Događaji

pokret otoka

Održan Otočni dijalog na temu E-mobilnosti – donosimo najvažnije zaključke!

Održan Otočni dijalog na temu E-mobilnosti – donosimo najvažnije zaključke!

U sklopu projekta “Energetska tranzicija otoka”, Pokret Otoka nedavno je uspješno organizirao otočni dijalog o E-mobilnosti. Događaj se održao u srijedu, 25. listopada 2023. godine, od 19:00 do 20:30 sati, a građane smo pozvali da sudjeluju putem prijenosa uživo na Facebook stranici Pokreta Otoka

Otočni dijalog je povod da stručnjaci dubinski rasprave o budućnosti e-mobilnosti, istražujući ključne aspekte kao što su razvoj obnovljivih izvora energije, implementacija projekata temeljenih na zelenom vodiku, unapređenje javnog prijevoza te poticanje korištenja električnih vozila.

Zeleni vodik, transnacionalni projekt “Dolina vodika Sjeverni Jadran” i dvije “ekskluzive” za hrvatske otoke

Filip Margan, Voditelj projekta ECUBES d.o.o., tvrtke koja je dio projekta ”Doline vodika Sjeverni Jadran” predstavio je transnacionalni pothvat koji uključuje 37 partnera iz Hrvatske, Slovenije i talijanske regije Friuli-Venezia Giulia. Njihov zajednički cilj je uspostaviti ekosustav zelenog vodika radi stvaranja tržišta zelenog vodika, dekarbonizacije i smanjenja ugljičnog otiska u različitim sektorima, osobito teškoj industriji i transportu.

Dolina vodika zapravo obuhvaća geografsko područje na kojem će partneri implementirati proizvodnju, distribuciju i potrošnju zelenog vodika. Važno je istaknuti da ova inicijativa uključuje i akademske zajednice te vlade zemalja partnera, pružajući financijsku i regulativnu podršku.

Što se tiče tehnologija za proizvodnju, skladištenje i distribuciju vodika, naglasak je na proizvodnji zelenog vodika elektrolizom iz obnovljivih izvora energije poput sunca, vjetra, energije valova i hidroenergije.

U kontekstu otoka, proizvodnja vodika može se ostvariti preradom otpada, čime bi se riješio problem otpada, a istovremeno bi se koristio za transport, osvjetljavanje prometnica i kućanstva u manjim naseljima.

Posebno se ističu planovi partnera projekta, poput ACI-ja koji će integrirati vodikovu infrastrukturu u svoje marine, te tvrtke Ecubes koja planira izgradnju flote katamarana na vodik za povezivanje slabo povezanih otoka na Jadranu.

Uloga akademske zajednice u realizaciji projekata energetske tranzicije

Vedran Kirinčić s Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci kaže kako akademske zajednice imaju bitnu ulogu u realizaciji projekata energetske tranzicije. Kroz niz aktivnosti, istraživanja i brzu implementaciju, nastoje približiti rezultate stvarnom sektoru i široj javnosti. Na Tehničkom fakultetu posebno se fokusiraju na obrazovanje i promociju, te edukaciju stručnog kadra.
Bitno je shvatiti da smo svi dio jednog velikog ekosustava, te da svatko ima ulogu u doprinosu energetskoj tranziciji. Tehnički fakultet, primjerice, provodi razne aktivnosti poput podrške jedinicama lokalne samouprave, razvoja planova dekarbonizacije te podrške implementaciji tehnologija.

Fakultet također nastoji potaknuti lokalno stanovništvo da postane aktivni sudionik tranzicije, jer je njihovo sudjelovanje ključno za uspjeh projekata. Kroz edukaciju, promociju i podršku lokalnim zajednicama, nadaju se ostvarivanju dugoročne održive energije na otocima.

Renesansa javnog prijevoza u Gradu Šibeniku

Grad Šibenik prolazi kroz renesansu javnog gradskog prijevoza s ciljem smanjenja zagađenja okoliša.

Trenutno posjedujemo 11 suvremenih niskopodnih autobusa koji u sebi imaju dio hibrida te je i na taj način smanjeno zagađenje za razliku od prije, a uskoro očekujemo objavu natječaja kako bismo aplicirali za električna vozila i potrebnu infrastrukturu za njihovo punjenje.

Tako da idemo u pravcu zelene tranzicije javnog gradskog prijevoza prema smanjenju uporabe fosilnih goriva kao pogonskih energenata(dekarbonizacija tj. smanjenje emisija CO2).

-Imamo spremno Idejno rješenje elektrifikacije koje će nam poslužiti kao podloga za daljnje korake. Kruna svega biti će izgradnja Prometno-logističkog centra u industrijskoj zoni Podi koji će sadržavati svu potrebnu logistiku za autobusa, rekao je Ivan Kundid,  Rukovoditelj sektora javnog gradskog prijevoza u Gradu Šibeniku.

Strujni krug, nacionalna udruga za e-mobilnost, promiče iskustva vozača električnih vozila i lobira za infrastrukturne projekte. Povećanje popularnosti električnih vozila u Hrvatskoj primjećuje se kroz registraciju većeg broja vozila, iako se ističe ograničenost sredstava za poticaje kao prepreku širem pristupu.

U Hrvatskoj raste popularnost električnih vozila

Razgovarali smo i o kupnji rabljenih električnih vozila. Iako su često povoljnija opcija, važno je paziti na stanje baterije, a preporučuje se posjet ovlaštenom servisu pri kupnji. Baterije električnih vozila imaju potencijal dugog trajanja, a čak i nakon izlaska iz jamstva, postoje opcije popravka ili zamjene oštećenih dijelova.

Kada razmišljate o kupnji rabljenog električnog vozila, važno je osigurati da nije bilo ozbiljnih sudara te da je kućište baterije neoštećeno kako biste izbjegli potencijalne električne poteškoće ili požare. Preporučuje se provjeriti kapacitet preostalog baterijskog kapaciteta, ali većina proizvođača nudi garanciju od 9-10 godina, što pruža dodatnu sigurnost pri kupnji.

Posebno za otočane, starija električna vozila s manjim dosegom mogu biti povoljnija opcija, s obzirom na njihove potrebe za manjim udaljenostima. Moderna električna vozila nude veći doseg, ali za svakodnevne gradske i otočke potrebe, modeli s dosegom od 100-150 km i dalje su izvrsna opcija, rekao je Tin Koren, Tajnik udruge “Strujni krug”.

Infrastruktura punionica i budućnost električnih vozila – sinergija ili rivalitet novih tehnologija?

Razgovaralo se i o drugim zanimljivim temama, uključujući i pitanje je li ovo utrka ili sinergija između tehnologija e-mobilnosti. Stručnjaci su se složili da ove tehnologije nisu u borbi jedna protiv druge, već su komplementarne.

Nije nužno da jedna tehnologija pobijedi, već svaka može pronaći svoju nišu. Tin je naglasio da, iako električna vozila dominiraju individualnim prijevozom, tehnologija vodika može pronaći svoje mjesto u teškom prijevozu poput kamiona i autobusa, dok bi e-goriva mogla naći primjenu u sportskim ili luksuznim vozilima.

Otočni dijalog potaknuo je i razgovor o infrastrukturi punionica u Hrvatskoj. Vedran je iznio trenutno iskustvo vozača električnih vozila, naglašavajući da trenutno nema velikih problema, ali da se izazovi mogu pojaviti tijekom ljetne sezone i vikend migracija stanovništva.

Tin je istaknuo ključna područja rada njihove udruge, uključujući postavljanje punionica u stupove javne rasvjete, duž autocesta i u turističkom sektoru.


Reci što misliš!