spreman za nove projekte
Mile Kekin o odlasku iz Hladnog piva: Bilo mi je glupo da se pretvorimo u bend koji će svirati samo stare hitove, sad mogu istražiti nove pravce
Hrvatska diskografska udruga (HDU) u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom (HR2), Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi još jedan intervju u nizu u sklopu atraktivnog glazbenog projekta Diskografska spajalica.
Posebna nam je čast biti u društvu pjevača, skladatelja, tekstopisca i umjetnika Mile Kekina!
Na fotografiji: Mile Kekin
Fotografija: Valerio Baranović
Naziv tvoje nove pjesme je "Guvernal". Jednom si biciklom
stigao na emisiju "Svijet diskografije" koju smo emitirali iz
središta grada. Sjećaš se toga?
I sad sam stigao biciklom. Ostavio sam ga na ulazu HRT-a. Ne
vežem ga. Toliko je loš, toliko je oduran da ga nitko ne želi
taknuti. Vozim se po cijelom gradu njime već godinama i nitko ga
ne želi niti pogledati. Već sam lagano frustriran time jer mojim
prijateljima uredno kradu bicikle, a moj nitko da takne. Baš jako
grdi bicikl imam.
Ali je funkcionalan?
Vozi super i super sam zadovoljan.
Koliko ga dugo već imaš?
Pa, jedno četiri godine ga intenzivno vozim. Prije je to bio
bicikl moje žene. Još je ženski bicikl tako da mi još to
ubija cool faktor.
Imaš li onda i košaru?
(smijeh) Imao sam prije torbe s lijeve i desne
strane.
Voziš redovito na dnevnoj bazi bicikl. Znači li to da si
u dobroj formi?
Da. Radim na sebi.
Zadnji put kada si biciklom stigao na naš susret, odnosno
razgovor, bilo je to u lipnju 2017. godine. Tada si primio
nagradu Drugog programa Hrvatskoga radija za Hit mjeseca, i to za
pjesmu "Reno 4". Iste godine bio si dobitnik nagrade "Music Puba"
za najboljeg kantautora. Sad imaš novi album koji si pripremao i
brusio dvije godine. Čuo sam kako si pazio na svaki detalj u
pjesmama kako si s novom glazbenom ekipom stalno preispitivao
glazbena rješenja. Marljivo se radilo, popravljalo, brisalo,
vraćalo… Jesi li na kraju zadovoljan?
Pa, da. To je vrijeme u kojem smo stvarno puno toga
preživjeli, ne samo ja kao autor.
Kao pojedinac?
Čak bih rekao mi kao čovječanstvo svašta smo preživjeli.
Mislim na pandemiju, tako da je bilo puno vremena koje smo
provodili doma. Nije se sviralo, pa sam tako imao vremena
svaki stih izokrenuti trideset puta i sve snimiti sto puta. U
pravu si, puno sam toga brisao i ponavljao. Bilo je puno vremena
koje sam iskoristio radeći na albumu "Nježno đonom".
Molim te, sam odaberi kako ćeš to
učiniti nježno ili đonom, ali
sve zanima što je s Hladnim pivom? Je li to još tvoj bend, tko će
te sada pratiti? Naš zadnji susret bio je 2020. na HRT-u u
emisiji "Music Pub". Hladno pivo tada nam je sviralo uživo i
zajedno ste obilježavali trideset i pet godina zajedničkog rada i
druženja. Nakon toga imali ste slavljeničku turneju. I moram
priznati za vrijeme toga gostovanja u emisiji nije se dalo
naslutiti da je to kraj Hladnog piva.
Pa, mi nismo nikad niti htjeli od toga raditi neku veliku
priču. Ja sam prije godinu dana rekao dečkima da ću lagano otići
iz benda.
Kako su to primili? Kakva je bila njihova
reakcija?
