Ostalo / Kolumne

Sedmi pečat

Ko voli nek' izvoli

Ko voli nek' izvoli

Prije nepune dvije godine, naletio sam na jedan britanski 'hibrid' krimića, trilera i horora koji me je u najmanju ruku ostavio oduševljeno zbunjenim, ako bi se tako moglo reći. Film nosi naslov 'Kill List', a potpisnik scenarije i režije Ben Wheatley je do tad isključivo bio poznat po radu na nekolicini britanskih sitcom serijala. Nažalost, u zgusnutom rasporedu nisam pronašao prostora i vremena za adekvatnu prezentaciju spomenutog naslova, no ovaj put isto neću ponoviti sa najnovijim Wheatleyvim filmom koji se krije iza naslova 'Sightseers'

Sightseers (2012)

Režija: Ben Wheatley

Uloge: Alice Lowe, Steve Oram, Eileen Davis, Richard Glover, Monica Dolan, Jonathan Aris...

Žanr. Komedija

Trajanje: 88 min.Tina (A. Lowe) je srednjovječna djevojka. Živi s ogorčenom majkom Carol (E. Davis) koja joj svakodnevno predbacuje krivicu za nesretan slučaj u kojem je na bizaran način stradao njihov pas Poppy. Da bi je 'odmorio' od čangrizave majke, Tinin dečko Chris (S. Oram) isplanira putovanje kamp kućicom u kojem će imati priliku obići brojne znamenitosti i još bolje se zbližiti...  

Prije svega, dužan sam vas upozoriti da je ovaj film pravi primjer crne (da crnja ne može biti) komedije britanskog stila koja definitivno nije namijenjena bilo kome, a pogotovo ne onima koji se užasavaju grafičkog prikaza nasilja. Mada bi na prvu pomislili da je ovdje riječ o klasičnoj romantičnoj komediji, nemojte se zavaravati. 

 

Scenarij supotpisuju glavni glumci (oboje imaju male role u 'Kill List') Alice Lowe i Steve Oram i da se lako zamijetiti da u filmu djeluju kao da su uloge stvorene za njih. Da je spomenut dvojac odradio fantastičan scenaristički (a podjednako i glumački) posao govore i brojne nagrade. 

Već nam sami prvi kadrovi filma u kojem čujemo čudno jecanje (ili bolje rečeno zavijanje) otkrivaju da ovaj film skriva neku bizarnu atmosferu. Uz pomalo melodramatičan početak u kojem skoro pa niti nema traga humora, Wheatley postepeno naše 'zaljubljene golupčiće' razgolićuje i prikazuje kao jedan osobito čudan par koji se rasplamsava zbog sasvim trivijalnih stvari poput nemarnog bacanja smeća po podu.

Kako se Alice i Chris sve više odmiču od gradske vreve, to se više i oslobađa njihov ubilački nagon koji ubrzo postaje kako bizaran tako i besmislen (pravi primjer crnog humora). Samom tijeku radnje uvelike pomaže i adekvatan soundtrack koji je u pojedinim scenama funkcionalan kao i sam scenarij. S druge strane, ne sumnjam da će mnogi biti oduševljeni svojevrsnim turističkim kolažom ne toliko viđenih (bar na filmu) britanskih znamenitosti.

Neizbježne su usporedbe s filmovima poput Stoneovog 'Natural Born Killers' ili pejzažima a ponegdje i radnjom slične kultne komedije Brucea Robinsona 'Withnail & I' no u cjelini je ipak riječ o posve originalnoj i inteligentnoj priči koja ispod površine na dikretan način ismijava moderno britansko društvo i običaje. Svoju pljusku na 'upakiran' način su tako dobili kojekakvi ekološki osvješteni čistunci, snobovi, manipulativni roditelji kao i brojni drugi moderni dušebrižnici.

Određene scene poput šamanskog psihodeličnog rituala na livadi postale su svojevrstan trademark za Wheatleya, dok su neke scene pak izrazito gadljive i brutalne no nema niti riječi o neukusu kakvom su skloni primjerice amerikanci. Ovdje su spomenute scene savršeno posložene kako bi istakle kritiku i apsurd, mada sumnjam da će svima biti jasne i prihvatljive kao način običnog izrugivanja.

Tradicija crnog humora u kojoj su britanci bez sumnje nedostižni nikad nije bila namijenjena masama pa tako niti dan-danas mnogi ne shvaćaju i smatraju negledljivima genijalnost jednih Pythonovaca, beskompromisnog i ispaljenog humora Rika Mayalla i Adriana Edmondsona u kultnoj seriji 'Šljam' i sl. 

Iako 'Sightseers' nema klasičnu skeč formu i brze kadrove već se radnja i atmosfera grade polako, na kraju ostajete zabezeknuti i nekako zlobno nasmiješeni okončanom putovanju 'pomaknutim' varijantama Romea i Julie. Uz originalan scenarij i odličnu glumu, Wheatley se svojim 'dirigentskim' umijećem demonstriranim u filmu nameće kao jedan od zapaženijih britanskih redatelja čije ćemo uratke s pažnjom pratiti.

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.