#domaćice
Edo Maajka: Uvijek sam gledao svoje tekstove kao nekakva ogledala...sada više kopam po sebi
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu glazbenog projekta Diskografska spajalica. Ovoga puta, u našem društvu bio je jedan od najpopularnijih i najutjecajnijih repera ovih prostora Edo Maajka.
Prije 20 godina objavio si album "No sikiriki".
Stari se. (smijeh)
Saznao sam da je prije 20 godina, u samo prvih
osam sati prodano 4000 primjeraka. To je za današnje
vrijeme, za fizičko objavljivanje albuma, sjajna
brojka.
A nemoj zezat. Nisam to znao. Znam da kad je bio
objavljen prvi put prije 20 godina na CD-u, da je bio totalni
hype. I zahvaljujući tom hypeu rasprodali smo Dom sportova.
Mislim, nismo ga rasprodali. Imali smo tu sreću da nam je T-Com
uletio kao sponzor. Platili su pola ulaznica za koncert. Ali to
je bila bitna stvar, na koncertu je bilo 10 000
ljudi.
Iste te godine grupa Hladno pivo imala je koncert u maloj dvorani
Doma sportova, a ti si, kao novi izvođač, nastupio pred punom
velikom dvoranom Doma sportova.
U to je vrijeme izašla i naša suradnja - "I za sve
seljake, radit narodnjake". Snimili smo pjesmu "Teško je ful biti
kul".
Što kažeš da na to da si i 20 godina poslije tražena roba?
Mislim da sam uvijek bio tražena roba. Nemam pojma.
Nekako živim u toj iluziji. Ljudi se sjećaju tog albuma. Mnogi su
odrasli uz njega, uz te pjesme.
Album "No sikiriki" snimao si u Morris Studiju. To je bilo
tvoje aktivno koncertno-klupsko vrijeme, možemo reći – zlatno
doba hrvatskog hip-hopa. I sam si naglasio, album je rezultirao
koncertom u Domu sportova. To je ujedno bio i prvi veliki dokaz i
potvrda da odlično radiš i imaš publiku na svojoj strani. Vrati
nas malo 20 godina unatrag na druženja i snimanje u Morris
Studiju. Konkretno, kako je izgledao tvoj dolazak u taj studio
koji je podržavao mlade, inovativne autore i
izvođače.
To je prekrasan prostor, to su prekrasni ljudi. Miro
Vidović mi je promijenio život. Bio mi je jedan od najboljih
prijatelja. Ondje sam upoznao sve, napravio sve najbolje stvari.
Miro je bio jedan od rijetkih koji je znao smiksati sve kako
treba i koji je znao to sve završiti. Ali ondje sam upoznao sve!
Upoznao sam, recimo, Arsena. Nikad neću zaboraviti te sate i dane
provedene u razgovoru s Arsenom. Miro je kao čovjek, meni je
teško govoriti o njemu, ali fakat sam bio vezan uz njega i volio
sam ga. Bio mi je jedan od najboljih prijatelja. Nina Badrić je
ondje snimila, napravila sve svoje najbolje pjesme i albume.
Cijeli Blackout pokret je ondje snimao. Cijeli hip-hop tamo se
okupljao jer je Miro znao smiksati hip-hop. Sve što je prolazilo
Mirove ruke zvučalo je stvarno prekrasno. Tako da je biti ondje
bilo nevjerojatno, i događalo se jako puno toga. Ja sam ondje bio
kao neki namještaj, kao neka stolica. Bio sam stalno prisutan. I
Morris Studio bit će dio mene zauvijek.
Vrati nas malo i u to vrijeme snimanja prvog albuma "Slušaj
mater" jer me zanima kako je izgledao tvoj ulazak u tada
jaku hrvatsku, zagrebačku hip-hop scenu koja se okupljala oko
Mire Vidovića, Luke Tralića Shota, Blackouta i Radija
101.
