Kultura

zff

Kako MI to možemo?: Digitalna distribucija na inovativan i kreativan način

Kako MI to možemo?: Digitalna distribucija na inovativan i kreativan način
Nina Đurđević

Četvrta i posljednja panel diskusija pod zajedničkim nazivom 'Kako MI to možemo?' organizirana u okviru 15. izdanja Zagreb Film Festivala u Kući Europe u organizaciji Deska Kreativne Europe – Ureda MEDIA Hrvatske bavila se trendovima i novitetima unutar mogućnosti digitalne distribucije.

Naime, Potprogram MEDIA putem svojih poziva i smjernica koje se odnose na online promidžbu europskih audiovizualnih djela pokušava doći do inovativnih i kreativnih rješenja. Upravo je o tome voditeljica DKE – Ureda MEDIA Hrvatske, Martina Petrović, razgovarala s Kirilom Gjozevom, vlasnikom i osnivačem tvrtke Cineflix, Philippom Hoffmannom osnivačem tvrtke RUSHLAKE MEDIA GmbH i Vincentom Lucassenom iz tvrtke Under the Milky Way.

Svi navedeni sredstva Potprograma MEDIA  iskoristili su upravo za online promidžbu europskih audiovizualnih djela te kroz svoje primjere pokazali kako digitalna distribucija može biti inovativna i kreativna. Martina Petrović uvodno je istaknula kako je godišnji budžet MEDIA-e za 2018. skoro 111. 640.000, 00 milijuna eura, a od toga 38,76%  posto odlazi upravo na pozive za distribuciju, točnije na pozive za online promidžbu europskih audiovizualnih djela  te VOD (Video na zahtjev) servise.

Kiril Gjozev, vlasnik i osnivač tvrtke Cineflix iz Skoplja (Makedonija), na početku je istaknuo kako je njegova firma ove godine putem Potprograma MEDIA osigurala sredstva u iznosu od 84 750 eura. Prošle su godine dobili 58 000 eura. S tim su sredstvima, a u suradnji s partnerima iz Hrvatske (Radar, Karlovac) i Albanije (Tirana Film Institute, Tirana), razvili projekt koji uključuje dva dijela.

Prvi dio je prikazivanje filma istovremeno na dva festivala i VOD platformi koju je prva u regiji razvila upravo tvrtka Cineflix, a koja obuhvaća 13 zemalja jugoistočne Europe u kojima se pojedini film prikazuje. Drugi dio projekta uključuje i Hrvatsku, a baziran je na prikazivanju filma istovremeno u kinima i na VOD platformi. Film koji se na taj način distribuirao u sve tri zemlje s titlovima bio je nizozemski naslov Mali gangster. Također je dodao kako su s oba dijela projekta zadovoljni te kako vjeruje da su njime pokazali kako se može biti uspješan i u ovom dijelu Europe. Ove godine povećali su broj filmova koji su se prikazali na festivalima, VOD platformama i u kinima.

Planiraju razviti i aplikaciju posvećenu isključivo filmovima za djecu. Pilot projekt kreće u Skoplju, a cilj same aplikacije je objediniti sva kina i raspored prikazivanja dječjih filmova u Makedoniji. Uz to, a u suradnji s art kinom u Skoplju koji prikazuje europske filmove također su počeli raditi na projektu simultanog prikazivanja dijela programa u kinu i na VOD platformi.

Zadnje u što planiraju uložiti dobivena sredstva MEDIA-e je istovremeno prikazivanje filma na više platformi što podrazumijeva prikazivanje filma u kinima sve tri zemlje te na dvije VOD platforme: Cinesquare i Pantaflix (Njemačka).

Drugi primjer uspješne online distribucije predstavio je Philipp Hoffmann (RUSHLAKE MEDIA GmbH) iz Njemačke. Riječ je o platformi Kino On Demand. S obzirom na ogroman broj VOD servisa koji trenutno ciljaju njemačko tržište te na jednaku ponudu sadržaja teško je pronaći upravo kvalitetan sadržaj. Oni su tome doskočili upravo smanjenjem izbora, točnije usmjeravanjem izbora na program lokalnog kina koji je već probran i kuriran.