Mislim, primili su to O.K. Zapravo smo onda razgovarali što
ćemo dalje i kako ćemo to sad isfurati. Dogovorili smo se da
nećemo to odmah razglasiti na velika zvona, nego da ćemo
odsvirati koncerte kojih je bilo puno i prije su bili dogovoreni
i da ćemo negdje onda na kraju ljeta javiti ljudima da se
rastajemo. Zadnji koncert odsvirali smo 29. listopada 2022. A
razlozi su bili to što jednostavno nekako skupa više nismo mogli,
nismo imali tu kreativnu kemiju. Ona se više nije događala i neke
od tih pjesama koje su se sad našle na mojem albumu kao band smo
pokušavali napraviti zajedno, no to je sve nekako išlo, zapravo
nije išlo. I to je bio razlog da sam jednostavno odlučio da mi je
glupo da se sada pretvorimo u bend koji će isključivo svirati
svoje stare hitove. Mislim da sam još dovoljno potentan da mogu
još izdavati albume i da ćemo svirati kao u dva sastava. Ja ću
imati svoj bend, oni će imati svoj i da ćemo oba sastava imati
pravo svirati i pjesme Hladnog piva, pjesme koje ljudi
znaju.
A, znači, ostaje suradnja?
Da, ostaje suradnja u smislu da će oba sastava normalno, sve
što god budu željeli moći svirati od našeg repertoara s osam
albuma Hladnog piva. Tako isto i ja sad s novim sastavom izvodim
recimo pjesme "Pitala si me", "Samo za taj osjećaj", ali zajedno
s pjesmom "Reno 4" i s novim pjesmama s albuma.
Na fotografiji: Mile Kekin s pratećim bendom
Fotografija: Valerio Baranović
To se nekako moglo i očekivati. Jer ti si uz Hladno pivo,
rekao sam, osvojio nagradu za najboljeg kantautora Hrvatskoga
radija, pa onda za Hit mjeseca 2017. i 2018., ali i prije se to
događalo. Imao si glazbene izlete, "Kuća bez krova" naziv je
tvojeg solo albuma na kojem se nalaze pjesme "Reno 4" i "Takav
par". Prije toga 2001. imao si projekt Mile i
Putnici i snimili ste uspješne pjesme "U dva oka", "Maslina",
"Dolje je bolje" itd. Zato se nekako i moglo očekivati da ćeš
jednoga dana krenuti samostalno. I da razmišljaš i o toj karijeri
solo izvođača, kantautora izvan benda.
Ja nisam imao namjeru napustiti bend. Htio sam raditi na dva
kolosijeka, ali to u jednom trenutku više ne možeš. Jednostavno
se ne možeš koncentrirati dovoljno dobro i na jedno i na drugo i
onda počneš svaštariti. Tako da sam za sve solo albume gledao da
budem uvijek različit, što se tiče zvuka, i to se čuje. Uvijek
sam se trudio, no sada više nemam potrebe to raditi jer sada mogu
na trenutke zvučati slično kao Hladno pivo, a na trenutke mogu
opet više vući na tu fazu "Renoa 4", tako da sad kad gledam,
mislim da mi se otvorilo jedno široko polje mogućnosti s novom
ekipom koja je vrlo svestrana i s kojom mogu konačno istraživati
druge glazbene pravce.
Jesi li zbog tog statusa koji je imalo i još ima Hladno
pivo na našoj glazbenoj sceni, imao svojevrsni pritisak od samog
sebe, u prvome redu da moraš dvostruko biti bolji, dokazivati se?
Jesi li svaki stih, ton, riff tri puta preispitivao? Jer oni koji
budu slušali album "Nježno đonom", čut će i Kekina kantautora,
ali i Kekina iz Hladnog piva.
Da, album ima jedan prepoznatljiv rukopis i prepoznatljiv
vokal. I onda odmah čim zapjevam, ljudi znaju. Uvijek smo se
zafrkavali, i za vrijeme Hladnog piva, kako svaki album zvuči
svjetski dok ja ne zapjevam, onda zvuči regionalno, da tako
kažem. Ne bježim od toga, niti se želim odreći svega što sam
radio u Hladnom pivu.
To bi bilo u najmanju ruku i glupo.
