Ostalo / Kolumne

Most izgrađen od tvrdih temelja hladnoratovske nostalgije

Most izgrađen od tvrdih temelja hladnoratovske nostalgije

Na samom koncu mjeseca studenog u kinima se prikazuje najnoviji film velikog Stevena Spielberga. Povezujete stvari? O da, polagano se otvara poglavlje o nadolazećim Oskarima. -Spielberg opet ima tako dobar film?-, pitate se. Zar je to bitno kad pričamo o Spielbergu? Znate li uopće koliko njegovih filmova u posljednjih 25 godina nije dobilo makar jednu nominaciju za spomenutu nagradu? 2!

 

Naravno, niti njegov utjecaj unutar 'akademijinih' krugova nije mogao spasiti očajno loš posljednji nastavak serijala o Indiani Jonesu, no i kad režija ili scenarij podbace, Spielbergovi filmovi su tehnički toliko dobro ispolirani da u najmanju ruku pokupe nominacije u takvim kategorijama. Kakva je situacija s njegovim hladnoratovskim trilerom "Bridge of Spies"? Nastavite čitati...

1957. Brooklyn, New York.
Tek što je pročitao tajnu poruku, samozatajnom slikaru Rudolfu Abelu (M.Rylance) u stan žurno uleti skupina agenata F.B.I.-a u potrazi za dokazima koji kazuju da je ruski špijun. Abel sretno i spretno uništi poruku, no agenti ga ionako privedu. Kako bi u očima svjetske javnosti pokazali svoju demokratsku pravičnost, američka vlast Abelu za obranu dodijeli renomiranog odvjetnika Jamesa Donovana (T.Hanks). Premda se Donovan specijalizirao za parnice vezane uz osiguranja, vlasti nisu zaboravile njegov doprinos u povijesnom suđenju nacističkim zločincima u Nürnbergu.

S obzirom na opću hladnoratovsku paranoju i izraženu mržnju naspram špijunima, američka vlast i javnost već su i prije samog suđenja Abela osudili na smrtnu kaznu. Abel ništa ne poriče niti niječe, već je mirno prihvatio svoju sudbinu. Donovanov moral i etika ipak ne prepuštaju klijenta linču bez ikakve prilike i premda sud donose smrtnu presudu za Abela, Donovan ih mudro uvjeri u to da bi njegov klijent u bliskoj budućnosti mogao poslužiti kao izuzetno bitan način razmjene između dvije sukobljene zemlje. Takvo što se ubrzo i obistini kad Rusi obore američki špijunski U2 zrakoplov i uhite pilota Powersa (A.Stowell). Rusi ekspresno osude Stowella za špijunažu, no ubrzo se dogovori i razmjena pod uvjetom da pregovore između dvije države vodi upravo Donovan. Stvar se dodatno zakomplicira kad prilikom prelaska tek izgrađenog Berlinskog zida, istočnonjemačka policija uhiti nedužnog američkog studenta Frederica Pryora (W.Rogers) te ga optuži za špijunažu...

Bazirano na istinitim događajima. Eh, da sam svaki put dobio kunu kad bi to pročitao za najavu nekog američkog (uglavnom) filma, bio bi je...i milijunaš. No, ostavimo licemjerje po strani jer ionako znamo da amerikanci već desetljećima puše takvu spiku. Spielberg je tu istu rečenicu za svoje filmove upotrijebio već nebrojeni broj puta i na kraju bi trijumfalno mahao zlatnim kipićima iz ruku. Sad? Nisam baš siguran da će se on osobno veseliti, no postoje mnogi uključeni u ovaj projekt koji bi lako i mogli.

 

Škakljiv je ovo film koji dolazi u prilično hmmm... adekvatno vrijeme? Da, to je ono što me najviše muči. Ne volim se uplitati u politiku, no bilo tko iole upućen u američku filmsku industriju itekako dobro zna kako je film jako moćno propagandno oruđe. Dal' postoji neka skrivena poruka unutar ove izuzetno zanimljive priče ne želim špekulirati. Oni koji to žele vidjeti, neće imati većih problema dok s druge strane, oni koji žele klasičan oblik filmske zabave i uzbuđenja neće biti razočarani. Spielberg je institucija koja ništa ne prepušta slučaju. U njegovim filmovima se temeljito pazi na svaki detalj i gotovo svaki segment je ispoliran do savršenstva.

Spileberg je i u ovom filmu zadržao visoku razinu redateljske forme i pravi je gušt (neovisno o tematici filma) gledati svu raskoš njegova umijeća. Naravno, s tako raspoloženim Spielbergom, njegovom 'kućnom' glumcu Tomu Hanksu ovakova uloga savršeno leži i mogao bi je odglumiti bez problema i žmirečki. Dal' je to dovoljno za trijumf i priznanje struke? Možda, oskari su ionako jedna velika igra kompanija i raznoraznih lobija, no po mojem skromnom mišljenju, najviše razloga za zadovoljstvo bi mogao imati brilijantni Mark Rylance za svoju malu al' upečatljivu rolu ruskog špijuna Abela. U igri je svakako i kamera Janusza Kaminskog koja je po tko zna koji put izvanredna, no njegove planove s nagradama bi lako mogao ponovno poremititi lucidno dobri Emmanuel Lubezki sa svojim radom na Iñárritovom nadolazećem masterpieceu "The Revenant".

Ipak, dosta o nagradama. Spielberg je napravio još jedan mali trijumf koji, ruku na srce, tematski baš i ne leži svakom, pogotovo ne u vremenu kad 'vrag čuči iza ugla'. Unatoč spomenutoj tematici, minimalnim dozama patetike (začuđujuće malim kad je Spielberg u pitanju), plastičnim modelima idealne američke obitelji 60-ih, odnosno određenim šupljikavostima po pitanju količine uzbuđenja i vjerovatnosti (braća Cohen i nisu baš savršeno ispolirala scenarij Matta Charmana koji pak s druge strane nije nivo jednog Johna le Carréa ), Spielberg je zaslužan za jedan od ponajboljih filmova godine.Bridge of spies

Bridge of spies:

Režija: Steven Spielberg

Uloge: Tom Hanks, Mark Rylance, Amy Ryan, Alan Alda, Austin Stowell, Scott Shepherd, Jesse Plemons, Sebastian Koch, Will Rogers...

Žanr: Drama, triler, povijesni

Trajanje: 141 min.

 

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.