Osim toga kina djeluju u lokalnim sredinama pa samim time poznaju navike i želje svoje publike prema čemu onda program i biraju. S obzirom na sve navedeno Hoffmann kaže kako su oni uzeli najbolje od samih kina i VOD platforme na način da su ih spojili bez da gledatelja zakidaju za iskustvo gledanja filma na velikom platnu - drugim riječima, spajaju offline i online iskustvo. Njihova platforma to povezivanje radi tako da na sam web kina implementiraju ikonu koja korisniku nudi gledanje njihovog programa na VOD platformi (tzv. 'shop') jednostavno nazvanoj European Cinema & VOD initiative. To rade na razini cijele Europe, a u Njemačkoj se putem te platforme nudi 5 do 10 filmova istovremeno koje osim krajnjeg korisnika odabire i vlasnik kina.

RUSHLAKE MEDIA GmbH na sebe preuzima sve pregovore i logistiku oko prava i naplate, a sam sadržaj nakon što istekne više nije dostupan online. S obzirom na veličinu tamošnjeg tržišta pa samim time i publike takvi su i rezultati; naime, čak 4 do 6 posto (ponekad i više od 10) ljudi koji na web site kina dođu pogledati ponudu, odnosno neki sadržaj, na kraju ga i kupe. Inače je ta stopa u najboljem slučaju svega jedan posto.

S obzirom na to da su sami vlasnici svoje VOD platforme mogu pratiti apsolutno sve parametre te na taj način i kinima dati uvid u njihovu publiku. Ista je platforma nedavno pokrenuta u Francuskoj i Nizozemskoj. Hoffmann je na kraju naglasio da je najveća zabluda vezana uz VOD servise ta da se samim postavljanjem filma generira i gledanost. Za razliku od toga European Cinema & VOD initiative film postave te se bave time da ga ljudi zaista i pogledaju.

Projekt Under the Milky Way predstavio je Vincent Lucassen (Beč). Vincent se tvrtki Under the Milky Way priključio 2011., a bavi se prikupljanjem filmova za Njemačku, Austriju, Švicarsku, istočnu i jugoistočnu Europu, Rusiju i Tursku. Specijalizirani su za art house filmove i dokumentarce te djeluju i na tržištu SAD-a (plan im je širenje i na Japan) kojem upravo takvi europski filmovi i trebaju. Rade na globalnoj razini s iTunesom, Microsoftom, Sonyjem, Googleom i Amazonom, a funkcioniraju kao most između filma i VOD platformi. U svojoj bazi imaju 4 000 filmova (na tu su brojku došli unutar 5 godina) te ih promoviraju globalno. To je prva razina. Jednako je važno da je film na tim platformama vidljiv i da ga ljudi žele kupiti.

Zbog toga su svoje filmove počeli grupirati (u grupe od pet do šest i prema pojedinoj temi), a platforme na koje ih plasiraju zamolili su da ih jednako tako - grupno - i promoviraju. Uz to nude opciju titlanja te budžet za marketing. Tako su prošle godine ponudili 44 filma iz 13 zemalja EU-a koji su distribuirani u 90 zemalja na 18 jezika. Lucassen ističe kako im je izazov doprijeti i do ostalih platformi koje nisu globalne s obzirom na to da Europska komisija želi da rade i s onima koje su manje i nacionalne. Lucassen kaže kako im se namjera proširiti i na druga možda nerazvijena tržišta te kako je njihov dnevni posao podizanje svijesti o pojedinom europskom filmu trudeći se u isto vrijeme iskoristiti situaciju globalnog interesa za neku temu – bilo da se radi o izbjeglicama, financijskoj krizi ili nečem trećem. 

Za kraj Martina Petrović istaknula je da trebamo izaći iz ustaljenih, uobičajenih okvira razmišljanja te se prilagoditi trendovima i novitetima unutar mogućnosti digitalne distribucije, međutim itekako vodeći računa o inovativnim poslovnim rješenjima koja su primjenjiva odnosno koja najbolje funkcioniraju u kontekstu male zemlje odnosno zemlje niskoga produkcijskog kapaciteta.


Reci što misliš!