Ostalo / Kolumne

Nesho strikes again!

Dobro došli u „Bates Motel"

Dobro došli u „Bates Motel

U srijedu sretnem Tomu u gradu, nasmijanog kao i uvijek. „Potiralo te vrime iz Kožina"? pitam, na što mu se promijenio izraz lica. „Da, trebali smo ostati do 6. listopada, no morao sam otkazati neke goste pa nema potrebe".

Znajući da kroz lipanj i srpanj nije imao gostiju, te da je bio zadovoljan sa kolovozom i najavama za rujan, te projektom PPS, to me malo zbunilo.

A, gledaj, na Bookingu sam spustio cijene za osmi i deveti, pa sam dobio goste do 3. listopada sa samo tri noći praznoga. Jutros su me zvali gosti da ne mogu više podnijeti buku. Poslali su mi na mail i snimku da čujem i sliku sa neke aplikacije koja mjeri buku. Stari, „hiltice" u 8 ujutro".

"Otišao sam odmah u grad, stan do mene se renovira, imaju zakonsko pravo i dozvole, a kažu da imaju posla najmanje 3 tjedna. Nemam što, morao sam im naći drugi smještaj i preseliti ih a izgubio sam 21 noć pa ti vidi."

Nisam ni pitao za iznos. U Zadru su vjerojatno cijene 50-100€ na noć tako da je cifra pristojna kako god okreneš. „Gosti"?  pitam. „A, razumiju me, žao im je, zahvalni su što sam im pomogao i riješio situaciju, ovi ostali su isto razumjeli da nije moja krivnja. Samo, čemu produžujemo sezonu, a držimo se 1. rujna"?

Dobro pitanje. Mada bih dodao „Jesmo li mi uopće spremni na posezonu i predsezonu"? Tome je registrirao djelatnost, prijavljuje goste, plaća pristojbe, gosti plaćaju smještaj i susjed ima pravo na adaptaciju stana između 1. rujna i 1. sprpnja sljedeće godine bez posebnih dozvola. Dozvolivši apartmanizaciju gradskog središta, nastale su promjene u urbanom tkivu grada, novonastale situacije i „izazovi" na koje lokalna samouprava i državne vlasti nisu spremne.

Nikakvih uredbi ni zakonskih akata nema. Ministar i predstavnici gradske i županijske TZ su sa zadovoljstvom javnosti baš u Zadru predstavili PPS koncept. Sredinom kolovoza. Dakle, 20 dana prije. Osobno, ne vjerujem da ovakva struktura državnog aparata, lokalne samouprave, te gradske i županijske TZ može u samo 20-tak dana suvislo pokrenuti posezonu.

Ne deklarativno i marketinški, već sadržajno. Stvaranje dodatnih proizvoda i ponude, planiranje, budžetiranje, kontakti sa sudionicima ponude, animacija i marketing, provedba... u samo 20 dana?

Na primjeru Tome i njegovih gostiju već vidimo da se moglo pomaknuti datum odobravanja građevinskih radova na 1. listopada ili barem na vrijeme pripremiti uredbe prema kojima su izvođači dužni u određenom roku obavijestiti suvlasnike zgrade (ili susjede ako je obiteljska kuća u blizini) tako da se znaju pripremiti.

Tu ne mislim samo na mir za turiste i iznajmljivače, vjerojatno je to potrebno i starijima, ljudima koji obavljaju djelatnosti u vlastitom domu, obitelji, udruge i ostale na koje buka može nepovoljno utjecati. Ovako smo gostima pokazali sudar zakona koji su u konačnici izazvali neugodnost, umanjili doživljaj destinacije i dojam nesređenog društva a Tominoj obitelji financijski gubitak.

Buka ionako postaje rastući problem u gradovima koji se deklariraju kao destinacije. Negdje su se vlasti i sudionici ponude pripremili na vrijeme, u nekima su vrlo brzo našli rješenja a u nekima raste kaotična situacija. Primjera radi, u Barceloni se ovog ljeta odvijaju ulični prosvjedi stanovništva koje više ne želi slušati nabrajanje o turističkom uspjehu već traže zaštitu stanovništva od buke, divljanja turista te zaštitu autohtone kulture. Pokrenuli su i kampanju „Ne budi turist, budi posjetitelj!" koja ukazuje na povezivanje lokalnog stanovništva i njegove kulture sa onim što posjetiteljima treba - iskustvo i doživljaj lokalne kulture.

Kod nas također ima svakakvih situacija. Otvorene javne površine su postale noćni klubovi, spomenička baština postaje kulisa obojena klupskom rasvjetom, pravog uređenja nema jer na ovako malom prostoru nije jasno gdje se i po kojim kriterijima regulira odobravanje razine buke, pješačkom zonom zaštićene povijesne jezgre se prometuje 0-24, ljetni prometni kolapsi i zastoji su uobičajeni, komunalni propisi nedovoljni, sve manifestacije su glasne. A nakon 1.9. - muk.

U koncept PPS ulazimo kao destinacija kulture i wellness-a. Koncept koji bi se trebao pripremiti i provesti u samo 3 tjedna ima dosta nedostataka. Lokalna kulturna ponuda nije dovoljno razvijena, „sezonska" kulturna ponuda koja je usmjerena na turizam je pojela budžete, tako da ostajemo samo na muzejima koji se svi mogu obići u jednom danu. Bez dnevne ulaznice/kartice s kojom ih možete sve obići. U cijelom rujnu postoje samo 3 manifestacije, od kojih je jedna sajam/festival, jedan koncert duhovne glazbe mladih i jedna pučka zabava.

Kod wellness-a je ista stvar, potencijal postoji, no vremena za okrupnjivanje ponude, stvaranje novih proizvoda i njihov razvoj, implementaciju, promociju - nema. „Osim," (kako kaže Mario V.) „ako sad u subotu ne kupimo svi po stol za masažu i naručimo ulja te postanemo grad sa najviše masera po glavi stanovnika."
Kao i kod izostanka strategije koji se ne može demantirati, izostaje i strategija PPS koncepta koji je predstavljen 13. kolovoza 2014. a odnosi se na - 2014. !

Kao i strategija razvoja kulture, strategija za mlade, strategija za...
Ljeti pokušavamo brandirati zalazak sunca na nikad dokumentiranoj izjavi majstora horrora o „najljepšem zalasku sunca na svijetu" (valjda ih je sve vidio pa zna koji je najljepši il ije samo bila kapljica više i želja da ugodi domaćinu uz kapljicu), no nakon 1. rujna slobodno možemo nastaviti sa brandiranjem Zadra kao „Bates Motel"-a. Norman Bates je tu, Norma također, kao i Hitchcockov portret.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.