Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Okja: Inteligentno, zabavno, dirljivo i nezaobilazno

Okja: Inteligentno, zabavno, dirljivo i nezaobilazno

Prezirali ga neki ili ne, streaming servis, studio i kompanija ''Netflix'' je nakon uspjelog lomljenja dominacije proslavljenih TV kuća poput ''HBO-a'' sa svojim (koprodukcijski, naravno) hvaljenim serijalima poput ''House of Cards'', ''Narcosa'' ili 'Marvelovog' ''Daredevila'' krenula i u sve ozbiljniju filmsku utrku.

Prvi "boom" su učinili 2015. s hvaljenom i višestrukom nagrađivanom ratnom dramom ''Beast of No Nation'', a da ne misle tu stati, dokazali su početkom ove godine kad je film iz njihove distribucije (op.a. ''I Don't Feel at Home in This World Anymore'') osvojio glavnu nagradu na festivalu u Sundanceu, odnosno, na ovogodišnjem izdanju festivala u Cannesu kad su im se u službenoj konkurenciji našla čak dva naslova.  

Zašto vam sve ovo pričam? Zato što je jedan od ta dva naslova (o drugom ću vam nadam se imati prilike govoriti u skoroj budućnosti) 28. lipnja konačno dočekao svoju premijeru putem njihova streaming servisa (kao i u ograničenoj kinodistribuciji) i zato što je to film koji svakako valja pogledati.

Nakon preuzimanja obiteljske tvrtke "Mirando Co." od svoje ozloglašene sestre blizanke, a prije nje i omraženog oca, Lucy Mirando (T.Swinton) sazove press konferenciju  na kojoj ponosno objavljuje kako će njezina korporacija revolucionarnom metodom uzgoja novootkrivene vrste super svinja riješiti sverastući problem gladnih.

Okja (2017)

Režija: Bong Joon-ho

Uloge: Ahn Seo-hyun, Tilda Swinton, Paul Dano, Jake Gyllenhaal, Byun Hee-bong, Steven Yuen, Lilly Collins...

Žanr: Avantura, drama

Uvjeravajući medije kako svinje iz njihova uzgoja neće biti tipični GMO proizvod, Mirando poruči kako će 26 najboljih primjeraka biti isporučeno farmerima diljem planete i kako će, nakon deset godina tradicionalne primjene uzgoja svinja s najboljim rezultatima, biti prezentirana javnosti.

Deset godina nakon te iste famozne presice upoznajemo djevojčicu Miju (Ahn Seo-hyun) koja u bezbrižnom južnokorejskom planinskom kraju uživa u životu sa svojim djedom (Byun Hee-bong) i njihovim primjerkom superpraseta, Okjom. Mija i Okja su nerazdvojni i premda je od samog početka bilo jasno kako će nakon desetogodišnjeg uzgoja svinju morati vratiti korporaciji, Mija je uvjerena kako je njezin djed Okju otkupio od pravih vlasnika. 

Djevojčica ubrzo sazna kako to ipak nije bilo moguće i da će Okju nakon pregleda od strane doktora i TV lica "Mirando" korporacije, Johnnyja Wilcoxa (J. Gyllenhaal) transportirati u New York gdje će biti predstavljena javnosti. Ne želeći se razdvojiti od Okje, Mija krene na put u Seul kako bi svoju voljenu svinju vratila doma, no tamo susretne revolucionarnu aktivističku skupinu ALF ("Animal Liberation Front") koja Okju preotme korporaciji. Vođa ALF-a Jay (P.Dano) otkrije Miji kako "Mirando" korporacija skriva od javnosti prave činjenice o uzgoju supersvinja i kako im je potrebna njezina pomoć kako bi istina izašla na vidjelo...

Kad bi žurili sa zaključcima, rekli bi kako je ovo tek još jedna dječja avanturistička razbibriga na tragu Spielbergovog ''ET-a'' pa čak i Millerovog ''Babea'', no poznavatelji redateljskog opusa južnokorejskog majstora Bong Joon-hoa (''Memories of Murder'', ''The Host'', ''Snowpiercer''..) znat će da to baš nije tako. U rukama nekog holivudskog "plaćenika", ''Okja'' bi bio film kojem je krajnji cilj producentima utrostručiti uložen novac (50 milijuna dolara), odnosno, na police trgovinskih lanaca izbaciti seriju igračaka simpatične hipo/svinjolike "beštije".  

No, na našu sreću Bong Joon-ho nije takav lik. On se nije libio svoju priču (u pisanju scenarija mu je pomogao i proslavljeni velški spisatelj Jon Ronson) ponuditi producentskoj kući Brada Pitta (op.a. "Plan B Entertainment") i "Netflixu", a s obzirom na prijašnje radove, nije imao niti problema skupiti zvučna glumačka imena poput Jakea Gyllenhaala, Paula Dana ili Tilde Swinton (koja je usput rečeno već surađivala s njim na izvanrednom SF-u ''Snowpiercer'').

U naizgled nedužnu priču o ljubavi i prijateljstvu između djevojčice i khmmm.. izmišljenog stvorenja, Bong Joon-ho je na satiričan, dirljiv, a bogme i iznimno kritičan način ubacio neke prilično značajne i aktualne teme kao što su korporativne i medijske manipulacije, okrutnost naspram životinjama, licemjerje aktivističkih grupacija i sumnje u podrijetlo hrane (čitaj. GMO). Primjere iz filma vam naravno neću navoditi, ali mislim kako nećete imati problema uočiti ih. Žanrovski gledajući, ''Okja'' je svojevrsni hibrid satire, drame, fantazije, dječjeg filma, avanture i akcije, no koliko god taj koktel zvučao neukusno, svi "sastojci" su savršeno dozirani.

Ipak, unatoč izuzetno simpatičnoj i ljupkoj pojavi hipo/svinje Okje, film ne bih preporučio najmlađim gledateljima pošto bi mogli biti šokirani i prestravljeni pojednim prizorima u posljednjoj četvrtini filma. Što se tiče glumaca, svi su svoj posao odradili besprijekorno, no posebne riječi hvale bi uputio na račun mlade Ahn Seo-hyun, odnosno, Tilde Swinton koja ponovno briljira u svojoj zločestoći. Bilo bi lijepo kad bi jednog dana ovaj prekrasno osmišljen i realiziran film imali prilike pogledati na velikom platnu naših kinodvorana (oko toga je uoči projekcije bilo određenih problema i prosvjeda i na spomenutom festivalu u Cannesu s čim vas ovdje neću daviti), no ukoliko se to i ne dogodi, streaming i kućno kino će biti sasvim dovoljni. Obavezno pogledati. 


Reci što misliš!