reakcija
Otvoreno pismo Zvonimira Dobrovića u povodu istupa Ane Lederer
Nedavni medijski istupi nove pročelnice za kulturu Grada Zagreba, Ane Lederer, tijekom kojih je više puta najavljujući svoj plan rada posebno izdvojila ime samo jednog umjetnika, Olivera Frljića, pokušaj je uvođenja cenzure u domaći javni prostor i to moramo prepoznati kao prijetnju koja je poslana svima nama.
Posljednje u seriji tih prozivki, plasirane kroz intervju Večernjem listu, posebno su slikovite jer tamo proglašavajući njegov rad "političkim aktivizmom kojem nema mjesta u gradskim kazalištima", optužujući ga kao "mrzitelja svega i svakoga što ima veze s Hrvatskom kao državom" te na koncu presuđujući da mu je ta "mržnja uništila teatarsku darovitost" svjedočimo najočitijem primjeru pritiska Ane Lederer i njenog političkog zaleđa na umjetničku autonomiju gradskih kazališta koja su jasno upozorena da Frljić u Zagrebu Ane Lederer i njezina stranačkog šefa Zlatka Hasanbegovića, nije dobrodošao.
Riječ je o direktnom zastrašivanju koje narušava slobodu govora te slobodu umjetničkog stvaralaštva, a koje su neka od temeljnih prava zaštićenih Ustavom Republike Hrvatske.
Članak 69.
Jamči se sloboda znanstvenoga, kulturnog i umjetničkog
stvaralaštva.
Država potiče i pomaže razvitak znanosti, kulture i
umjetnosti.
Država štiti znanstvena, kulturna i umjetnička dobra kao duhovne
narodne vrednote.
Jamči se zaštita moralnih i materijalnih prava koja proistječu iz
znanstvenoga, kulturnog, umjetničkog, intelektualnog i drugog
stvaralaštva.
Država potiče i pomaže skrb o tjelesnoj kulturi i
športu.
U istom naletu nastupnih intervjua Ana Lederer je najavila i da će Zagreb Pride ostati bez dosadašnje, simbolične financijske podrške Gradskog ureda za kulturu od 21.000 kuna, jer ne vidi kakve on veze ima s kulturom.
Možda bi pročelnica trebala usporediti fotografije s prvog, divljački napadnutog Zagreb Pridea 2002. i one s ovog nedavno održanog 2018. pa će joj nadam se biti odmah jasno kakvu je promjenu baš u kulturi Zagreba donijela Povorka ponosa i kulturni programi koji se na nju nadovezuju. Znakovito je, dakako, da je u gradskom budžetu za kulturu od 575 milijuna kuna u prvim danima od svog imenovanja već pronašla da je upravo 21.000 kuna, koliko je ove godine dobio Zagreb Pride, ono na čemu će se raditi uštede.
Napad na umjetnost koja je politička i napad na manjine, u ovom slučaju LGBTIQ, nije slučajan, već je sustavan.
Stoga ovim putem pozivam gospođu Lederer da preispita i povuče
svoje izjave kojima nedvosmisleno uvodi cenzuru, a čime
najavljuje novo doba u kojem će politička vlast moći određivati
što je primjerena, a što neprimjerena umjetnička produkcija te
kojim sadržajima se uopće umjetnost smije baviti i na koji
način.
U našem društvu problem nije politički teatar, već politički
progon teatra i taj problem kao građani i kao umjetnici moramo
prepoznati i moramo mu se oduprijeti, jer svaki uzmak taj progon
čini lakšim, a mete budućih progona sve brojnijim.
Pozivam i kolege kulturne djelatnike, umjetnike, uprave svih zagrebačkih ustanova u kulturi, umjetničke organizacije i umjetnička udruženja te intendante svih narodnih i komunalnih kazališta u Hrvatskoj, kao i nadležne institucije lokalne i državne izvršne vlasti te ostale zainteresirane organizacije i inicijative da javno i nedvosmisleno stanu u obranu umjetničkih sloboda svih umjetnika te da tako pošalju poruku zagrebačkom gradskom uredu za kulturu da ne pristaju na političko diktiranje i definiranje što jest, a što nije umjetnost.
Danas je na listi za umjetnički odstrel Oliver Frljić, ali zapravo se ovdje ne radi o njemu; o tome je li njegov teatar dobar ili loš, je li on talentiran ili ne, simpatičan ili ne. Po srijedi je pokušaj uspostave političkog sustava koji bi ubuduće mogao bilo kojeg umjetnika proglasiti nepoželjnim.
Takav sustav s pravom tjera strah u kosti i takav sustav proizvodi poslušnike. Takav sustav u suprotnosti je sa svime što umjetnička i građanska sloboda jesu. Takav sustav u suprotnosti je s Ustavom Republike Hrvatske.
