'Mauzer'
Borut Šeparović: 'Danas su čistke sofisticiranije'
Priča o revolucionaru i vojniku partije odgovor je na kritiku koju je čuvenoj frazi o revoluciji koja jede svoju djecu
Tekstovi kultnog njemačkog dramatičara rijetko su na domaćim pozornicama, a i ako se na kojoj od njih i pojave, riječ je obično o manjim i off prostorima 's pravom na pogrešku'. Kako suvremena ili suvremenija njemačka dramaturgija baš i ne nalazi put do hrvatskog glumišta, već bi i sama ta činjenica zaslužila bolji medijski tretman.
No u slučaju 'Mauzera' u ZKM-u, toj je predstavi Müllerov tekst tek jedan od početaka, nikako i krajnji rezultat. Priča o revolucionaru i vojniku partije odgovor je na kritiku koju je čuvenoj frazi o revoluciji koja jede svoju djecu uputio dosta ranije Bertolt Brecht u 'Mjeri', jednom od svojih takozvanih poučnih komada. A tu nije kraj izvorima... Kako se sve to stopilo u predstavu koja govori i o posljednjih dvadesetak godina hrvatske povijesti, donekle otkriva Borut Šeparović.
'U ovoj predstavi su dominantni i manje dominantni motivi posloženi u izvedbeni hipertekst. Dva su prepoznatljiva motiva, Müllerov 'Mauzer' i 'Grobnica za Borisa Davidoviča', naslovna pripovijetka iz knjige Danila Kiša. One, naravno, dolaze u fragmentima, a ostalo se može vidjeti i doživjeti u samoj predstavi.
Dakle, tekst je složen citatno, ali nije
sav od citata', tvrdi autor i redatelj kojem je u ovom projektu, kao i
uspješnici 'Generacija 91. – 95.', pomagao dramaturg Goran Ferčec.
Izuzetni predlošci ne moraju biti i garancija uspješne predstave, ali
Šeparović ionako ne radi tako da tek postavi tekst na pozornicu: 'Pa
koliko ima Dežulovićevog romana 'Jebo sad hiljadu dinara' u
'Generaciji'? Mislim da se predstava stvara u radu s glumcima i tada
nastaje izvedbeni tekst, što naravno nije tekst koji se može objaviti i
čitati.'
I sam naslov već je povezan, baš kao u hipertekstu, jer Müllerov tekst
se tako zove po pištolju te marke, ujedno najpopularnijem oružju
boljševika u Oktobarskoj revoluciji, dok ga Kiš navodi kao jedan od
pseudonima Borisa Davidoviča. Revolucija općenito, pa i
ona sovjetska, provlači se kao motiv kroz Šeparovićeve radove još od
ranih predstava skupine Montažstroj: 'Revolucija jest vidljivija
poveznica među brojnim mojim projektima. I ovdje se vrtimo oko teme
revolucije, ali na malo drukčiji način, jer sada me više zanima
sabiranje njezinih rezultata i njezinih žrtava. Ovdje glavno pitanje
više nije odnos pojedinca i osovine sila-vlast, nego osobne odgovornosti
i taštine.'
Taj motiv preuzet je iz Kiša, pa se kroz predstavu provlači rečenica Borisa Davidoviča: 'Došao sam u zrele godine i zašto bih sad mijenjao biografiju?', zbog čega on, kao žrtva staljinističke čistke, ne želi potpisati ponuđeno priznanje.
'Svaka revolucija i društvena promjena nosi sa sobom gomilu smeća, i to gomilanje je teško zaustaviti. Pored toga, revolucija, kako znamo, ždere svoju djecu. Taj mehanizam je zanimljiv, a može ga se prepoznati i danas. Naprimjer, kod nas trenutno Sanaderova ekipa odstranjuje samog Sanadera. Ali ipak još nismo došli do staljinističkog uzora, kada je čovjek na kraju prisiljen optužiti sam sebe.
Stroj za odstranjenje danas malo drukčije radi, puno je sofisticiraniji', tvrdi Šeparović i time dolazi do glavnog dijela predstave, koja se u osnovi ipak bavi onime što je još uvijek hrvatska zbilja koja ne želi proći. U toj zbilji i medijskim manipulacijama koje je prate, jer i sama je konstruirana poput biografija njezinih protagonista, teško je, a ponekad i nemoguće pronaći pravu istinu. Upravo zato ova se pseudodokumentarna kazališna produkcija bavi biografijama suvremenih, aktualnih 'revolucionara'.
'Danas je 'Grobnica' neka čudna i anakrona priča iako govori o vječnom principu. Na razini literature ona je genijalna, ali kazalište ne funkcionira tako da nešto pokazuje kao genijalnu literaturu. Kazalište bi moralo biti nešto više. Danas je problem kazališta to što se u kazalištu više ne mora, i ne može, čitati između redova. Kazalište je mali medij koji radi na osobnoj razini, i zato mora biti izravniji', zaključuje redatelj djelomičan opis svojeg novog 'sata hrvatske povijesti'. Tako je, naime, glasio podnaslov 'Generacije'.
U 'Mauzeru' igraju Jadranka Đokić, Krešimir Mikić, Frano Mašković i Zoran Čubrilo. I to je jedino što je sigurno, jer sve ostalo konstruira se, uz pomoć malobrojne publike, u ZKM-ovoj dvorani Miško Polanec, na licu mjesta.
Vezane vijesti
-
Komedija Jezične varijacije zagrebačkog Binocular teatra gostovat će u splitskom klubu Quasimodo 22. ožujka u 20h.
-
U povodu obilježavanja 50. obljetnice izvođenja predstave "Stilske vježbe", glumcima Peri Kvrgiću i Leli Margitić, prevoditelju Tonku Maroeviću, te postumno redatelju Tomislavu Radiću, predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović uručila je u srijedu u Zagrebu Povelju RH za osobiti doprinos u promicanju kulturnog razvitka Republike Hrvatske.
-
Izvršni odbor Hrvatskoga kulturnog vijeća (HKV) ocijenilo je u utorak da je znamenito Pirandellovo djelo "Šest likova traži autora" u režiji Olivera Frljića u kazalištu "Kerempuh" doživjelu preobrazbu nezabilježenu u povijesti hrvatskoga glumišta te da nije riječ o umjetničkom činu, nego o vulgarnome i neprihvatljivom obračunu sa živim suvremenicima, s porukom da neistomišljenike treba likvidirati.
-
Prije predstave uvodnu riječ je dao i akademik Jakša Fiamengo koji je istaknuo kako je riječ o jednoj je od dvije najdugovječnije hrvatske kazališne predstave, a ovo je ujedno i jedna od najnagrađivanijih amaterskih predstava
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.