intervju
Ministrica Divjak: Izvješće Europske komisije realan je pogled izvana, a neke smo preporuke već ispunili
Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak smatra da je Izvješće Europske komisije o provedbi strukturnih reforma u Hrvatskoj, koje uključuje i reformu obrazovanja, visoko obrazovanje i znanost, realan pogled izvana te da iz tih preporuka možemo vidjeti što trebamo učiniti da bismo bili uspješniji, a neke od njih već su ispunjene u prva tri mjeseca ove godine.
U razgovoru za Hinu ministrica Divjak objasnila je ključne
elemente iz Izvješća Europske komisija o provedbi strukturnih
reforma koji se odnose na područja obrazovanja i znanosti,
osvrnula se na PISA testiranja u kontekstu provedbe
eksperimentalnog programa kurikularne reforme, izdvajanja za
obrazovanje, znanost i istraživanja za koja smatra da se moraju
povećati kako bi se do 2020. dosegao cilj od 1,4 posto BDP-a te
na problem nedostatnoga cjeloživotnog obrazovanja
Europska komisija osvrnula se i na obrazovanje i znanost.
Za taj ste resor mjerodavni nepunih godinu dana pa kako gledate
na to izvješće?
Izvješće Europske komisije o provedbi strukturnih reforma u
Republici Hrvatskoj u prošloj godini realno je i ono je pogled
izvana. Odnosi se na prošlu godinu, a ja sam resor znanosti i
obrazovanja preuzela polovicom 2017. U izvješću je zabilježeno i
ono što je pokrenuto u Ministarstvu znanosti i obrazovanja otkako
sam ministrica, uz doista veliku političku podršku liberala iz
HNS-a, i na što se mogu osvrnuti, a navedeno je i puno toga što
još trebamo napraviti u obrazovnoj reformi, visokom obrazovanju i
znanosti.
Dobro je da postoji takvo izvješće jer se na njega možemo
referirati. U njemu stoji da su učinjeni i ohrabrujući koraci,
navedeno je dosta preporuka, a neke od njih smo već i ispunili u
prva tri mjeseca ove godine.
Tako je u izvješću Europska komisija ocijenila kako je dobro da
se pokrenula kurikularna reforma, što je bilo vidljivo već i
prošle godine. One koje zanima stajalište Komisije o tome uputila
bih na 53. stranicu izvješća gdje je navedeno sve što se izravno
prepoznaje da je napravljeno, spominju se planovi i
eksperimentalna provedba kurikularne reforme. Naravno, izvješće
se odnosi na ono što je učinjeno u prošloj godini, ali se navodi
i da je dio potrebnih dokumenata pripremljen u skladu s određenom
metodologijom, te prihvaćenim ishodima učenja.
Ishodi učenja se u našoj javnosti dosta osporavaju, ali u
izvješću su oni navedeni kao dobar pristup, posebno jer se
povezuju s europskim kvalifikacijskim okvirom koji također
prepoznaje kvalifikacije temeljene na ishodima učenja. Posebno je
apostrofirana i eksperimentalna provedba kurikularne reforme,
veći naglasak stavljen je i na učitelje, a posebice je pohvaljena
međunarodna recenzija dokumenata što smo mi uveli, a ranije nije
bilo predviđeno.
Spominju se i loši rezultati hrvatskih učenika na PISA
testiranjima. Kako se to može popraviti?
Treba napomenuti da je riječ o rezultatima PISA testiranja iz
2015. a sada se ta testiranja ponovno provode što je za nas
izvrsno jer ćemo tako dobiti stvarnu sliku prije no što se uvede
eksperimentalni program kurikularne reforme. Naime, iduće PISA
istraživanje i testiranje bit će 2021. kada ćemo moći vidjeti
konkretan rezultat obrazovne reforme. Vjerujem da će biti
pozitivnih pomaka već i u ovogodišnjem testiranju u odnosu na ono
iz 2015. jer se u međuvremenu puno radilo, provedene su brojne
edukacije i projekti.
U tijeku su pilot PISA testiranja, provodi ih Nacionalni centar
za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), a u travnju će se
provesti testiranja za sve. Ove godine poseban naglasak je na
čitanju, a testirat će se i matematika i prirodoslovlje.
Rezultati će naravno biti poznati onda kada se obrade rezultati
za sve države koje sudjeluju u PISA testiranjima.
Mi u svakom slučaju imamo što raditi. Definitivno zaostajemo u
rješavanju problema, s činjeničnim znanjem nemamo toliko
poteškoća, ali postoje velike razlike u znanju između škola i
učenika. Dobri sustavi pak ne samo da imaju dobre rezultate,
odnosno dobre prosječne vrijednosti, nego imaju razmjerno malu
disperziju.
