Događaji

aktualna tema

Bilaver: Pruga će se izmjestiti iz Bibinja, prvi put HŽ infrastruktura ide na raspisivanje natječaja po modelu ̋ Design and Build ̋

Bilaver: Pruga će se  izmjestiti iz Bibinja, prvi put HŽ infrastruktura ide na raspisivanje natječaja po modelu ̋ Design and Build ̋

Na raspravi se okupilo pedesetak mještana koji su tražili konkretne odgovore oko rokova i financiranja izgradnje zaobilaznice

Jučer je u Općini Bibinje održano javno izlaganje Studije o utjecaju na okoliš željezničke zaobilaznice naselja Bibinje i teretnoga kolodvora Gaženica.

Na javnom izlaganju Studiju su predstavili predstavnici nositelja zahvata HŽ infrastrukture, predstavnici izrađivača Studije iz tvrtke Oikon d.o.o. i projektanti iz društva Željezničko projektno društvo d.o.o., koji su ovom prilikom neposredno davali odgovore i raspravljali o pitanjima nazočne javnosti i zainteresirane javnosti.

Na raspravi se okupilo pedesetak mještana koji su tražili konkretne odgovore oko rokova i financiranja izgradnje zaobilaznice, kao i garanciju da će se trenutačna željeznica maknuti i kako se neće koristiti do početka gradnje nove zaobilaznice.

Iz same Studije proizlazi kako je isključen mogući značajan negativan utjecaj na populaciju biljnih vrsta te strogo zaštićene vrste danjih leptira prisutnih na području zahvata.

S obzirom na to da je planirana dionica pruge projektirana za brzinu od 100 km/h i da frekvencija prometa nije toliko izražena zahvat neće djelovati kao barijera, ali se stradavanja na pruzi ne mogu isključiti za sporije vrste gmazova poput kopnene kornjače – rekao je u uvodnom izlaganju Željko Koren, izrađivač studije koji je zaključio kako je utjecaj na okoliš zadovoljavajući.

U drugom dijelu rasprave nazočili su i aktivno odgovarali na sve upite zainteresirane javnosti državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Josip Bilaver, te Mirko Franović direktor Sektora za razvoj, pripremu i provedbu investicija i EU fondova u HŽ Infrastrukturi.

Zašto se postojeća pruga ponovno aktivira ako će se raditi zaobilaznica, zanimalo je mještanku Snježanu Mrđen.