Pa bilo je čudno. Bilo je dobro dok neki ljudi nisu čuli
moj prvi album u studiju. Ja sam bio jako nesiguran, nesiguran
sam i sad. U ono vrijeme, prva stvar, mislio sam da to neće
nikako proći, nekakva pjesma o nekim prikazama i s nekim ratnim
traumama. A druga stvar, hrvatska scena u to vrijeme bila je jako
jaka, moćna. Tako da kad sam krenuo s objavljivanjem, mogu reći
da je sve izašlo u dobro vrijeme, zato što je El Bahattee,
nažalost, napuštao scenu, pa se tu dogodila jedna rupa s te
strane. I taj storytelling mislim da nitko nije toliko pokrio
kako sam ga pokrio ja u to vrijeme kada je izašao moj prvi album.
Ja dolazim iz neke glazbene punk-škole, rock and roll, tako da se
nisam družio s reperima. Nisam znao repere. Znao sam ih iz
viđenja. A nisam se nikada družio i izlazio s njima. Ja nisam
visio na Jarunu, u klubovima s Blackout ekipom, u klubu
Aquarius.
U to vrijeme nisam imao kruh za sebe. Ja sam dolazio na
Blackout program čisto onako: "Di si? Bok, jesi dobro?" I to
je bilo sve. Prvo sam se povezao s Elementalom, sa Shotom. Onda s
producentima, s Dashom. Taj Dashov zvuk, taj balkanski hip-hop je
nešto što je mene izgradilo. Izgradio sam se na tom zvuku koji je
on napravio. I bilo je tu svega, i ono, znaš, Bosanac,
pljuvanja i toga svega, ali bilo je i raje koja me je voljela,
koji su me gotivili, koji su me gurali. I još jedna bitna stvar
da ja nisam počeo nastupati s DJ-em. Krenuo sam od početka s
bendom. Ja dolazim iz tog bendovskog miljea, jer sam prije toga
imao bend tijekom studiranja. Kratko je trajalo moje studiranje,
jednu i pol godinu. Imao sam HC bend, crossover-bend, tako da sam
htio nastaviti imati takav jedan prateći bend. I onda sam
napravio Leksorine i počeli smo nastupati. Tako da je otpočetka
bila priča iz nekih hip-hop krugova kao Edo nije hip-hop. Mislim,
u to vrijeme što god je bilo bolje od nekakvog prosjeka, nije
bilo hip-hop u očima i ušima tih ljudi. Tako da je to za mene
bila pohvala. Ali, u liveu sam ja bio potpuno drugačiji.
Išao sam tom nekom bendovskom stazom.
Zapravo, svima si u studiju bio simpatičan i na glazbenoj sceni
dok nisi progovorio, dok nisu konkretno čuli što radiš, tvoje
pjesme i na koji način snimaš. Ali kad si govorio o tim nekim
problemima, što su ti zamjerali, gdje su te svrstavali, bilo je
dosta problema i od strane glazbenih udruga u to vrijeme. Imao si
problema s prijavama za glazbene nagrade i to zato što nisi imao
hrvatsko državljanstvo. Stalno si bio na tapetu i stalno se
propitivalo jesi li ili nisi hrvatski izvođač. Sjećam se naših
razgovora iz tog vremena. Bio si dosta ljut. Baš ti je to smetalo
i frustriralo te?
Je. Pa kako mi ne bi smetalo. Završio sam srednju školu u
Hrvatskoj. U Hrvatskoj sam od 90-ih, preciznije 1992. Prvi album
objavio sam 2002., i nikako nisam mogao dobiti državljanstvo.
Mislim, moja prva dva, tri albuma bila su nominirana za Porin za
album godine i za hip-hop album. Ubijao sam koncertima, nastupao,
ali nemam državljanstvo, kao nemam pravo. Tad se to još uvijek
moglo sve regulirati preko izdavača, jer mi je diskograf bio iz
Hrvatske. Vlasnik mojih snimka je Menart, slovenska tvrtka koja
radi i djeluje u Hrvatskoj.
Sve to oko tebe bilo je nezaustavljivo objavljivanjem albuma "No
sikiriki", pogotovo pjesme "Pržiiii". Nakon toga svi su znali za
tebe i pričali o tebi, tvojim stihovima i rapu.
"Pržiiii" je bila crna komedija na tadašnju pop-scenu,
nešto što je u to vrijeme bilo najbolje i najslušanije. Kako sam
ja panker u duši, morao sam to ismijavati i napravio sam to dosta
kvalitetno. Napravili smo spot koji je bio presmiješan i
prekvalitetan. Tako da je ta pjesma, kada je izašla kao single,
odjeknula. Još u to vrijeme nije bilo YouTubea i nije bilo tih
zafrkancija, ali to je doslovce bilo svugdje i to su svi vidjeli.