Kao dobar indikator spominje se da u Hrvatskoj razmjerno malo
učenika napušta školu, ali se postavlja i pitanje što se događa
kada učenik završi školovanje pa traži posao ili nastavlja
školovanje. U tom kontekstu istaknuto je kako je važna reforma
kako općeg gimnazijskog obrazovanja, tako i strukovnog
obrazovanja.
Na jesen će početi eksperimentalni program kurikularne reforme. Što je s udžbenicima?
Željela bih to malo razjasniti jer, primjerice, u slovenskoj obrazovnoj reformi nije bilo novih udžbenika. Pitanje udžbenika nije krucijalno, već je naglasak na promijenjenome načinu poučavanja i vrednovanja učenika.
Ipak, u Hrvatskoj neće biti tako kao u Sloveniji jer, uz to što postoje dokumenti iz kojih se jasno vidi kakvi će biti ishodi učenja, vidi se promjena paradigme i naglasak na rješavanju problema te kritičkom promišljanju, imamo i javni poziv za nakladnike udžbenika. To će biti tzv. eksperimentalni radni materijali, dobar dio materijala bit će digitaliziran, a određeni dio bit će i tiskan, ali to nužno neće biti ukoričena knjiga već nešto puno konciznije i možda jednostavnije. Jer, nije riječ samo o tome da će školska torba biti lakša za 30 posto, već i o tome da smo izbacili barem 30 posto 'bubanja' činjenica - to je koncept Škole za život, kako smo i nazvali eksperimentalnu faza kurikularne reforme.
Očekujem da će se nakladnici odazvati na javni poziv, a sigurna sam da to što želimo da se u školama provede digitalna transformacija trebaju iskoristiti i nakladnici za svoju digitalnu transformaciju, kako ne bi izgubili korak s potrebama obrazovnoga sustava.
Osim navedenoga, naši stručnjaci koje povlačimo iz škola, uz pomoć europskih stručnjaka, rade na tzv. metodičkim priručnicima koji će služiti nastavnicima svih predmeta da se mogu pripremati i osmišljavati nastavu u skladu s paradigmom da je učenik u središtu, da imamo digitalnu transformaciju i da je naglasak na rješavanju kompleksnih problema i slično.
To se sve priprema i od nove školske godine to ćemo raditi u odabrane 72 škole (46 osnovnih i 26 srednjih koje polazi oko 8500 učenika i u kojima je zaposleno 1500 učitelja i profesora), ali će svi materijali biti dostupni i drugim školama.
Nakon razgovora s kolegama ministrima i proučavanja materijala mogu reći da hrvatska eksperimentalna provedba spada među one bolje pripremljene. Ipak, treba znati da je riječ o eksperimentalnoj provedbi koja i služi tome da se vidi što je dobro, a što treba promijeniti.
Vezane vijesti
-
Ministar Šime Erlić uručio je u ponedjeljak, 3. lipnja 2024. godine u Mostaru ugovore u sklopu Programa prekogranične suradnje između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine za 2024. godinu. Uručeno je 88 ugovora o financiranju projekata u ukupnoj vrijednosti 4,2 milijuna eura.
-
Nakon što se u našim krajevima pojavila u studenom 2023. godine, prizori polarne svjetlosti, ponovno su u petak, 10. svibnja bili vidljivi iz svih krajeva Hrvatske, od Istre do Dubrovnika, pa i na kontinentu, od Zagreba do Vinkovaca, a vedro nebo nagradilo je sve one koji su je željeli fotografirati.
-
Spomenari, što su iz starijeg razdoblja, često su bili pisani krasopisom, a crteži rađeni u tušu, olovci, olovci u boji, temperi i akvarelu
-
U posljednja 24 sata zabilježen je 591 novi slučaj zaraze virusom SARS-CoV-2 te je broj aktivnih slučajeva u Hrvatskoj danas ukupno 4.121
Izdvojeno
-
Veliku nagradu 59. zagrebačkog salona arhitekture i urbanizma, koji je pod nazivom "Dijalozi/Monolozi" otvoren u nedjelju u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu, osvojio je projekt "Rekonstrukcija Vitića: palimpsest tumačenja izvornosti" skupine autora.
-
Hrvatska ženska rukometna reprezentacija odmjerit će snage sa Španjoskom u kvalifikacijama za Svjetsko prvenstvo iduće godine u Nizozemskoj i Njemačkoj, odlučio je ždrijeb u Beču.
-
Kao najznačajnija regionalna zvijezda, Severina nije poznata samo po svojim pjesmama, nego i po tome da se ne boji reći što misli.
-
Hrvatski skijaš Samuel Kolega osvojio je šestu poziciju na slalomu Svjetskog kupa u francuskom Val D'Isereu, čime je izjednačio svoj najbolji doseg karijere.
Reci što misliš!