Da nećemo raditi ovaj tunel i zaobilaznicu ne bih se ovdje danas pojavio. Da bismo uopće dobili novce iz EU-a mi moramo imati prugu koja će u budućnosti imati promet, da bi imali promet dionica koja sada prolazi kroz Bibinje, Škabrnju, Sukošan i sva ostala mjesta do Knina, morali smo povući određena sredstva. Sredstva smo dobili od Europske investicijske banke i kada smo prijavljivali taj projekt morali smo prijaviti cijelu dionicu. Od Knina do Zadra. Drago mi je da smo uspjeli uopće krenuti u tom smjeru, jer vidimo sada da će u ovoj godini ta dionica do Benkovca biti obnovljena. Od Benkovca do Knina tokom 2026. godine. Imao sam sastanak kada sam vidio određeno nezadovoljstvo s predstavnicima Općine i vas mještana gdje smo potanko objasnili kada ćemo krenuti u drugu fazu. Da bi krenuli u izgradnju tog tunela kojeg svi vrlo rado čekamo, moramo imati građevinsku dozvolu, da bi imali građevinsku dozvolu moramo imati lokacijsku, da bi imali lokacijsku moramo imati Studiju procjene utjecaja na okoliš zbog koje smo danas ovdje. Korak koji kreće nakon ove Studije je dobivanje lokacijske dozvole za koju ja duboko vjerujem da će biti izdana do kraja godine. Nakon toga po prvi put HŽ infrastruktura ide na raspisivanje natječaja po modelu ̋ Design and Build ̋ to znači da nećemo gubiti vrijeme za raspisivanje natječaja za ishođenje glavnog projekta i građevinske dozvole, nego idemo odmah u potpunom obuhvatu. Dakle, ishođenje glavnog projekta i radove. Za to imamo osigurana sredstva ja duboko vjerujem i napravit ćemo sve da taj natječaj bude početkom sljedeće godine. Nakon odabira izvođača, kada vidimo da je krenula izgradnja tog tunela nema povratka natrag i taj tunel će napokon biti izgrađen. Što se tiče ovog dijela koji prolazi kroz Bibinje mi smo se dogovorili s predstavnicima Općine i mještana da ćemo preskočiti taj dio dok ne krene izgradnja samog tunela. Ono što ste sada mogli čuti cijeli ovaj dio koji se renovira kroz mjesto će se kasnije upotrijebiti, demontirati i odnijeti na druga mjesta gdje je to potrebno. Zašto? Nismo mogli doći u Europsku investicijsku banku – ˝Napravit ćemo projekt koji neće biti funkcionalan.˝ Kada krene tunel, kada krene izgradnja, sada smo u nikad bližoj fazi. Imamo osigurane novce, Studiju utjecaja na okoliš, po mojoj procjeni to je bilo najteže za ishodit. Nakon ishođenja same dozvole krećemo u natječaj i nema zaustavljanja. – strpljivo je odgovarao državni tajnik Josip Bilaver na sva pitanja mještana. Ono što vam mogu reći je to da će se pruga iz Bibinja izmjestiti i da neće biti prometa kroz Bibinje – odrješit je bio Bilaver.

Na raspravi su sudjelovali i predstavnici HŽ infrastrukture, Mirko Franković, Darko Barišić i Hrvoje Ivanković.

Cijeli postupak, kao što je gospodin Bilaver rekao, Studija utjecaja na okoliš, ako to prođe idemo u ishođenje lokacijske dozvole, nakon toga idemo ugovarati izgradnju tog tunela, odnosno cijele zaobilaznice od 7,8 kilometara jer tunel je samo 3 kilometra. U 2026. ne mogu obećati da ćemo u mjesec, dva dobiti dozvolu ali je normalan rok nekih šest mjeseci. Novac smo osigurali i sljedeće godine krećemo u izgradnju, a ovaj dio (pokazujući na postojeću dionicu) nam treba zbog same izgradnje i tu je priča završena – rekao je Darko Barišić, član Uprave HŽ Infrastrukture.

U sklopu predmetnog zahvata, a nakon izgradnje zaobilazne pruge, predviđena je demontaža postojećeg dijela pruge u ukupnoj duljini od oko 6,7 km od Sukošana do Zadra koja slijedi morsku obalu, prolazi kroz naselja Sukošan i Bibinje te ulazi u grad Zadar kroz područje industrijsko-skladišne zone Gaženica. Demontaža pruge uključuje uklanjanje postojećeg kolosijeka i skretnica te uklanjanje postojeće zastorne prizme. Također, s obzirom na to da se uklanja postojeći teretni kolodvor „Bibinje“, potrebno je ukloniti (demontirati) i postojeći signalno – sigurnosni uređaj (SS uređaj), stoji u predstavljenoj Studiji.

Mještanin Roko Bralić istaknuo je kako postavljeni znakovi upozorenja zastrašuju javnost.

Piše opasnost od nadolazećeg vozila. To znači da vlakovi voze. Sezona počinje za mjesec dana, predsezona je krenula, ljudi ne mogu prelaziti prugu bez doze straha. Navedeno je kako će vlakovi voziti sve do kraja lipnja, to je već debelo sezona. Kako objasniti turistima, ali i sezonskim mještanima koji tu imaju vikendice kako će oni bez straha prelaziti prugu. Mi konstanto slušamo priče o nečemu što će se dogoditi u budućnosti, ali život počinje kada mi izađemo iz ove prostorije, opasnost pod svakog od nas – elaborirao je svoje pitanje Roko Bralić.

