alarmantno
Hrana se baca kao da je besplatna: na globalnoj razini, svake godine 1,3 milijarde tona hrane završi u otpadu
Dok milijuni ljudi diljem svijeta i dalje gladuju, oko 1,3 milijarde tona hrane u svijetu svake godine završi u otpadu.
Prema posljednjim rezultatima Eurostata (2024.), samo u Republici Hrvatskoj godišnje se baci gotovo 280 tisuća tona hrane, a najvećim dijelom otpad od hrane nastaje u kućanstvu (76 %). Na godišnjoj razini svaki Hrvat baci oko 72 kg, dok svaki Europljanin baci 132 kg hrane u prosijeku. Riječ je o globalnom problemu s golemim posljedicama za okoliš, gospodarstvo i društvo. Gubitak hrane ne podrazumijeva samo bačene obroke, već i rasipanje resursa potrebnih za njezinu proizvodnju – vode, zemljišta, energije i ljudskog rada. Podaci Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda (FAO) pokazuju da čak deset posto dostupne hrane u Europskoj uniji završi kao otpad. U svijetu koji se suočava s klimatskim promjenama, iscrpljenim prirodnim resursima i sve izraženijim socijalnim nejednakostima, bacanje hrane više nije zanemariv propust, već ozbiljna prijetnja održivosti.
Ovo je samo jedna od tema o kojima će se razgovarati na konferenciji FOODCOOLTOUR, koja se 7. i 8. svibnja 2025. godine održava u Osijeku. FOODCOOLTOUR će okupiti vodeće stručnjake iz nacionalnih, europskih i svjetskih institucija koji će kroz dva dana rasprava, predavanja i susreta otvoriti ključna pitanja vezana uz sigurnost hrane, poljoprivredu i proizvodnju hrane, nove prehrambene trendove i izazove koje donosi budućnost.
Hrana pod povećalom: od otpada do inovacija i sigurnosti
Na konferenciji će se raspravljati i o prehrambenoj sigurnosti u uvjetima učestalih geopolitičkih previranja te pokušati naći odgovore na pitanja kako očuvati dostupnost sigurne hrane u okolnostima političkih previranja i sukoba, nestabilnih trgovinskih politika i negativnog utjecaja klimatskih promjena. Hrvatska proizvodi samo 67 posto potreba tržišta te će stručnjaci iz Europskog parlamenta, Ministarstva poljoprivrede, ribarstva i šumarstva, stručnih i znanstvenih institucija te prehrambene industrije raspravljati o tome kako osigurati stabilnost prehrambenih sustava u vremenima krize.
Na konferenciji će biti riječi i o rastućem tržištu dodataka prehrani, koje na globalnoj i nacionalnoj razini bilježi snažan uzlet. Ministarstvo zdravstva godišnje zaprimi i do 1100 zahtjeva za registraciju novih dodataka prehrani, dok je njihov broj u posljednjih pet godina porastao za 30 %. Ovo tržište otvara brojna pitanja o kvaliteti, sigurnosti i regulaciji proizvoda koje potrošači sve češće uključuju u svoju svakodnevnu prehranu.
„Je li gluten otrovan, a margarin štetan?“, „Mogu li plastične posude s oznakom “sigurno za mikrovalnu pećnicu” otpuštati mikroplastiku?“ - u panelu pod nazivom „Kome vjerovati? Food facts vs fake news“, sudionici će pokušati dati odgovore na pitanja kako prepoznati znanstveno utemeljene informacije u odnosu na one koje to nisu, a kojima smo svakodnevno izloženi, kako se nositi s lažnim vijestima te kako vratiti povjerenje potrošača u prehrambeni sustav.
FOODCOOLTOUR donosi i izuzetno zanimljive rasprave o greenwashingu, odnosno zavaravajućim marketinškim praksama u prehrambenoj industriji kojima se nastoji prikazati proizvode ekološki prihvatljivijim nego što doista jesu. Bit će govora i o „novoj hrani“, odnosno kategoriji hrane u koju pripadaju novi izvori hrane poput kukaca, chia sjemenki ili zrna kvinoje, ali i proizvodi koji su proizvedeni ili obrađeni inovativnim tehnološkim postupcima poput tretiranja ultraljubičastim svjetlom alternative čokoladi kakvu danas poznajemo, a čija je budućnost ugrožena zbog sve manjih uroda kakaovca. Govorit će se i o važnosti dizajna ambalaže u prehrambenoj industriji i s marketinškog ali i s aspekta novih europskih regulativa vezanih za očuvanje okoliša kao i o utjecaju oglašavanja brze hrane na promjene prehrambenih navika, posebice mladih.
Konferencija se ne ograničava samo na stručna izlaganja – posjetitelji će u sklopu nje moći pogledati i dokumentarne filmove koji se iz raznih aspekata bave temom hrane, poput The Perfect Meal i Plastic Fantastic, a večeri su rezervirane za druženja i umrežavanja uz koncerte Nine Badrić i Matije Cveka.
FOODCOOLTOUR konferenciju organiziraju Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH), Grad Osijek i DD produkcija, uz podršku Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA), Europske komisije (EK) i Organizacije za hranu i poljoprivredu Ujedinjenih naroda (FAO). Pokrovitelji konferencije su Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije te Osječko-baranjska županija. Komunikacijski partner konferencije je agencija Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri.
Sve informacije o konferenciji, uključujući program i link na prijave, dostupne su na web stranici HAPIH-a.
Izdvojeno
-
Volite li modu i uživate u kreiranju novih kombinacija, zasigurno već znate da je Supernova Zadar bogatija za novo modno odredište. Posjetite popularni Peek & Cloppenburg i uživajte u aktualnim kolekcijama omiljenih modnih brendova.
-
Veselo i razigrano - upravo tako zaključen je ovogodišnji Slovenski vikend u Biogradu na Moru!
-
Pridružite se u promoviranju znanja i povezivanja! Ove godine tema festivala su mreže- simbol povezanosti, suradnje i razmjene ideja.
-
Šibenska mandolinistica i pjevačica Sanya Vrančić popela se ovog tjedna na 42. mjesto nizozemske Top 100 ljestvice hitova sa svojom pjesmom Parachute posvećenom izumitelju padobrana Faustu Vrančiću koji pripada njenom obiteljskom stablu.
Reci što misliš!