Bilo bi totalno glupo. Ja sam autor većine tekstova, većinski
autor materijala i jednoga i drugoga. Jesam li se uspoređivao? Ne
uspoređujem se isključivo s Hladnim pivom, nego se općenito samo
pitam vrijedi li to? Kad napišeš neku pjesmu, znaš i sam koliko
se pjesama proizvodi svaki dan. Koliko recimo tebi stiže u tvoj
inbox novih materijala. Ako već imaš sto dvadeset, sto trideset
pjesama, koliko sam ih ja skupio, a koje ne možeš više odsvirati
uživo jer ne stanu jednostavno na jedan repertoar, onda nema
smisla raditi neke nove. Pogotovo ako nemaš stvarno dobar motiv,
nego ih snimaš jer moraš nabijati minutažu da bi dobio status
umjetnika ili tako nešto (smijeh). Ja sada mogu raditi polako i
evo mislim da je tu ključnu ulogu, moram spomenuti, u ovom albumu
odigrao i Mark Mrakovčić koji mi je puno pomogao oko zvuka, da
dobijemo taj, kako bih to nazvao, nekakav bezobrazni
rock.
Kad sam čuo njegov album, "Breathing Black Sheep" koji je
snimio na engleskom jeziku, poslao sam poruku: "Znaš, stari, ti i
ja moramo raditi zajedno. Ne poznajemo se, ali evo sad ćeš me
upoznati."
Koliko su ti važne društvene mreže, koliko vjeruješ u sve
ono što vidiš, što se pojavi, što se objavi? Ti se na albumu
rugaš toj moći društvenih mreža, kažeš da svatko može postati
glavni lik, a ti ćeš mu poslati link.
Razdoblje u kojem je nastao album zapravo je bilo i pod
utjecajem praćenja društvenih mreža, pogotovo jer za vrijeme te
nesretne korone, kad smo svi stalno provjeravali vijesti, svakih
petnaest minuta jel' ima neki novi soj, neka nova teorija, što
pomaže, što ne pomaže, i tako dalje, pa su se naravno tu pojavili
raznorazni šarlatani koje isto komentiram na albumu. Da mene
pitaš što mi znače društvene mreže, meni je to stvarno nužno zlo.
Evo, stvarno. Baš taj način komuniciranja mi ne leži. Ja kao
performans artist imam osjećaj da svi mi konstantno moramo biti u
nekom modusu samopromocije na tim mrežama, kao eto moraš to
stalno raditi, to te uvjeravaju i izdavači da moraš biti prisutan
da te ljudi vide. Ja bih klincima što kasnije dopuštao da se na
to zakače.
Da, nažalost, društvene mreže opasna su stvar, opasno
sredstvo, okidač za mnoge, puno se tragedija dogodilo baš zbog
toga što su neki događaji koji su bili objavljeni na društvenim
mrežama nekima postali i motiv da to ponove, potaknu ih da nešto
slično naprave. Društvene mreže, odnosno korisnici društvenih
mreža ni tebe nisu baš uvijek mazili. Bilo je dosta često i
žestokih glazbenih komentara na tvoj rad. Što kažeš ti? Koliko
često pratiš komentare i objave u kojima se pojavljuje tvoje
ime?
Pa, nije da pratim sad često.
Na fotografiji: Mile Kekin
Fotografija: Valerio Baranović
Je li ti uopće važno što netko komentira, a da mu
ne znaš ime i prezime?
Ne. Iako čisto iz higijenskih razloga ne čitam sve komentare
ispod svih članaka, tu se nađu svakakve gadarije. Možda taj
prostor ispod članaka, ispod tih novinskih priloga služi ljudima
za neku vrstu, da istresu valjda negativno iz sebe, možda nakon
toga što to napišu, budu barem malo bolji muževi ili
očevi…
A možda i ne. E, to je problem.
A možda i ne. Mislim to je problem već dulje vrijeme. To me
inače i zanima na nekoj teoretskoj razini, pogotovo što, recimo,
lažne vijesti puno brže putuju tim virtualnim prostorom jer su
jednostavno puno više seksi.
Oprosti, kome?
Klikabilnije su. Pa profitu. Mislim da se tu radi o tome da
toj sponi, sistemu kao kapitalizam paše takvo konstantno buđenje,
udaranje na emocije kako bi ljude aktiviralo. Jer čim se čovjek
tako involvira emotivno, on počinje više pratiti, više klikati i
tako dalje. To je već fenomen koji posljednjih godina promatramo
u svijetu. Pogotovo, recimo, u Americi, to je zanimljivo
promatrati.
Je li neki komentar, konkretno napad na tebe u obliku
komentara na društvenim mrežama, bio poticaj da to obradiš i
spomeneš u svojim pjesmama?
