Kulturno pitanje
Zašto u kampanji nema ministra kulture, kao ni kulture same?
Zato smo pitali nekolicinu kulturnih djelatnika da komentiraju
činjenicu da se ministar kulture, kao i kultura kao sektor, uopće ne
spominje u predizbornoj kampanji te da ocijene što nam to generalno
govori o statusu kulture u hrvatskom društvu. Zanimalo nas je i da li za
takvu situaciju krivicu snosi i aktualni ministar kulture i je li on
mogao učiniti nešto po čemu bismo ga pamtili i što bi utjecalo na
promjenu predznaka kulture u hrvatskom društvu, bez obzira na to što se
našao u nezahvalnoj poziciji, jer je došao na tu funkciju u nezgodnom
trenutku, samo na par mjeseci, naslijedivši već započete projekte.
Poznato je da su svi ministri kulture u nezavisnoj Hrvatskoj odrađivali u
većoj ili manjoj mjeri stranačke direktive, stavljajući nerijetko
nesretnu kulturu u drugi plan, a za vrijeme svojih mandata imali su
uspjehe i propuste, ali i skandale. U slučaju Berislava Šipuša,
skladatelja bliskog tzv. muzičkom lobiju, taj obrazac ne vrijedi. On se
u svom kratkom mandatu nije istaknuo ni po čemu, osim po urednom i
marljivom odrađivanju administrativnih poslova. U svom kratkom mandatu
nije nam otkrio svoju viziju kulture, nije zadivio javnost nekom svojom
sjajnom inicijativom, a nije pokazao ni srčanost u obrani nekog
kulturnog projekta. Doduše, u svom kratkom mandatu ministar se po
protokolarnoj dužnosti pojavljivao na svim kulturnim manifestacijama,
rezao vrpce te upućivao čestitke laureatima i kondolirao obiteljima.
Upućeni tvrde da je uredno dolazio na posao u devet sati ujutro i
marljivo odrađivao sve sastanke u Ministarstvu, a prisustvovao je i svim
sjednicama Vlade. Vidjelo se da uživa u svim vidovima ministarskog
posla.
E sad, je li aktualni ministar kulture mogao progurati neke svoje ideje i
programe i učiniti puno više od odrađivanja administrativnih poslova?
Naravno, mogao je, no problem je bio u tome, kako tvrde upućeni, što on
zapravo nije političar i što se nije znao nametnuti ni premijerovom
kabinetu niti javnosti.
Također, Šipuš kao nestranački ministar (ali iz kvote HNS-a) očito nije
imao ni potporu stranke i nalazio se u nekoj vrsti zrakopraznog
prostora. Zbog toga se sve više čuju glasovi kako su dva veterana -
HDZ-ov dugovječni ministar kulture Božo Biškupić i SDP-ov Antun Vujić
- bili jako dobri ministri, iako iz tadašnje perspektive to nije tako
izgledalo. Oni su bili moćni političari i uspjeli su se svojim stavovima
i nastupima nametnuti u svojim vladama. Također i javnosti. Biškupić,
poznat i kao 'Sanaderov osobni fotograf', bio je sa svojim projektom
snažne nacionalne kulture i obnovom baštine, ali i s mnogim drugim
inicijativama, od stipendija pisaca do poduzetništva u kulturi, jedna od
ključnih figura u državi. Vujić je, pak, uveo kulturna vijeća i tiskao
strategiju kulturnog razvitka, preferirao je urbano i suvremeno, a
kulturi je postavio visoki i zasad nedostižni cilj - održivi kulturni
razvoj. No jedno im je bilo zajedničko: obojica su imali podršku svojih
premijera i predsjednika. Stoga je kultura u njihovo doba bila
pozitivnije tretirana.
Konceptualni umjetnik i pjesnik Vlado Martek, poznat po
svojim politiziranim i kritički intoniranim radovima, ocijenio je
kratki mandat aktualnog ministra kulture kao 'potpunu nepoznanicu'.
