Istraživanje TIMSS-a
Hrvatski osnovnoškolci iznadprosječni u matematici i prirodoslovlju
Hrvatski osnovnoškolci - učenici četvrtih razreda ostvarili su iznadprosječne rezultate u matematici i prirodoslovlju, pokazali su to rezultati TIMSS istraživanja provedenoga od ožujka do lipnja prošle godine, predstavljeni online u utorak u NCVVO-u koji natjecanje provodi.
U TIMSS 2019. istraživanju sudjelovale su 64 zemlje diljem svijeta - 58 zemalja članica IAE-a i osam referentnih zemlja, a u Hrvatskoj 3785 učenika četvrtih razreda i njihovih roditelja, 263 učitelja i 153 ravnatelja osnovnih škola diljem Hrvatske, izvijestila je voditeljica istraživanja Ines Elezović. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 580 tisuća učenika iz 20 tisuća škola diljem svijeta, a prvi put ispitivanje je bilo računalno.
Rezulate istraživanja predstavile su i njezine kolegice Sandra Antulić Majcen, Jasmina Muraja i Biljana Vranković, a posljednji ciklus istraživanja obilježio je i prelazak načina provedbe u e-okruženje.
Iznadprosječni i u matematici i u prirodoslovlju
Hrvatski učenici ostvarili su iznadprosječne rezultate u oba područja - u matematici 509 bodova, a u prirodoslovlju 524 boda. Kako je istaknula Elezović, kroz tri ciklusa provedbe ovoga istraživanja u Hrvatskoj zabilježen je trend poboljšanja postignutih rezultata u gotovo svim sadržajnim domenama matematike i prirodoslovlja.
Tako se, izvijestila je, Hrvatska po ostvarenim rezultatima nalazi na 34. mjestu, a u prirodoslovlju rezultat je i puno bolji te smo na 20. mjestu među 64 zemlje sudionice istraživanja, te na 11. mjestu među zemljama Europske unije (EU).
Objasnila je kako su prikazani rezultati još i bolji jer u trenutku provedbe istraživanja u Hrvatskoj nije bila obrađena četvrtina gradiva iz matematike te čak polovica gradiva iz prirodoslovlja što je pak rezultat razlike u kurikulumima pojedinih zemalja.
Rečeno je da je izrazito veliki udio učenika u Hrvatskoj dosegnuo osnovnu razinu iz matematike - njih 95 posto, a z prirodoslovlja čak 98 posto, Srednju razinu iz matematike dosegnulo je 70 posto hrvatskih učenika, u prirodoslovlju njih 80 posto, na višoj razini nalazi se 28 posto učenika iz matematike i 34 posto učenika iz prirodoslovlja, dok u Hrvatskoj naprednu razinu iz matematike i prirodoslovlja dostiže samo četiri posto učenika.
Istraživale su se po tri sadržajne i tri kognitivne domene
Objašnjeno je da su se istraživale po tri sadržajne i kognitivne domene za svako područje. Sadržajne domene odnosile su se na gradivo koje se ispituje - u matematici za četvrti razred to su domene brojeva, geometrijskih oblika i mjerenja te prikaza podataka, a u prirodoslovlju domene znanosti o životu, fizičkih znanosti i znanosti o Zemlji.
U provedbi ispitivanja učenici su rješavali ispitne knjižice koje se s sastoje od zadataka iz svake od triju sadržajnih domena za svako područje, a svakim se zadatkom ispitivala i jedna od triju kognitivnih domena - činjenično znanje, primjena znanja ii zaključivanje
Sažimajući iscrpne rezultate istraživanja Elezović je, među ostalim, istaknula kako su viša postignuća hrvatskih učenika iz oba ispitivana područja povezana s pohađanjem ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, češćim aktivnostima roditelja vezanim uz predmatematičku i predčitalačku pismenost u ranoj dobi, većom motivacijom za učenjem matematike i prirodoslovlja te osjećajem sigurnosti i pripadnosti školi. Također, viša postignuća učenika povezana su i s većim zadovoljstvom nastavnika, većom kvalitetom nastave matematike i prirodoslovlja te sveukupnim pozitivnim ozračjem u školi.
Dječaci bolji od djevojčica u matematici, u prirodoslovlju jednaki
Ravnateljicu NCVVO-a Ivanu Katavić raduju ostvareni iznadprosječni rezultati i kako je istaknula, iskreno vjeruje da će skoro uvođenje nacionalnih ispita dodatno unaprijediti postignuća hrvatskih učenika na svim međunarodnim istraživanjima jer će dobivene povratne informacije omogućiti brze reakcije i uvođenja mjera za poboljšanje obrazovnih ishoda u ključnim obrazovnim trenucima za naše učenike.
Ipak, istaknuto je, istraživanje je pokazalo da se u matematici nastavlja trend boljih rezultata dječaka od djevojčica koji su ostvarili u prosjeku deset bodova više od djevojčica, što bi, rečeno je, svakako trebalo ozbiljno razmotriti i mijenjati. U prirodoslovlju pak nema razlika u postignutim rezultatima među spolovima.
Međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodoslovlja (Trends in International Mathematics and Science Study) - TIMSS provodi se u sklopu Međunarodnog udruženja za vrednovanje obrazovnih postignuća (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA).
Istraživanje se provodi svake četiri godine, do sada je provedeno sedam ciklusa u kojima su sudjelovale članice IEA, a istraživala su se obrazovna postignuća učenika četvrtih i osmih razreda osnovne škole. Hrvatska je pak sudjelovala u tri posljednja istraživanja- 2011., 2015. i 2019., a u našoj zemlji su za sada istraživanjima obuhvaćeni samo učenici četvrtih razreda osnovne škole.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u Hrvatskoj u potpunosti provodi istraživanje uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te u suradnji s IEA.
Vezane vijesti
-
-
-
Hrvatska ima 11% učenika u skupini napredne referentne razine u vještini čitanja
-
Pandemija koronavirusa posebno je negativno utjecala na mlade zbog čega će sljedeća godina biti posvećena problemima s kojima se suočavaju, od uskraćivanja obrazovanja do porasta problema s mentalnim zdravljem, upozorili su europarlamentarci u raspravi o proglašenju 2022. Europskom godinom mladih.
Izdvojeno
-
U Dalmaciji će s promjenjivom naoblakom gdjegod pasti uglavnom samo malo kiše, i to češće prema otvorenom malo do umjereno valovitom moru
-
U organizaciji Hrvatskog odbojkaškog saveza i OK Zadar od petka, 17. siječnja do nedjelje 19. siječnja održat će se završnica prvenstva Hrvatske u odbojci za juniorke i juniore.
-
Najava događanja u Gradskoj knjižnici Zadar za tjedan od 20. do 25. siječnja 2025.
-
Jeste li se ikada zapitali zašto vas obuzme neobjašnjiv umor nakon obilnog ručka? Ovaj fenomen, poznat kao postprandijalna somnolencija, često je iskustvo mnogih, no rijetko tko razumije njegove stvarne uzroke.
Reci što misliš!