Da, to je pjesma "Zubić vila". Baš komentiramo te hejtere i u
jednom trenutku čuje se glas moje kćerke koja mi je tu malo
pomogla. Da, mislim da je to nešto što ja moram izbaciti iz sebe,
mislim ja nisam isključivo, što se kaže, rezervoar u koji se sve
sipa, nego tu i tamo onda imam potrebu da to pretvorim u stihove
i vjerujem da će mnogi biti zadovoljni ovom pjesmom koja govori o
nekoj infantilizaciji društva za koju ne znam kad je točno
počela. Ja, recimo, mislim da je ključna godina bila 2016. kad je
Trump došao na vlast i da od tada pa nadalje postajemo puno
imbecilniji kao rasa i to sam, eto, sročio u kompoziciju "Zubić
vila".
Ali, ti isto voliš kritizirati druge. Zapravo ono što
primjećuješ, što misliš da nije dobro, iznosiš svoje mišljenje
kroz stihove. Koliko, Mile, paziš da ne prijeđeš granicu između
umjetničke slobode, umjetničkog izražavanja i čistog
aktivizma?
Pa, ne vidim ništa loše u čistom aktivizmu. Živimo u sustavu
da je dovoljno da svake četiri godine zaokružiš jedan listić na
papiru, jedan listić papira da jednostavno nije tako. Ti moraš
neprestano biti budan i paziti što se događa oko tebe. Da, to je
normalno.
Videospot za pjesmu "Ratnik svjetla", počinje kadrom u
kojem mladić drži letak na kojem piše "ratnik svjetla" i onda on
pita prijatelja do sebe što to uopće znači.
Da, to se i ja pitam (smijeh). Malo prije smo se toga
dotaknuli, tu se pjeva o tim internetskim šarlatanima i općenito
širenju "fake newsa" i o tome kako smo zapravo svi lakovjerni. I
ja sam isto znao nekoliko puta popušiti foru, pogledati nešto, a
bila je izmišljotina. Mislim da ulazimo baš u zanimljivo doba,
pogotovo u kombinaciji s ovim "artificial intelligenceom" koji
vidimo da može stvoriti slike tako realne da svi zapravo
povjerujemo u to jer je nemoguće provjeriti istinitost i
autentičnost. To je zapravo pjesma koja komentira to neko novo
doba.
Jesi li se ikad osjećao kao pijun? I o tome isto govoriš
na svojem novom albumu?
(Smijeh) Pa, recimo u JNA sam se tako osjećao. Kad sam bio u
vojsci. Gledam se i mislim si: "Što ja tu radim?". Često se
dogodi da radiš zapravo ono što ti se ne radi i da drugi vladaju
tobom i onda iz te potrebe da budeš drugačiji od drugih, onda
čovjek zna često napraviti neku glupost, tako eto popušiti foru
na You Tubeu, nekakvu o nekakvim urotama i tako postaneš
pijun.
Koliko na društvenim mrežama ima profila Mile Kekina?
Pitam te zato što si se ti obratio i svojim prijateljima na fejsu
riječima: "Braćo i sestre fejsbukovci, zatvaram ovaj profil i sve
selim na ovaj dolje, da ne zbunjujem više ni vas ni sebe.
Upratite, zapratite, otpratite, ili kako se to već kaže. Vidimo
se tamo, Mile onaj službeni itd." Zašto si poslao tu poruku,
zašto si se selio?
Zašto sam se selio? Jedva imam taj profil, kužiš, i cijelo me
vrijeme zafrkavaju da moram, trebam "contenta", kažu, i onda sam
skužio da imam dva. Imam jedan kao glazbenik, a drugi kao
privatni, kao privatna osoba i privatnik, pa sam išao kao
zatvoriti ovaj stari. A na kraju nisam, bio sam previše lijen da
ga zatvorim. On je i dalje otvoren i sad ga moram konačno
zatvoriti.
Ali, tek si sada tom objavom zbunio svoje Facebook
prijatelje. U životu nemaš problema s
prijateljima?
Ne, nemam inače problema.
Na fotografiji: Mile Kekin sa Zlatkom Turkaljem Turkijem
Fotografija: Zlatko Turkalj Turki
A, kakav si kao suprug, otac? Miran, tih, povučen ili kao
u tvojoj pjesmi "pater familias" lupaš po stolu, dižeš
glas?