"Na temelju onoga što sam malo doznao o njemu, mogu reći - nikakav
ministar, baš kao ni njegova prethodnica, ministrica. Tako nešto
bezlično i dekadentno! Jako kritizirani bivši ministar Božo Biškupić
bio je mila majka prema ovo dvoje klanovskih tipova. Ministar kulture
trebao bi se zalagati za svoje ideje i programe. I boriti se kao lav.
Male nacije kao, primjerice, Slovenci shvatile su važnost kulture za
svoju zemlju. To bismo i mi trebali, odnosno, to bi trebao promovirati
ministar kulture. Uspjesi u sportu prilično su efemerni, kratkoga daha,
međutim, kulturni i umjetnički dosezi su trajni i imaju velike i
pozitivne posljedice, pogotovo za male nacije. Stoga je vokacija
ministra kulture da se izbori za taj kopernikanski obrat u redoslijedu
prioriteta. Za to treba u kontinuitetu nekoliko 'idealnih' ministara ili
ministrica kulture. Prvi korak bi bio izboriti se za 'malo' veći
postotak financija u svome resoru", smatra Martek.
Mišo Nejašmić, direktor izdavačke kuće Jesenski &
Turk te predsjednik Zajednice nakladnika i knjižara, smatra da se
dolaskom Berislava Šipuša na funkciju ministra kulture osjetno
poboljšala komunikacija i operativnost institucije na čijem se čelu
nalazi i da je u par mjeseci riješen niz elemenata akcijskog plana koji
je sektor izdavaštva dogovarao s Ministarstvom.
"Šipuš je vrlo brzo pohvatao stanje na području financiranja sektora
knjige te se u razumnom vremenu uključio u stvaranje pretpostavki za
srednjoročne i dugoročne ciljeve koje smo postavili u proteklom
razdoblju. Smatram da je kapacitiran i dovoljno energičan za tu
funkciju. Otvoreno je prihvatio naše tendencije da se stvori okružje u
kojem će se voditi 'politika knjige' koja je od nacionalnog interesa i
da ona bude nadstranačka, dugoročna u stalnoj komunikaciji sa strukom s
jasno definiranim ciljevima', kazao je Nejašmić, dodavši da se ne sjeća
da se ikada predizborna kampanja 'lomila' na politikama vezanim za
područje koje pokriva Ministarstvo kulture, osim na onom djelu vezanom
uz 'medijske politike".
"Razrađena politika prema knjizi ne postoji ni kod jedne stranke koja
pretendira na sastavljanje vlade, niti je ikada postojala niti je itko
od nas koji se aktivno bavi tom politikom uključen u bilo kakve
stranačke aktivnosti. Dapače, mi u Zajednici nakladnika i knjižara HGK
to područje smatramo nadstranačkim i ne želimo nikakve 'ad hoc' instant
politike, već na struci i istraživanjima temeljenu nacionalnu politiku
knjige. Mislim da bi svakako trebalo zatražiti od stranaka, koje su u
predizbornoj utakmici, da formuliraju svoje stavove po pitanju
kreativnih industrija. Sigurno je da velik dio kulturnih industrija ima
ozbiljan potencijal da pridonese punjenju proračuna i supstancijalnom
razvoju našeg društva, što je još puno važnije. Pojednostavljeno rečeno,
uz novac se dobiva hrpa 'zlata i dijamanata'', poručio je Nejašmić,
zaključivši da bi se stranke, u svakom slučaju, trebale usuglasiti sa
strukom u svakom području koje misle dotaknuti nekom odlukom.
Nataša Rajković, dramaturginja i voditeljica Kulture
promjene SC-a, koja je prije gotovo desetak godina prva pružila šansu
tada posve neafirmiranim, a danas respektabilnim redateljima poput
Olivera Frljića, Mirana Kurspahića, Saše Božića i Anice Kovač, kaže da
je kod nas nezainteresiranost političara za kulturu očekivana i logična,
prije svega zato što 'većina naših političara nema razvijen ukus pa
onda ni razumijevanje kulture i društva i njihova međusobnog odnosa'.