Nema polovične cenzure niti polovične samovolje političkih elita. Ili pristajemo na društvo u kojem se tolerira bilo kakav politički pritisak usmjeren na umjetnike ili se protiv i same naznake toga odlučno i bez ostatka borimo.
Uostalom, odlučivanje o dodjeli javnog novca prema pozivima javnih potreba u kulturi je u praksi uređeno i Zakonom o kulturnim vijećima pa nije zapravo na pročelnici da određuje tko gdje smije raditi u Zagrebu. Pozivam stoga i gradonačelnika Zagreba, Milana Bandića da preispita imenovanje Ane Lederer na mjesto pročelnice jer je već u prvim istupima pokazala potpuno nepoštivanje kako Ustava, tako i niza resornih zakona i propisa.
Ovo je tek najnoviji i najdrastičniji primjer nasrtaja na umjetničke slobode i slobodu govora s pozicija političke moći i protiv njih se može boriti jedino glasnijim i javnim nepristajanjem na korištenje političkih funkcija za direktne obračune s pojedinim umjetnicima.
Korištenje političke pozicije za zastrašivanje, omalovažavanje, klevetu te otvoreno agitiranje protiv našeg kolege, bilo kojeg našeg kolege, šteti svim umjetnicima i svim građanima ovog društva.
Potpisujem ovo otvoreno pismo kao umjetnički direktor brojnih programa koje producira udruga Domino, među ostalim i festivala Queer Zagreb i Perforacije. Udruga Domino provodi ove godine 9 programa uz sufinanciranje Gradskog ureda za kulturu u iznosu od 203.000 kuna. U okviru tih programa je u ovih pola godine u Zagrebu izvedeno 10 javnih događanja i sudjelovalo 49 domaćih te gostovalo 210 inozemnih umjetnika. Nastavljamo sličnim tempom i do kraja godine.
Cijenu ovog pisma u očima sustava koji poseže za financijskim zastrašivanjem će Udruga Domino možda saznati tek sljedeće godine, ali ona u kunskoj protuvrijednosti može iznositi najviše 203.000 kuna bez kojih možemo ostati u 2019.
Cijena šutnje je, s druge, neusporedivo veća.
Zvonimir Dobrović
umjetnički direktor
Otvoreno pismo objavljeno je i na internetskoj stranici www.teatar.hr na kojoj možete i svojim potpisom dati podršku.
Vezane vijesti
-
Trideset liječnika i znanstvenika poručilo je u nedjelju, u otvorenom pismu javnosti, da bez cijepljenja protiv koronavirusa epidemija neće nestati, istaknuvši da su na temelju strogih znanstvenih ispitivanja uvjereni da će sva odobrena cjepiva biti učinkovita i sigurna.
-
S obzirom na to da je Bodrožić žestoka kritičarka tek ustoličene pročelnice zagrebačkog Ureda za kulturu Ane Lederer, mnogi odluku Gavelle dovode s tim u vezu.
-
Povodom skore odluke o Studiji utjecaja na okoliš termoektrane na Perući, a i cjelokupne odluke o projektu Vis Viva, znanstvenici i stručnjaci uputili su otvoreno pismo predsjednici Grabar-Kitarović i premijeru Plenkoviću pod nazivom "Projekt Vis Viva i termoelektrana Peruća ugrozit će najvrjednija hrvatska bogatstva." Pismo donosimo u cijelosti:
-
Ponovo polemika. Marina Pekić osvrnula se na članke vezane uz jet ski natjecanje te pogledala službenu stranicu natjecanja i došla do nekoliko spoznaja. Njezino otvoreno pismo objavljujemo u nastavku:
Izdvojeno
-
Večeras, u nedjelju, 15. prosinca s početkom u 18 sati predstava “Bolna djeca u cvijeću” u režiji Vinka Radovčića prikazat će se u HNK Zagreb.
-
U petak. 13. prosinca u 23.20 sati u Zadru u Ulici Put biliga policijski službenici Postaje prometne policije Zadar su zaustavili 35-godišnjeg hrvatskog državljanina koji je upravljao automobilom zadarskih registarskih oznaka.
-
Policijski službenici Postaje prometne policije Zadar su u kontroli prometa u petak, 13. prosinca u 15.35 sati u Bibinjama zaustavili automobil zadarskih registarskih oznaka s kojim je upravljao 55-godišnji hrvatski državljanin prije stjecanja prava na upravljanje, odnosno prije položenog vozačkog ispita.
-
Odjel za sociologiju poziva na tradicionalni Otvoreni dan sociologije koji se ove godine održava 16. i 17. prosinca u zgradi SEP.
Reci što misliš!