Događaji

komentar sociologa

Sven Marcelić: Zadar ulaže milijune da bi turistima olakšao parkiranje, dok su njegovi najranjiviji građani doslovno ugroženi

Sven Marcelić: Zadar ulaže milijune da bi turistima olakšao parkiranje, dok su njegovi najranjiviji građani doslovno ugroženi
RTL

Ovog mjeseca u Zadru je predstavljen novi projekt koji bi trebao riješiti problem prometnih gužvi i parkinga i užem centru grada naziva Urban mobility 4.0. Međutim, Sven Marcelić smatra kako je projekt u potpunosti promašen, a novac bačen.

Riječ je projektu kojim bi se stvorila novi web portal i mobilna aplikacija, siustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, pametnog parkiranja i informiranja u prometu te središnji sustav za nadzor i upravljanje ostalim elementima. 

Razvoj prometnih rješenja u Zadru: pametno parkiranje, autobusi, aplikacija, zasloni

Marcelićev Facebook status prenosimo u cijelosti. 

"ZADAR JE GLUP GRAD
Zadar je ovih dana imao (ponovno) predstavljanje nekakvog Zadar smart city projekta, koji se sad zove Urban mobility 4.0 ili nešto slično.
Ukratko, 14 milijuna kuna bacit će se za izradu nekakve aplikacije i platforme koja će vozačima znati reći da u gradu nema parkinga i da idu busom, a bus će im znati reći kad će doći na stanicu.
Procjena je da u špici sezone 12 tisuća automobila napada uži centar grada, a parkirnih mjesta je cca tisuću.
Znamo li pritom da je smart city pojam koji po raznim razvojnim konferencijama čujem barem zadnjih deset godina, a 4.0 je asocijacija na četvrtu industrijsku revoluciju, također sad već pojam sa solidnom policy prtljagom, nisam osobito uvjeren da će od toga koristi imati itko osim onih koji rade aplikacije.
No dobro, to je uvod.
A sad malo konteksta. Ovo na slikama je glavno gradsko križanje, tzv. Mala pošta. Tu dolaze glavne autobusne linije, svi koji rade u centru, idu u srednje škole i tome slično gravitiraju ovoj stanici.
Istovremeno, kao što možete vidjeti, na tu stanicu osobe u kolicima, one koje guraju kolica ili imaju neke poteškoće s kretanjem praktički ne mogu pristupiti. Trotoari su vrlo visoki i načičkani fizičkim preprekama. K tome, sve je puno nepropisno parkiranih automobila.
Drugim riječima, "smart city" Zadar ulaže milijune vlastitih sredstava (koja obavezno prate EU projekte u iznosu od barem 15%) da bi turistima olakšao parkiranje, dok su istovremeno njegovi najranjiviji građani doslovno ugroženi (probajte se staviti u ulogu invalida u kolicima koji ovuda mora proći).
Ono što Zadru zaista treba nisu nikakve smart city floskule, nego promjena mentalne paradigme. Ona koja će hijerarhiju automobil - bicikl - pješak preokrenuti u pješak - bicikl - automobil.
A to uglavnom nije pitanje toga koju novu ključnu riječ EU projekata smo naučili prošlog ljeta, nego koji su nam principi.
Evo, na primjer, sad kad imamo filozofa na čelu Gradskog vijeća, ne bi bilo loše da ostalima malo rastumači ideje pravednosti Johna Rawlsa, uključujući ideju principa diferencije, koji da trošenje resursa treba biti takvo da se snaže najslabiji u zajednici, odnosno u ovom slučaju da prije smart gluparija spustite prilaze trotoarima, to sigurno košta manje od 14M kuna", poručuje Marcelić.
 

Reci što misliš!