"Njima se čini da ono o čemu oni nemaju pojma ni ne postoji, što,
naravno, nije tako pa onda u svojim kampanjama i programima uopće ne
pokušavaju ciljati na ljude koji se tom djelatnošću bave i one koji se
za nju zanimaju, zapravo, na ljude s ukusom. Ti ljudi nisu nikome
ciljana skupina, pa onda ne treba čuditi što od glasanja apstinira
veliki broj ljudi, prije svega mladih i obrazovanih, nego se treba
njihovo neglasanje računati kao glas protiv političkog neukusa i
političkog diletantizma jer kultura je sadržaj politike i to bi
političari trebali znati", kaže Nataša Rajković.
Govoreći o ministru Šipušu izrazila je sumnju da je imao vremena i
političkog prostora za provedbu i primjenu eventualno drugačijeg
programa od onog koji je sama Kukuriku koalicija najavila. '"o nije bio
razrađen program, nego neko općenito baljezganje. U tom smislu nisam ni
očekivala da će ministar Šipuš napraviti velike pomake, ali mogu reći da
je načinio razliku i to prije svega radeći taj posao na način
komuniciranja sa strukom i razumijevanja područja'" istaknula je Nataša
Rajković.
Filmski redatelj, sveučilišni profesor i umjetnički direktor festivala ZagrebDox Nenad Puhovski naglašava da je pitanje 'previše' ili 'premalo' kulture zanimljivo tek šačici dokonih Facebook komentatora.
"Jednako kao što je i u medijima kultura već odavno posve estradizirana i
maknuta negdje pred kraj, ne na sam kraj, jer to je mjesto rezervirano
za sport, tako nam i u političkoj areni ostaje izbor između sadašnjeg
premijera koji se kulturom, kao i nitko drugi iz njegovog tima, uopće ne
bavi i njegova suparnika koji izražava želju da se bavi kazališnim
repertoarom i kadroviranjem. Preciznije iščitavanje programa pojedinih
stranaka i koalicija otkriva, međutim, zanimljivu činjenicu – obje
najveće političke grupacije zastupaju, u stvari, istu ideju – država za
kulturu u budućnosti treba dati manje, a to se 'oblači' u prepoznatljive
obrasce 'sustava javnog, privatnog, mješovitog i neizravnog
financiranja', 'korištenja europskih fondova', kao i osiguranje
'poreznih olakšica za kulturu'. U takvoj situaciji posve je prirodno da
se u političkim kadrovskim kombinacijama, mjesto ministra kulture –
uopće ne spominje", zaključuje Nenad Puhovski.
Po mišljenju sveučilišne profesorice i predsjednice Hrvatskog centra P.E.N.-a Nadežde Čačinovič,
pozitivno je što se u predizbornoj retorici ne govori o kulturi onako
kao što je to bilo u '90-ima, kad se apostrofiralo pitanje nacionalnog
identiteta i raspravljalo o katedralama duha, ili onako kao što je to
radio Orban u Mađarskoj, kada je najavljivao da se u kazalištima više
neće raditi predstave po stranim autorima.
"Naravno, o kulturi bi se trebalo govoriti u predizbornim programima,
ali kao o kvaliteti života i pravu svih ljudi na pristup raznim
kulturnim ustanovama i programima, od mreže kinematografa preko
knjižnica i knjižara, pa sve do kreativnih industrija. Bojim se da
političari shvaćaju kulturu jedino ako ima ideološku konotaciju i jedino
se tada počinju njom baviti. Budući da političari ne govore o kulturi,
to znači da ih ne zanima kvaliteta života građana, a govoriti o kulturi
samo u komercijalnom kontekstu smatram vrlo bijednim", smatra Nadežda
Čačinović.