Odgovorio mu je općinski načelnik Šime Sekula.

Znakovi upozorenja postavljeni su na moje inzistiranje od tvrtke koja obnavlja prugu. Ti vlakovi koji prolaze nisu stalni, oni odvoze materijal koji je došao u Gaženicu za obnovu pruge do Knina, on će voziti još kojih 15 dana. Vlakovi neće prolaziti, ljudi su se opustili i djeca sa slušalicama prolaze preko pruge i na naše inzistiranje su postavljeni znakovi jer želimo da naša djeca i svi mještani koji prelaze prugu budu sigurniji. Ti znakovi, ako vam stvaraju toliki problem, mogu se nakon što završe radovi ukloniti – odgovorio općinski načelnik na postavljeno pitanje Roka Bralića koji je još jednom ponovio kako ga smetaju postavljeni znakovi upozorenja, te da izazivaju strah i nemir.

Mještanina Julija Režana zanimalo je hoće li se nakon izmještanja pruge ostaviti i planirati putevi od Režana i Bralića prema moru?

Što se tiče tog koridora, upis je RH javno dobro u općoj uporabi na upravljanje HŽ infrastrukturi. Nakon što se pruga ukloni fizički, to je vlasništvo RH – odgovorio je kratko Darko Barišić, član Uprave HŽ Infrastrukture.

Nakon čega je za govornicu izašao općinski načelnik, te se nadovezao i odgovorio na pitanje mještanina.

Što se tiče uređenja zemljišta nakon što se ukloni postojeća pruga. Općina je u svom Prostornom planu stavila tu obvezu izrade urbanističkog plana. Bez Općine bilo da Država to zemljište dodijeli Općini ili odluči sama nešto s tim zemljištem raditi, oni bez Općine neće moći ništa. Planiramo tu i prometnice i zelene površine i brojne druge stvari koje nas koče u daljnjem razvoju, pogotovo jer nemamo ni nogostup kroz glavnu ulicu, tako da bi se tim izmještanjem planiralo riješiti brojne prometne i sigurnosne i brojne druge probleme. Kada je krenula obnova mi smo išli u Ministarstvo i dogovoreno je da se obnova kroz Bibinje ne radi dok ne vidim o konkretne stvari, izbor izvođača za tunel. Mislim da mi više od toga nismo mogli napraviti, to je dobra volja Ministarstva i ljudi koji su nas saslušali i koji shvaćaju naše probleme i shvaćaju da mi o ovome slušamo već 25 godina. Ja prvi želim da se pruga izmjesti iz mjesta. Državni tajnik radi na tome, nije ugovorena samo izrada ove Studije, Ministarstvo je platilo i izradu idejnog projekta i lokacijske dozvole, znači nisu samo prazne priče. Novac je tu i kada se dobije lokacijska dozvola na Ministarstvu je da objavi natječaj i onda će onaj koji dobije taj posao rješavati otkup zemljišta i dobivanje građevinske dozvole baš zato da se uštedi na vremenu – odgovorio je općinski načelnik Šime Sekula.

Javnost može svoja mišljenja, prijedloge i primjedbe na Studiju, zaključno s danom završetka javne rasprave, dakle, 2. svibnja, upisati u knjigu primjedbi koja je izložena, uz Studiju i ne-tehnički Sažetak Studije, na mjestu javnog uvida u Općini Bibinje ili dostaviti u pisanom obliku tijelu koje provodi javnu raspravu na adresu: Zadarska županija, Upravni odjel za prostorno uređenje, zaštitu okoliša i komunalne poslove, Božidara Petranovića 8, 23 000 Zadar ili na adresu elektroničke pošte: pisarnica@zadarska-zupanija.hr.

Napominjemo kako primjedbe i prijedlozi javnosti i zainteresirane javnosti koji ne budu dostavljeni u roku i nisu čitko napisani, neće se uzeti u obzir u pripremi izvješća o javnoj raspravi.

Reci što misliš!