Ostalo / Kolumne

U žarištu

Tko se kiti tuđim perjem?

Tko se kiti tuđim perjem?

Kao i prošle godine kad na prvom povijesnom pristajanju kruzera u novu trajektnu luku Gaženicu nije bilo lokalne vlasti, tako ni ove srijede ni gradonačelnik Kalmeta ni župan Zrilić nisu došli na doček još jednog velikog kruzera i obilazak luke, te obilazak radova na hladnjači koju general Gotovina gradi u sklopu teretne luke. Sve su to, kako je rekao Kalmeta predizborne igre. Manipulacije i kićenje tuđim perjem ministra Hajdaša Dončića.

No oni koji malo duže pamte znaju da se svi političari vole kititi tuđim perjem, tu nema nevinih. Povijest borbe za razvojne projekte i njihova realizacija na  zadarskom području potvrđuju da su se ti projekti uvijek koristili u predizborne svrhe, od autoceste, preko brze ceste do luke Gaženica.

Ideja proboja tunela kroz Velebit na predjelu Tulovih greda i gradnja autoceste tim pravcem do Zadra stara je punih 30 godina. A slično je i s idejom gradnje nove trajektne luke koja je po zamislima nekadašnjih vodećih zadarskih gospodarstvenika trebala biti novi pokretač razvoja, stvaranje mogućnosti za protok roba transverzalom Rim-Ancona-Zadar-Budimpešta.

Dolaskom demokratskih promjena HDZ preuzima taj projekt i realizira ga po fazama. Ima tu jasno puno detalja, a jedan od zanimljivijih je onaj o gradnji brze ceste od čvora Zadar 2 do Gaženice. Palo je u zaborav da je glavni pobornik gradnje te ceste bio prvi zadarski župan Šime Prtenjača. Na sastancima Povjerenstva za ubrzanu gradnju autocesta koje je oformio premijer Račan, Prtenjača se izborio da se u red spojnih cesta koje će se graditi uvrsti i cesta prema Gaženici.

Najprije je bilo riječi o cesti s dvije trake, a naknadno se odlučilo da se ipak ide na profil s četiri trake, petljama i svim onim što je izvedeno i otuda ona glavna razlika u cijeni od početnih 220 milijuna kuna do konačnih preko 600 milijuna kuna.

U analima Povjerenstva zabilježeno je da se tadašnji gradonačelnik Zadra Kalmeta nije baš nešto zalagao za tu cestu, smatrao je to nekakvim županijskim projektom i Prtenjačinim hirom.

A kasnije, kad je Račan otišao s vlasti a Kalmeta preuzeo mega ministastvo izgrađena je - „Kalmetina". S brojnim repovima oko otkupa terena, korištenja kamena iz radova na autocesti odnosno iz Škabrnje i konačnom cijenom.

Gradnja same luke Gaženica bila je uvijek prepuna politike, korištena je u svakoj izbornoj kampanji. I sad bi trebalo biti neobično ili čak zabranjeno da ministar Dončić to isto radi?  

Zanimljivo je, naravno, da je nekadašni direktor Lučke uprave Ivica Burić znao reći kako se ministar Kalmete nije baš puno interesirao oko problema u gradnji dok je bio ministar. A onda mu je za lokalne izbore glavna parola postala „Gaženica ne smije stati".

Kad je došlo do dovršetka luke i premještanju prometa u Gaženicu, onda je na sva nezadovoljstva bodula odgovor lokalne HDZ-ove vlasti bio da je za sve kriva središnja SDP-ova vlast. A kad se govori o cjelini projekta Gaženica onda po onome što govore ovdašnji dužnosnici središnja vlast, odnosno SDP s tim nema ništa, jer da je to HDZ-ov projekt. Koji bi, da se realizirao kao je zamišljeno kako reče Kalmeta, zaposlio u Gaženici ne stotine nego tisuće ljudi. Pri tome se, jasno, ne kaže da je to nerealno odnosno da bi toliko radnih mjesta bilo manje na Poluotoku ili negdje drugdje u Zadru. I da bi boduli i u toj varijatni putovali do Gaženice.

Nakon sadašnjih događanja u Gaženici jasno je da će ovaj projekt i dalje biti tema političkih igri. Političarima je očito nebitno koliko je narodu pokislo perje zbog njihovih prepucavanja, jer na koncu se sve to plaća zajedničkim novcem. Za Gaženicu je, da podsjetimo, utrošeno 1,1 milijarda državnih kuna, a za toliko su se, recimo, mogla izgraditi dva mosta kopno-Pašman!


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.