Ne, ja nisam taj koji lupa šakom o stol. Ja znam ponekad
izgubiti živce, ali ne, nisam onaj koji lupa ni o stol, ni o bilo
što drugo. Mislim da sam ja tu ipak, kako bih rekao, nisam glavna
violina u našoj obitelji.
Sam si se stavio u drugi red?
Pa znaš, prepustio sam to mjesto za stolom. Čelo stola sâm
sam prepustio mlađima i pametnijima od sebe, da to tako
kažem.
Vratimo se još na pjesmu koju sam spomenuo. Stih kaže:
"Pukni puško, pukni puško, vrati nas u ta vremena kad je muško
bilo muško, a žena samo žena..." Vidim da poznaješ i rad Matka
Jelavića?
(Smijeh) Pratim ja. Ja sam dosta tu potkovan, ne bi ljudi
rekli, ali ja sam i jedan dio narodnjaka slušao jako intenzivno.
I dan-danas znam si pustiti neku pjesmu.
Na primjer?
Recimo od Miroslava Ilića, neke pjesme. Uopće mi nisu loše,
onda, onda Zvonko Bogdan, on je već nešto drugo. Kako sam živio
dvije godine u Bosni, tako sam upio i taj neki sevdah. Šabana
Bajramovića recimo isto poštujem i cijenim. Ima toga
dosta.
Rodio se sin?
To je jedna pjesma koja pjeva o tome nekakvom našem
mentalitetu te nekakvom slavljenju. Kod samog slavljenja muškosti
i dokazivanja i te potrage za velikim tatom koji će nas konačno
riješiti muke razmišljanja, koji će misliti umjesto nas i povesti
nas u to bolje jučer o kojem pjevam na tom albumu.
Kakav si ti kao vođa? Znači, sada na stranu supruga,
violina… Nego, konkretno, sad imaš novi bend.
Prvi bend sam osnovao prije trideset i pet godina. Mislim da
je to dokaz da se sa mnom može izaći na kraj i da nisam neki
problematičan tip.
I dobro raspoloženje, iz toga zaključujem da se nitko ne boji
mene.
Ali, kakav si vođa?
Hmmm, neodlučan. Recimo tako. Ja nisam definitivno čovjek
koji može, koji točno zna što treba napraviti, nego ja uvijek
probam i onda na pol puta skužim, ma nije to baš nešto
dobro.
Ti si već imao jednu, satiričku pjesmu, vezano uz temu
turizma, "Zimmer frei", bila je veliki hit. Na novom albumu
objavio si nastavak pjesme "Zimmer frei". Pjevaš na njemačkom
jeziku, ali dobar dio te razumijemo: "mini golf, mini bar,
mini hotel..."
(Smijeh) Da, ali ova je pjesma zapravo jedna vrsta nastavka
te pjesme i te naivne pomisli, "objesi zimmer frei, lezi pod
palmu i uživaj"... Ovdje sad vidimo da će taj "zimmer frei"
objesiti i krupni strani kapital, i koji će, ne samo oni, nego i
naši domaći, plaže htjeti pripojiti hotelima i da će to na taj
način tim hotelima dati još jedan šarm, a to je privatna plaža.
Isto je recimo i po Italiji, to je puno češće nego kod nas, već
nekoliko godina imaš privatne plaže. Mi smo se do sada dobro
branili, ali mislim da sad dolazi vrijeme kad moramo paziti na to
da se ne bi to i nama dogodilo.
Izdvojeno
-
Svetkovina sv. Stošije svečano se slavi 15. siječnja u katedrali sv. Stošije u Zadru
-
Hladna stopala ne moraju biti vaša svakodnevica. S ovim starinskim trikovima ne samo da ćete ugrijati stopala, već ćete i poboljšati cirkulaciju te ukupno zdravlje.
-
U posljednje su vrijeme agonisti GLP-1 receptora, poznati po svojoj učinkovitosti u liječenju dijabetesa tipa 2 i poticanju mršavljenja, privukli pozornost zbog svojih potencijalnih koristi u drugim područjima zdravlja.
-
Nadbiskup metropolit zagrebački i predsjednik Hrvatske biskupske konferencije (HBK) mons. Dražen Kutleša uputio je čestitku Zoranu Milanoviću na ponovnom izboru za predsjednika Republike Hrvatske.
Reci što misliš!