Ostalo / Intervjui

ne propustite

Christian Bischof oduševljen zadarskim katedralnim orguljama: večerašnjim recitalom otvara izvedbeni dio 6. Zadar Organ Festivala

Christian Bischof oduševljen zadarskim katedralnim orguljama:  večerašnjim recitalom otvara izvedbeni dio 6. Zadar Organ Festivala

Večeras u 20 sati, u katedrali sv. Stošije, cijenjeni njemački orguljaš Christian Bischof priredit će koncert otvorenja 6. Zadar Organ Festivala.

Nakon sinoćnje probe na zadarskim orguljama njemačke radionice Eisenbarth, Bischof je bio oduševljen kvalitetom i dispozicijom instrumenta.

Ove orgulje se po mnogočemu razlikuju od Eisenbarthovih instrumenata koje sam svirao u Njemačkoj. Ovo je njihov najkasnije izgrađeni instrument ove veličine na kojem sam imao priliku svirati, a izbor registara omogućava izvedbu različitog repertoara," istaknuo je. Pohvalio je i ugodnu akustiku katedrale i izrazio veselje što će večeras zadarskoj publici predstaviti zanimljiv program koji je pripremio.

Bischofova strast prema orguljama seže u rano djetinjstvo. Sa samo šest godina, nakon jedne orguljaške izvedbe u crkvi, rekao je roditeljima da želi postati orguljaš i što prije početi učiti svirati. „Znao sam da želim sam stvoriti toliku količinu različitih zvukova, od najtiših do najglasnijih, najrazličitijih boja“, prisjeća se. Roditelji su ga poslali na poduku kod lokalnog orguljaša, dok je kasnije nastavio službenu izobrazbu u čuvenoj Glazbenoj školi i gimnaziji prestižnog dječačkog zbora Regensburger Domspatzen, te na studijima u Würzburgu i Švedskoj. 

Orgulje, prema Bischofu, zahtijevaju poseban tip fizičke i mentalne spremnosti. „Jedan od najzahtjevnijih aspekata sviranja orgulja je savladavanje koordinacije između ruku i nogu. Orgulje angažiraju cijelo tijelo, što ih čini fizički zahtjevnijim u usporedbi s drugim instrumentima. Osim toga, prilagodba različitim orguljama, od kojih svaka ima svoj jedinstveni raspored, zvuk i karakteristike, zahtijeva fleksibilnost i tehničko razumijevanje. Svake orgulje su svijet za sebe“, objašnjava. No, osim fizičkog napora, Bischof ističe i emocionalni izazov: „Orguljaši najčešće provode vrijeme sami za instrumentom, mnogo rjeđe nastupaju s orkestrima i komornim sastavima, stoga bih rekao da je najveći izazov našeg posla samoća.“

Kako bi širu masu upoznao s orguljskom glazbom, Bischof je pokrenuo nekoliko koncertnih ciklusa u Njemačkoj, poput minhenskog „mai.ORGEL“, jutarnjih recitala i večernjih orguljskih soiréea. „Pokušavam predstaviti orgulje u različitim kontekstima kako bih privukao različitu publiku,“ ističe. Prije samih koncerata, često voli objašnjavati povijesne i tehničke aspekte instrumenta jer smatra da to pomaže publici bolje razumjeti i cijeniti složenost orgulja.

Osim što njeguje tradiciju potičući obnovu povijesnih orgulja, zaslužan je za koncertni život, glazbu i naobrazbu crkvenih orguljaša Nadbiskupija München i Freising. Navodi da budućnost orgulja vidi u inovaciji uz poštovanje tradicije. „Orgulje imaju veliki potencijal u crossover žanrovima, što omogućuje da ostaju relevantan i inspirativan instrument za tradicionalnu, ali i suvremenu publiku“. Njegova vizija budućnosti orgulja uključuje korištenje tehnoloških inovacija koje orguljašima omogućuju manipulaciju zvukom u stvarnom vremenu. „Smatram da će ovladavanje tim tehnologijama omogućiti budućim orguljašima da pomiču granice onoga što orgulje mogu izvesti, čineći ih svestranijim i prilagodljivijim suvremenoj glazbi i eksperimentalnim žanrovima. Orguljaši budućnosti morat će biti tehnički vješti i kreativno hrabri, spremni integrirati te inovacije u svoje izvedbe, a istovremeno očuvati bogatu tradiciju orguljske glazbe,“ nadodaje.

Večerašnji koncert, prigodno će otvoriti Bachovim remek-djelom „Toccata, adagio i fuga u C-duru“, nakon čega će uslijediti nekoliko obrada orkestralnih i klavirskih djela poput Vivaldijeve „Jeseni“ iz „Četiri godišnja doba“, Mendelssohnovog „Preludija i fuge u f-molu“, te Chopinovog lirskog „Nocturna u f-molu“. Na repertoaru je i Kerllovo šarmantno djelo „Capriccio sopra il Cucu“, kojeg je izvođač izabrao jer je skladatelj, poput njega, djelovao u Münchenu. Za sam kraj, izvest će Franckov „Finale u B-duru“, jedno od najimpresivnijih djela orguljaške literature. 

Program je pomno osmišljen kako bi publici pokazao bogatstvo boja i zvučnih mogućnosti zadarskih tromanualnih Eisenbarthovih orgulja, a Bischof s nestrpljenjem iščekuje nastup kako bi zadarskoj publici predstavio svoja glazbena rješenja.

Ulaz na koncert je besplatan, uz mogućnost donacije.

Večerašnji koncert obećava spoj tehničke izvrsnosti, inovativnih ideja i dubokog poštovanja prema tradiciji, stoga ne propustite ovo svečano otvorenje izvedbenog dijela 6. Zadar Organ Festivala, u katedrali sv. Stošije, u 20 h. 

 


Reci što misliš!