Najavljujemo
Simfonijski koncert Orkestra HNK Split - Saint-Saëns, Dvořák i praizvedba skladbe Hane Huljić!
Orkestar Hrvatskog narodnog kazališta Split pod ravnanjem maestra Harija Zlodre izvest će Simfonijski koncert ma velikoj sceni HNK Split u četvrtak 10. studenog s početkom u 20 sati.
Na programu je praizvedba Male simfonije u tri stavka, diplomskog rada na studiju kompozicije mlade splitske skladateljice Habe Huljić, Prvi koncert za violončelo i orkestar Camille Saint-Saënsa u kojem će solist biti violončelist Mihovil Karuza, te Osma simfonija Antonína Dvořáka.
Mlada skladateljica Hana Huljić, rođena u Splitu 1990. glazbeno školovanje počinje u Glazbenoj školi Josip Hatze u Splitu, a nastavila studijima Glazbene teorije i Kompozicije na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Magistrirala je glazbenu teoriju 2016. godine, a Mala simfonija njezin je diplomski rad na studiju kompozicije.
Napisana za orkestar a due, u tri stavka, u Maloj simfoniji izmjenjuju se raspoloženja, od zaigranog do elegičnog, donoseći shemu oblika zasnovanu na klasičnoj tradiciji, počinjući pokretljivim stavkom, čije prve figure s karakterističnim punktiranim ritmom stvaraju prozračnu igru među drvenim puhačima i gudačima, nalazeći kratki predah u drugoj temi arhaičnog prizvuka, danoj gudačima. Srednji stavak, nakon razbarušene završnice prvog stavka ritamski i koloristički osnažene nizom udaraljki, donosi smirenje orkestralnom tijelu, dajući mjesta pjevnom violinskom solu.
Posljednji stavak Male simfonije vraća se u tempo s početka skladbe, da bi isprva zgusnute šesnaestinske figure pomalo otvorile prostor za prozračnu, opuštenu i svijetlu završnicu skladbe.
Koncert za violončelo i orkestar br. 1, Op. 33 u a-molu Camillea Saint Saënsa djelo je koje su mnogi drugi skladatelji, poput Rahmanjinova i Šostakoviča, smatrali najvećim i najljepšim koncertom za čelo ikada napisanim, a svakako je jedno od najzahtjevnijih i najizazovnijih za soliste. Romantičar Saint-Saëns ga je skladao 1872.: prekršivši pritom pravilo o zadanoj trostavačnoj formi koncerta, svoje je djelo strukturirao ciklički (vjerojatno pod utjecajem Franza Liszta), u jednom kontinuiranom stavku koje se sastoji od tri jasno odijeljena dijela (Allegro non troppo, Allegretto con moto, Tempo primo) bez uvriježenog orkestralnoga uvoda, s povezanim glazbenim temama koje se provlače kroz cijeli koncert.
Za razliku od drugih simfonija toga doba, Simfonija br.8 u G-duru Antonína Dvořáka koju je slavni kompozitor napisao 1889. povodom primanja u Češku akademiju znanosti i umjetnosti, pršti optimizmom i radošću. Dvořák je zadržao tipični četverostavačni format, ali je strukturirao stavke na neuobičajen način, s mnoštvom tema, kao i uvijek obojenim češkim folklorom, razigranih gotovo do improvizacije.
Osma simfonija prepuna je melodijskih misli koje se nadovezuju jedna na drugu, gotovo u rapsodičnom protoku koji na nov način interpretira simfonijsku formu. Djelo nosi niz inovacija, od sporog uvoda koji se otvara ne u G-duru, već u g-molu, kojemu se Dvořák vraća u nekoliko važnih trenutaka stavka. Premda se oslanja na sonatnu formu, dvije teme nisu strogo razgraničene: prva elegična tema, u violončelima, koju mnogi čuju kao hvalospjev prirodi, pretače se kroz nekoliko tonaliteta do motiva „ptičjeg pjeva" koji vodi u G-dur.
Drugi stavak, u ne presporom adagio tempu, ponovno donosi dualnost dura i mola, sada C-dura i c-mola, i ugodno, toplo raspoloženje, s izraženim duom klarineta, koji je dio slikovitog instrumentarija. Nekonvencionalni scherzo je treći stavak, raspjevani valcer u čijem se središtu smjestio trio nadahnut melodijom jedne puno ranije skladane komične Dvořákove opere, Tvrdoglavi ljubavnici.
Finale počinje prikladnim fanfarama truba, kombinirajući sonatni i oblik varijacija, a tema, koja se čuje u violončelima, naizgled jednostavna i pijevna, jedan je rijetkih momenata u kompoziciji ove simfonije s kojim se Dvořák morao malo namučiti - skicirao ju je čak devet puta dok napokon nije bio zadovoljan. Inače, cijeli period kompozicije, od prvih skica do završetka orkestracije, trajao je neobično kratko - samo deset tjedana.
Vezane vijesti
-
Američki bend Queens of the Stone Age prvi su headlineri trinaestog izdanja INmusic festivala, koji će se održati od 25. do 27. lipnja na zagrebačkom Jarunu, objavili su organizatori u četvrtak na konferenciji za novinare.
-
Troje proslavljenih talijanskih opernih umjetnika mlađe generacije na sceni će Hrvatskog narodnog kazališta Split nastupiti u jednoj od najljepših, najpopularnijih i najizvođenijih naslova cjelokupne operne literature opera, Puccinijevoj Madama Butterfly
-
Predstava "Nosorog" splitskoga HNK-a premijeru je imala prije točno tjedan dana, 7. travnja, a riječ je o Ionescovoj antidrami čiju režiju potpisuje Goran Golovko, intendant HNK Split, koji se pozabavio spomenutim tekstom zajedno s dramaturgom Jasenom Bokom.
-
Na sjednici Festivalskog vijeća Splitskog ljeta u utorak je prihvaćen program ovogodišnjeg 63. izdanja tog festivala, koji će biti održan u Splitu od 14. srpnja do 14. kolovoza, priopćili su iz HNK Split.
Izdvojeno
-
U Dalmaciji će s promjenjivom naoblakom gdjegod pasti uglavnom samo malo kiše, i to češće prema otvorenom malo do umjereno valovitom moru
-
U organizaciji Hrvatskog odbojkaškog saveza i OK Zadar od petka, 17. siječnja do nedjelje 19. siječnja održat će se završnica prvenstva Hrvatske u odbojci za juniorke i juniore.
-
Najava događanja u Gradskoj knjižnici Zadar za tjedan od 20. do 25. siječnja 2025.
-
Jeste li se ikada zapitali zašto vas obuzme neobjašnjiv umor nakon obilnog ručka? Ovaj fenomen, poznat kao postprandijalna somnolencija, često je iskustvo mnogih, no rijetko tko razumije njegove stvarne uzroke.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.