Neki su se uvrijedili. Onda sam skontao da postoje u hrvatskoj
glazbenoj industriji jaki glazbeni klanovi. Ako ti diraš,
naprimjer, mog pjevača, ako ga pljuješ, nećeš moći ovo ili ono.
Mislim, meni to nije izgledalo kao pljuvanje, meni je to
izgledalo kao neki stand-up u kojem ću se zafrkavati s nekim
osobama koje su kao nedodirljive na sceni. I to sam i radio, i
mislim da je ta pjesma super prošla, ali poslije te pjesme baš je
bio pritisak. Idemo mi njega maknuti. Neke emisije su bile gašene
zbog mojih pjesama. Taj album "No sikiriki" bio je jedna
nevjerojatna era jer si imao "Pržiiii" oko koje su neki
glazbenici ustali protiv mene. Imao si i pjesme zbog kojih su
neke radioemisije ugašene. Političari su u to vrijeme, bitni
političari, znači glavni političari mainstreama i oporbe,
raspravljali o mojim pjesmama u političkim emisijama.
Jesi li se tad osjećao važnim, jesi li shvatio koliko brutalni
stihovi imaju moć?
Nisam.
To je vrijeme kada se intenzivno razgovaralo, raspravljalo o
tvojim stihovima, o tvojoj glazbi. Do tada su te gotovo svi
probali ignorirati, ali nakon "Pržiiii" to je bilo
nezaustavljivo. Je li pravi razlog "napada" na tebe bio to
što nisi imao hrvatsko državljanstvo ili to što si bio jak,
previše dobar i nekome smetao?
Pa malo sam nagazio neke ljude. Da ih nisam nagazio, ne
bi njima to smetalo. Nisam kalkulirao, jednostavno sam bio takav.
Sada to ne bih radio jer sad nemam te emocije u sebi. Ali
provokacija mi je bila glavna stvar. Želio sam ljudima predočiti
ta njihova ogledala. Uvijek sam gledao svoje tekstove kao nekakva
ogledala koja ću staviti ispred slušatelja ili ispred scene ili
ispred bilo čega, i reći - Gledajte se! To je taj mentalitet.
Recimo pjesma "Pržiiii" bila je čista provokacija. U ono
vrijeme, ako se sjećaš, narodnjaci nisu bili dobrodošli, bili su
manje-više zabranjeni. Tako da sam htio napraviti pjesmu
koja će biti ubitačna, smiješna, ulaziti u uho i donijeti ono
čega se svi plaše. Sad mi to nije gušt. Sad su narodnjaci
dobrodošli, sad su narodnjaci pop. Sad su narodnjaci zicer. I to
mi se onda ne radi. To možda nije pametno poslovno, ali takav
sam. Kad je nešto zicer, bježimo od toga.
Ti si u to vrijeme svojim stihovima govorio o socijalnim i
društvenim problemima, problemima koji su bili vezani za Hrvatsku
i za Bosnu i Hercegovinu. Konkretno, album "No
Sikiriki" donosi ratne teme. On je bio realan osvrt na
stanje tog vremena, na sve ono što se događalo u Hrvatskoj, ali i
svijetu. Jedan totalno crni album, pjesme koje govore i o radnim
navikama, kriminalu, životnom standardu. Ali tu ima i ljubomore,
strasti, pjesama o stvarnosti, svakodnevici. Prije 20 godina na
hrvatskoj sceni to sve se izbjegavalo. Glazba je više bila samo
za zabavu. Stihovi su bili tvoje glavno oružje i adut na sceni.
Uz sjajnu produkciju, uz dobar beat, provokaciju na rep-scenu
donio si folk-elemente koje si uspješno povezivao u
cjelinu.
Da. Taj album nastao je u pauzama mojih promotivnih
koncerata prvog albuma. Mislim, taj album je izašao dvije godine
nakon izlaska prvog albuma koji i nakon prve godine od
objavljivanja nitko baš nije primjećivao, nije bio svjestan.
