Kultura

kazališna kritika

"Hanibal Podzemni": Bizarna slika pohlepe i propasti

Željko Karavida

Što bi napravili da vam jednog dana netko ponudi veliki iznos novca, toliki da vam se zavrti u glavi, a ne zatraži baš ništa zauzvrat, osim vašeg potpisa?

Ovakav ugovor s Vragom potpisuje Vladimir, samo što se u predstavi ne radi o princu nečastivom, već misterioznom liku iz podzemlja koji se naziva Hanibalom, poput slavnog vojskovođe.

Umjetnik Vladimir kojega igra Ivan Jončić životari na samome rubu, nakon razvoda zabavlja se sa studenticom prava Sonjom (Petra Tunjić) u maloj, trošnoj garsonijeri. Jedne noći sve se promijeni kada se na podu otvara rupa, iz nje iskoči Alen Liverić u ulozi Hanibala i nosi neodoljivu ponudu.

U predstavi prema tekstu bugarskog autora Hriste Bojčeva potom se pojavljuje i Vladimirov šurjak, kojega igra Ivan Ožegović, a on je neostvareni dirigent orkestra koji zarađuje sviranjem na pogrebima. Na sceni se uskoro pojavljuje i Žana Bumber kao Kata (umjetničkog imena Kleopatra), i odmah zavlada još veći kaos. I ona zatraži novac, ni manje ni više nego pet milijuna.

Mala garsonijera uskoro se počinje puniti vrećama novca, a to pokreće potpunu promjenu u ovim ljudima, pretvaraju se u pohlepne životinje, žele još i potom simbolično potpuno ''padaju'' u onu istu rupu na podu iz koje je stigao Hanibal.

Žana Bumber svoj je lik hiberbolizirala do krajnjih granica, osobito u scenama u podzemlju kada se transformira u tužnu udovicu u sjajnoj gotičkoj kreaciji Marije Šarić Ban.

 

Dva Ivana, Jončić i Ožegović, solidno se upuštaju u rasprave, prvo kao svojta, umjetnici, a potom u podzemlju kao nešto sasvim drugačije, jer Ožegović postaje groteskni lik na hoverboardu, koji poput turističkog vodiča krugova Pakla vodi umrloga kroz mrak. Na sceni se definitivno najviše zabavlja Alen Liverić koji je našao balans između karikatura - Hanibala, ubojice i zapisničara/birokrata.

Mlada Petra Tunjić iako nema puno replika ipak zaokružuje cjelinu i na pomalo nespretnom završetku kada je prekršeno pravilo ''show, dont tell'' upravo ona publici nameće neke zaključke ako ih, eto, sami nisu uspjeli donijeti...

Matjaž Latin već je treći put redatelj u predstavi za HNK Zadar i on je taj ''pad'' u ''OKNO 264'' zamislio kao dolazak u mračno mjesto, prepuno bizarnosti i satire, gdje vladaju neka potpuno pomaknuta pravila, ali nas nekako neodoljivo podsjećaju i na naš zemaljski život prepun apsurda i neizvjesnosti.

Ima li boljeg vremena od ovog u kojem sada pokušavamo normalno živjeti?

Najbolje rečenice iz predstave koje možete ponijeti sa sobom su "Koji pošten čovjek danas ima novce?" i "Tko danas još daje novac siromašnima"?

"Hanibal Podzemni" sa zapletom kojega se ne bi posramio ni legendarni Alan Ford, poput trash horora secira one elemente društva koji se neprekidno vrte kroz medije, ljudsku pohlepu, gramzivost, nepovjerenje, neznanje, glad za brzim uspjehom, ali ipak osvrće se i na pitanje - što su to zapravo prave ljudske vrijednosti koje odolijevaju vremenu i prostoru?

Kraj vam nećemo odati, jer još uvijek stignete pogledati predstavu, večeras od 20 sati u HNK Zadar.

 


Reci što misliš!