvijek osjećaju na vlastitoj koži.

Tužno i bolno je za gledati kako jedna formirana sredovječna, u ovom slučaju  ženska osoba, majka i supruga i dalje mora trpjeti majčino omalovažavanje premda je  izgradila svoj život bez prave roditeljske podrške.

Dakako, pusta majčina zanovijetanja i zajedljivi jezik izvlače na površinu sve Jasnine akumulirane frustracije i traumatična iskustva iz djetinjstva i izazivaju reakciju nakon koje majka (vrlo uvjerljiva Neva Rošić) konačno počinje shvaćati kako čvrsti odgoj kakav je priuštila kćeri možda i nije bio toliko dobar kakvim ga je ona sama doživljavala.

Težak, emotivno izuzetno razdoran, Pavlovićev dugometražni prvijenac itekako udara u dušu i involvira gledatelja, a dokaz tome su i brojna pitanja, odnosno, riječi hvale koje su brojni gledatelji (uzevši u obzir epidemiološke restrikcije, naravno) na zadarskoj projekciji uputili samom autoru.

Da, lako su o ovoj priči pronaći i poistovjetiti s likovima, iskopati vlastite frustracije i dirljive trenutke i glasno razmišljati o odnosu sa svojim roditeljima, a vjerujem kako je u mnogim aspektima priča dovoljno univerzalna kako bi je prihvatila i međunarodna publika što je na kraju krajeva i bio Pavlovićev konačni cilj.

U ovoj turbulentnoj i napose ludoj godini koja možda i nije isporučila impozantan broj domaćih naslova, ''Mater'' je definitivno film koji uz ''Terezu37'' suvereno osvaja titulu najboljeg.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!