Ostalo / Kolumne

Sedmi pečat

Ustav Republike Hrvatske: Ljubav i mržnja u doba društvene kolere

Ustav Republike Hrvatske: Ljubav i mržnja u doba društvene kolere

Priča se o najnovijem filmu našeg prekaljenog redatelja Rajka Grlića već dosta dugo, no da je u domaćim medijima baš i dobio pozornost koju zaslužuje, nije.

Prije nekih mjesec dana, Grlićev ''Ustav Republike Hrvatske'' je u Kanadi na ''Montreal World Film Festival'' osvojio Grand Prix nagradu za najbolji film, no i o tome smo tek sporadično čuli pokoju riječ. Zašto je tome tako? Kontroverzan scenarij? Srpski glumac koji glumi proustašu i k tome homoseksualca transvestita? Možda i jedno i drugo, možda i puno više, al' prije donošenja nekih zaključaka, riječ-dvije o samom filmu. 

Vjeko Kralj (N. Glogovac) je srednjovječni muškarac koji skrbi o svojem teško bolesnom ocu (B. Smiljanić), a ujedno i živi podvojenim životom profesora, odnosno, homoseksualca i transvestita. Jedne večeri na Vjeku nasrne grupica huligana koja ga uz poplavu uvrijeda teško premlati zbog čega na kraju završi u bolnici. Tamo ga ispod slojeva razmazane šminke i krvi prepozna njegova susjeda, medicinska sestra Maja (K. Marinković).  

Ustav Republike Hrvatske (2016)

Režija: Rajko Grlić

Uloge: Nebojša Glogovac, Dejan Aćimović, Ksenija Marinković, Božidar Smiljanić, Mladen Hren...

Žanr: Drama, komedija

Trajanje: 94 min.

Maja ga nakon saniranja ozljeda ljubazno otprati doma te mu pomogne oko presvlačenja nepokretna oca. Kad je Vjeko upita za uzvraćanje pomoći, ona ga zamoli da pomogne njezinom diskleksičnom suprugu policajcu Anti (D. Aćimović) oko polaganja ispita o Ustavu Republike Hrvatske. Vjeko nevoljko prihvati uzvraćanje usluge jer osobno gaji naglašena proustaška uvjerenja, a Ante je Srbin... 

Tandem Grlić/Tomić ponovno jaše! Ova, kako oni vole naglasiti, ljubavna priča o mržnji, još uvijek stvara određen kaos i nevjericu u mojoj glavi, no veseli me što je spomenuti tandem dobrano uzburkao mutne vode i pokrenuo lavinu pitanja na koja se mnogi ne usude ni pomisliti, a kamoli ih glasno zapitati. 21. stoljeće u Hrvatskoj? Prije bih rekao četrdesete 20. stoljeća. 

Grlić i Tomić nam to spoznaju uvjerljivo, drsko i iskreno trljaju o nos, no bojim se da oni koji bi poput spužvi trebali upiti poruke ove priče neće niti primirisati kinima već će bez oklijevanja pljuvati po autorima filma bez da su ga i pogledali. Koga vraga bi oni uopće gledali neki film koji progovara o 'pravom' provođenju ustavnih prava jednakosti žitelji ove Lijepe naše silovane, korupcijom i mržnjom rasturene države, kad iza njega stoje komunisti, srbi i 'pederi'?  

Hm, dok god desnica sa srca od sadističke radosti skače u vis, njih će malo tko ili što uvjeriti da se umjesto hvatanja u koštac s pravim problemima ove Lijepe naše (?) prodane, okane pi*darija koje će svakom iole razumnom čovjeku na lice samo izbaciti sramotno rumenilo. Ne mogu shvatiti kako nekog (i to mnoge) u ovoj državi i dalje više smeta nečije seksualno opredjeljenje, vjeroispovijest ili nacionalnost, a ne smeta ga što djeca gladuju, starci rovare po kontejnerima i mladi bježe u nepoznato trbuhom za kruhom, dok se pojedini šverceri/poduzetnici i kriminalci uz izdašnu pomoć politike (i svetih institucija) i dalje bogate i preporodaju našu stoljetnu djedovinu. Eto što čini mržnja, zasljepljuje i zatupljuje.  

Gore spomenuti autorski tandem se na inteligentan, tragikomičan način pozabavio tom istom mržnjom, no nije nas ostavio u nedoumici. Mi i samo mi možemo iskorjeniti mržnju i postati bolji ljudi. Baš sad kad ratne fanfare zlokobno odjekuju diljem majčice nam Zemlje, baš sad kad mnogi zazivaju konačni okršaj ljudske gluposti.  

Znam da će neki biti kritičniji i priupitati se zašto Grlić i Tomić nisu bili hrabriji i odvažniji, možda čak i ekstremniji u pojedinim prizorima, no s obzirom na trenutno (iskreno se nadam da je samo trenutno), svojevrsno provođenje kulturocida u našoj državi, čisto sumnjam da bi se film u tom slučaju uopće i našao u domaćim kinodvoranama. Ja osobno ću im pak aplaudirati za hrabrost i ideju. Poruke i replike su dovoljno snažne da stignu i do onih koji vide širu sliku, a isto tako i do onih kojima se u očima tu i tamo još nađe pokoji 'krmelj' mržnje.

O.K., neću vas dodatno daviti s osobnim filozofijama i političko društvenim analizama, već ću apelirati da pogledate ovaj film. Film koju uz snažnu priču, majstorsku režiju i brilijantnu glumu (Glogovac bi u Hollywoodu za ovakvu glumačku rolu istog trena dobio nominaciju za Oscara, al' jbg., to je već neka druga priča) vrišti za vašom pozornošću.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.