Operna diva međunarodnog ugleda Dubravka Šeparović Mušović
skrenula je pozornost na gospodarsku i moralnu krizu i srozavanje
kriterija kad nitko ne razmišlja o kulturi jer se uobičajeno smatra da
je za odlazak u kazalište ili na operu potreban velik novac i tu nastaje
problem.
"Kultura je važna jer ona može pomoći u izgradnji čvrstoće nekog naroda,
pogledajte slučaj Njemačke koja je kulturno izrazito jaka, jer ima iza
sebe jaku ekonomiju. Hrvatska nema jaku ekonomiju i zato nam se događa
da nitko ne razmišlja o kulturi, jer se smatra da je kultura samo za
povlaštene. A upravo preko kulture i umjetnosti, posebno kazališta, koje
ima snagu da ukazuje na probleme u društvu i kritizira, ali i da
oplemenjuje, može se naći početak nove nade. Kazalište ima moć probuditi
ljude i da onda oni pokrenu neku promjenu. Svi mi čekamo promjenu, no
ona se neće dogoditi sama od sebe. Upravo kazalište upućuje ljude na to
da promjena počinje od najmanje jedinice - od pojedinca. Kultura,
posebno opera s našim izvrsnim pjevačima, može biti naš jaki izvozni
proizvod, kojim se možemo dičiti u Europi. Kulturom možemo u ljudima
pobuditi nadu i vjeru da može biti bolje", poručila je Dubravka
Šeparović Mušović.
Na pitanje može li na promjenu statusa kulture u Hrvatskoj utjecati jaka
figura ministra kulture, operna zvijezda je odgovorila da se ona kao
umjetnica ne oslanja na ministra kulture: "Meni ne treba ministar
kulture, nego publika. Ja želim nekome prenijeti poruku, a to je
publika, narod. Umjetnici su glasnici, mi nešto prenosimo kroz naše
pjevanje, ohrabrujemo, dajemo nadu i nudimo utjehu. Dakle, preko
kazališta počinje promjena. Na žalost, političari ne shvaćaju da je
kultura važan segment cijelog društva, nego smatraju da je samo za
povlaštene i onda se, logično, više razmišlja o gospodarskom rastu
negoli o kulturi. Za kulturu se nikad nema novca, ona je uvijek na
margini".
Naravno, ministar kulture ne bi trebao, bio to Šipuš ili netko treći,
lupkati debelim štapićem, nalik na kobasicu, i smješkati se kao beba
aligatora, kao što to radi čelnik nove stranke u svom antispotu. Ali bi
svakako trebao biti prisutan u javnosti, u medijima i u kulturnoj
zajednici kao zagovaratelj i pokretač pozitivnih inicijativa kako bi
time skrenuo pozornost javnosti na kulturu i njenu važnost u društvu.
Bez toga, podržava se stav da kultura u Hrvatskoj uopće nije važna. Jer
ako nije važna ministru kulture, kako će biti važna građanima, a da i ne
govorimo o potencijalnim sponzorima i donatorima.
Vezane vijesti
-
-
-
Tri tjedna nakon ostavke Andree Zlatar Violić na mjesto ministrice kulture, to ministarstvo i dalje nema čelnog čovjeka. Funkciju obavlja zamjenik ministrice Berislav Šipuš za kojeg u HNS-u kažu da je najracionalnije rješenje
-
Izdvojeno
-
Raštika biblijskih dimenzija narasla je u vrtu virskog domaćina Nevenka Kapovića kojeg na otoku Viru svi zovu Veno.
-
U derbiju 17. kola SuperSport HNL-a Hajduk i Rijeka su pred 29.489 gledatelja na Poljudu odigrali 2-2. Hajduk je dva puta vodio, ali se Rijeka oba puta vratila i sačuvala remi ostavši tako i nakon 17 kola bez poraza.
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14).
-
Posljednja ovogodišnja akcija darivanja krvi održana u petak, 13. prosinca 2024. bila je više nego uspješna, navode iz udruge DDK Kali.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.