Došao je Porin i pitanja "Tko je taj Edo Maajka koji je nominiran
za album godine?" Bio sam nominiran s Thompsonom i Gabi
Novak. I odjednom smo počeli malo sviruckati, odjednom drugi
album s kojim sam htio baš napraviti neki pomak. Imao sam dvije
solucije – ili ću ići putem "Prikaza", praviti pjesme s kojima ću
se dodvoravati ljudima još više, ili napraviti album koji ću
otvoriti s "Ovdje više ne dolaze ni rode" s pjesmom "Sevdah
o rodama". Recitacijom koja je jako ozbiljna, koja udara u
želudac, koja je puna trauma, mojih i tuđih. I koja je nastala
tako kako je nastala. Nije se kalkuliralo kako bi to sad
izgledalo. Tada nije bilo Facebooka, tada nisi mogao neki
response čuti. Ja sad odem na internet i kad ti objaviš ovaj naš
intervju, ja mogu otići u komentare i vidjeti: "Jeb***, on je
idiot, što si ga zvao?" Znaš, drugačije je to bilo vrijeme,
jednostavno. To je baš taj postratni album u koji sam stavio malo
nekog optimizma, jer to je bilo moje, to je mene sve jako
iznenadilo.
Album je tematski crnjak, a naziv "No sikiriki" postao je
svima poštapalica za pozitivu, poziv za nenerviranje.
Tako je, i album nosi pozitivu. Znaš, ti kad slušaš i
najcrnje pjesme na albumu, one na kraju imaju neki tračak
svjetla. Nije to tmina. Svaka na kraju donosi neko
svjetlo.
Ti si zbog rata morao napustiti svoj dom u Bosni i Hercegovini.
Prvo si živio u Privlaci pokraj Zadra i onda si došao u Zagreb.
Kad si zavolio Zagreb? Znamo se jako dugo, pa tako znam da voliš
sve što bi bilo i obilježje purgera. Voliš nogomet, voliš Dinamo,
bio si u Zagrebu kada je Dinamo pobijedio Partizan 5-0? Volio si
Radio 101...
Da, tu utakmicu protiv Partizana gledali smo u stanu.
Tada sam pohađao srednju školu u Zagrebu. A na Stojedinici sam
počeo i karijeru, a i moja opsesija Stojedinicom počela je malo
prije onih prosvjednih skupova. To je bio nevjerojatan period,
malo ljudi danas se sjeća toga i zna. I Stojedinica se u odnosu
na ono vrijeme promijenila, svi su se promijenili (smijeh).
Cijeli Blackout nastao je na Stojedinici. U biti ti prosvjedi su
bili jak vjetar u to hip-hop jedro. Tamo se iznjedrila ona pjesma
za Radio 101, gdje Dino Dvornik pjeva refren i gdje su oni
najjači MC-jevi bili okupljeni oko Blackouta. Nisam mogao
nastaviti studirati u Zagrebu jer nisam imao papire, dokumente.
Bio sam izbjeglica i stranac, lomilo mi se srce zbog toga svega.
Tu su mi bili svi prijatelji, odrastao sam tu! Morao sam se
preseliti u studentski dom u Tuzli i ondje sam studirao i upoznao
ekipu s radio emisije FMJAM i shvatio da tamo ima hip-hopa i
osnovali smo Defance bend, to je bio crossover-bend. Znači, imali
smo rifove na koje se mora repat (smijeh) jako i snažno. Napustio
sam fakultet u Tuzli i vratio se u Zagreb, upisao sam za kuhara.
Ostavio sam se fakulteta i počeo sam snimati demo-snimke. Prvi
demo snimio sam kod Shota za pjesme "Mahir i Alma" i
"Minimalni rizik". To se je zavrtjelo na Blackoutu, to je tada
bila demo-emisija. I odmah su počeli stizati pozivi, počeo sam
ići po izdavačkim kućama. Nekako sam došao do Menarta, želio sam
biti u diskografskoj kući Menart. Svi koji su valjali,
objavljivali pjesme i albume, bili su tada u Menartu. I nije mi
bilo ništa bitno. Nije mi bilo bitno ni kakav ću ugovor
potpisati. Ništa mi nije bilo bitno. Samo sam htio za Menart
snimiti i ispucati iz sebe to što imam. Nisam planirao neku
veliku karijeru. Ja sam mislio da, s obzirom na to da ću biti
kuhar, da možda odradim koju svirku i onda skupim za neki auto sa
strane. U glavi mi nije bilo da ću imati dva, tri
albuma.
Kada sam donio prvi album na miksanje, Miro Vidović mi je
rekao: "Što ti u životu radiš?" Ja sam mu odgovorio:
"Slušaj, ako vama treba kakav kuhar da tu napravimo neku kuhinju,
ja vama mogu kuhati raditi neke gablece." A on meni kaže:
"Mali, ti ne razumiješ, ovo je super, nećeš moći biti kuhar."
"Vježbaj, repaj", to mi je govorio, "počni trčati, počni
vježbati, jer ti ćeš imati koncert i biti uspješan." Meni to
nije bilo ni na kraj pameti. Tek nakon Doma sportova shvatio sam
da je ovo stvarno nešto veliko. Ne znam kako to objasniti, jer ja
generalno imam u životu taj problem jer sam odrastao u
izbjeglištvu. Svi mi ljudi koji smo odrasli u izbjeglištvu imamo
sindrom toga da ne znamo vrijedimo li i ne znamo koliko
vrijedimo. Mislimo da vrijedimo manje jer smo izbjeglice. Bez
obzira na to jesmo li izbjeglice u Bosni, Hrvatskoj, Srbiji,
Austriji, Americi... Jednostavno to dobivamo od okoline,
takav output. I ako si sam, a ja sam bio sam bez roditelja u
Hrvatskoj, u nekom momentu počneš i vjerovati u to
sve.
Danas vjeruješ u sebe, u ono što radiš, u svoje pjesme i svoj
uspjeh?
Pa opušten sam, nije mi to bitno toliko. Danas kad radim
pjesme, radim samo za sebe. I tad sam ja radio pjesme za sebe,
ali sad još više kopam po sebi. Znači, manje gledam na društvo, a
više gledam na sebe i gledam kako da očistim neke svoje stvari,
nešto s čim se hrvam kod kuće sam. Od 40. na ovamo, ajmo reći od
38. na ovamo, posljednja dva albuma, "Put u Plus" i
"Moćno", nastala su na totalno drugačiji način od svega što
sam prije radio. To je ogromna introspekcija. Svaka linija u
svakoj pjesmi na ta posljednja dva albuma nešto mi znači. Jako mi
je bitno.
Osobno?
Osobno. Osobno za mene. Osobno za moju obitelj, za moje
prijatelje.
Jesi li kad osjetio ljubomoru, da je netko ljubomoran na tebe
zbog tvojih pjesama, zbog toga što si uspio?
Jesam, jesam. Da! Reperi inače imaju vrlo izražen ego,
imaju ga svi. I onda je bio taj problem kad ljudi počinju pričati
o tome i hvaliti se o tome što oni rade, koliko oni
imaju. Bla bla bla. Nekad sam jednostavno znao prešućivati
neke stvari iz svog života da ne bih izazivao druge, jer znam što
je ljubomora. Osjetio sam je mnogo puta.
Izdvojeno
-
Zadar je na gostovanju kod Cibone u 16. kolu FAVBET Premijer lige večeras slavio rezultatom 65:77 (19:23, 12:17, 14:21, 20:16).
-
Predsjednik Zoran Milanović, koji je večeras osvojio svoj drugi predsjednički mandat, poručio je da će se i u nadolazećem petogodišnjem mandatu na čelu Hrvatske držati Ustava koji je njegov program, a Vladi je, kao i nakon prvog kruga izbora, poslao poruku o ispruženoj ruci.
-
Aktualni predsjednik Zoran Milanović osvojio je u drugom krugu predsjedničkih izbora sve županije i Grad Zagreb, a najbolji je rezultat ostvario u Istarskoj i Međimurskoj županiji.
-
Rezultati studije iz 2019. godine, objavljeni u časopisu Journal of Neuroscience upućuju na to da osobe koje osjećaju umor češće posežu za nezdravom hranom te troše više novca na kupnju slanih ili slatkih grickalica, prenosi Medical News Today.
Reci što misliš!